Div. spørgsmål fra en begynder
Fra : Jakob Munck

Dato : 18-10-01 19:15

Jeg er nybegynder m.h.t. VB og har nogle spørgsmål, som jeg håber at kunne
få helt eller delvis besvaret:

1. Når jeg ser koden i mit VB6.0 program, så er der ikke linienumre, og jeg
kan ikke se hvor i programmet de kan kaldes frem. Hvordan gør man, hvis man
vil se linienumre?

2. Hvordan får man koden til at wrappe (linierne til at brække over, uden at
blive ændret), så koden kan vises uden vandret elevator?

3. Kan en exe-fil lavet i VB 6.0 køre på alle pc-ere, uanset deres alder? De
kan vel ikke køre på Mac, formoder jeg ?

4. Findes der andre programmer man kan lave Visual-Basic applikationer end
det, som Microsoft har fremstillet?

5. Hvorfor fylder en exe-fil så meget i forhold til den kode, som den er
skabt ud fra?

6. Hvis man kobler VB-kode med en database, kan man så kompilere databasen,
så den distribueres sammen med det øvrige program i en exe-fil?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Rayman

Dato : 18-10-01 20:05

Ok, jeg prøver at at svare på nogle af dem:

1. Du kan evt. selv skrive dem, og herefter skrive eks. goto 5. Du kan se
dit nuværende linienummer og kollone i Kontrol Baren øverst.

2. Hvis du vil skrive a = a + 4 * 2 + 6 på 3 linier, sætter du _
(underscore) i slutningen af hver linie, og husker at der skal være et
mellemrum før underscoren. Der er en grænse for hvor mange linier koden kan
brydes over, og hvis det bliver et problem, bør du skrive koden i flere
afdelinger Eks. a = a + 4 * 2 + 6
a = a _
* 2 _
+ 6
eller
a = a * 2
a = a + 6
Jeg mener ikke at der findes en funktion ligesom wordwrap i notepad.

3. Jeg vil sige, at så længe den Windows version du vil bruge, kan køre, så
kan VB også.... (Egen mening)

4. Efter hvad jeg kender til, er der ikke andre der har lov til at lave
noget som helst med BASIC sproget.

5. Når du compiler koden, fylder den reelt mindre end dine source filer, men
der er en masse opstartskode, forskellige inbyggede VB funktioner,
fejlhandler osv. som også skal med. Derudover, er VB også afhængig af en
RunTimeDll.

6. Det vil jeg betegne som MEGET svært, men hvis du bruger 'Package and
deployment Wizard', kan du få den til at includere databasen i setup filen,
og installere den på klientens computer.

Mvh. Rayman...

Fra : Jakob Munck

Dato : 18-10-01 22:29

Tak for det.

jm

Fra : Niels G

Dato : 19-10-01 09:55

Lige en lille kommentar til punkt 4.

Microsoft har ikke specielle rettigheder omkring BASIC sprogret,
der findes mange fortolker og compiler til andre computere, enda også
nogle til pc'ere, fra andre leverandøere.
Men afarten Visual Basic er Microsofts ejendom.

- Niels.

Fra : Allan R.

Dato : 20-10-01 11:35

angående det med om det kan køre på Apple Macintosh... Jow det kan de godt..
I en Windows emulator..
fx. VMware til linux (MacOS X er linux) eller Softwindows på de gamle Macs