Terrasse af træ?
Fra : KBP

Dato : 17-10-01 21:11

Jeg skal have lavet en terrasse i haven af træ og har af tømreren fået
anbefalet at bruge "Sibirsk fyr" da det er varmebehandlet og ikke giver
splinter. Det skal oliebehandles en gang om året.

Er der nogen erfaringer med træsorten og andre gode råd?

Mange tak.

KBP

Fra : Emil

Dato : 18-10-01 20:07

On Wed, 17 Oct 2001, KBP wrote:

>Jeg skal have lavet en terrasse i haven af træ og har af tømreren fået
>anbefalet at bruge "Sibirsk fyr" da det er varmebehandlet og ikke giver
>splinter. Det skal oliebehandles en gang om året.

Mener du, hvad du skriver? Er det ikke lærketræ du har fået
anbefalet? Eller er det Serbisk gran han vil pådutte dig?
Ja, undskyld, men jeg undrer mig lidt i min uvidenhed.

m.v.h. Emil

Fra : KBP

Dato : 18-10-01 20:13

Jo - undskyld. Jeg tror nok det var lærk han sagde.
Er det godt at lave terrasser af?

VH Karen

Fra : Emil

Dato : 18-10-01 21:58

On Thu, 18 Oct 2001 21:13:08 +0200, KBP wrote:

>Jo - undskyld. Jeg tror nok det var lærk han sagde.
>Er det godt at lave terrasser af?

Hej Karen

Ja, lærk indeholder olier og andre stoffer som på en naturlig vis
impregnierer træet uden at det skal tilsættes (trykimpregnieres)
med miljøgifte.

Selv om det er noget dyrere end andet træ, er det - set over en
årrække - billigere og bedre end noget andet. Den sibirske
variant er langsomtvoksende hvorfor det er meget slidstærkt.

Så alt-i-alt findes der ikke nogen bedre løsning. Og skulle du
komme til at springe et par års oliebehandling over, så sker der
ingen skade derved.

Det er smukt at se og færdes på, og du har ingen problemer med
småbørn som savlende suger den tabte is i sig. Ren natur.

Det kan virkeligt anbefales; du og dine tip-oldebørn vil kunne
nyde det i mange årtier.

m.v.h. Emil

Fra : KBP

Dato : 18-10-01 23:31

Hej Emil

Tak for din besked. Jeg har netop bedt tømreren om et tilbud i dag og er
allerede begyndt at glæde mig til næste forår, hvor terrassen gerne skulle
stå færdig.

VH Karen

Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 19-10-01 08:43

Hejsa

Jeg har lige selv lavet en terrasse på 320 x 340 i sib-lærk.
Den er bare flot.

Brædderne købte jeg i silvan 32 x 122 til 16 kr meteren dvs i alt til min
terrasse (1500kr til gulv)
Håber du kan bruge denne info til noget

Jan

Fra : KBP

Dato : 19-10-01 15:49

Hej Jan

Din melding gør jeg glæder mig endnu mere til mine 32 kvadratmeter.

Tak skal du have.

VH Karen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 20-10-01 00:34

Emil wrote:

> [...]
> variant er langsomtvoksende hvorfor det er meget slidstærkt.
>
> Så alt-i-alt findes der ikke nogen bedre løsning.

Du har ret, hvis man begrænser sig til "Nordisk+" nåletræ. Den tropiske
hårdttræ Ipe overgår Lærk på alle områder; desværre også mht. prisen,
som vel er 4-500 kr/m2. Der findes i øvrigt mange andre meget holdbare
træsorter, men ofte til lignende exotiske priser (hvis det overhovedet
kan købes).

> Det er smukt at se og færdes på, og du har ingen problemer med
> småbørn som savlende suger den tabte is i sig. Ren natur.

Men, men, den olie man giver træet indeholder ofte svampedræpende
middel, så helt ren natur er det næppe. Men hvis der ikke er de gængse
metaller tilsat (som i trykimprægneret), så kan træet brændes af på
forbrændingen uden risiko for miljøet. Og det er helt sikkert et plus;
nutidens trykimprægnerede træ ender sine dage som miljøfarligt affald på
en losseplads.

Der kommer i øvrigt en ny konkurrent til Sibisirk lærk: trykimprægneret
træ uden metaller, men "kun" med organiske gifte mod svamp og råd. Det
gør at træet kan afbrændes på et forbrændingsanlæg uden miljørisiko når
den engang skal skrottes. Det er en helt ny dansk-udviklet teknik, og de
kalder det "Super træ" (fint navn
Man kan læse mere på
http://www.palsgaardgruppen.dk/Artikler/Dansk%20rev-%20af%20traeimpr.htm
Det er dog uvist om/hvornår det kommer på markedet så menig mand kan
købe det.

> Det kan virkeligt anbefales; du og dine tip-oldebørn vil kunne
> nyde det i mange årtier.

_Er_ sibirisk lærk virkelig _så_ holdbart? Det har jo fået megen positiv
omtale de seneste år, men hvor mange forsøg er der egentlig lavet mht.
dets holdbarhed? Det er ikke for at nedgøre Sibirisk lærk, men for at
høre, om der findes nogle flere facts derude et sted.

--Johan