CD ROM drev driller
Fra : Fjelsing

Dato : 17-10-01 18:17

Mine CD ROM drev er begyndt at drille lidt.
Hvis jeg sætter en CD i kan den ikke læses. Windows Explorer siger "D:\ is
not accessible. The device is not ready"
Fejlen er ikke helt permanent, men næsten!
Der sker både på min HP brænder og på mit read only drev. Hyppigst på read
only drevet.
OS er Win NT 4 med SP6A. OS er nyinstalleret og (forhåbentlig toptrimmet).

Nogen gode forslag, f.eks. støv på laserdioden? Eller skal der pilles i
registreringsdatabasen?

mvh
Jørgen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-10-01 19:04

On Wed, 17 Oct 2001 19:16:52 +0200, Fjelsing wrote:

> [...]
>
>Nogen gode forslag, f.eks. støv på laserdioden? Eller skal der pilles i

Jeg har engang været ude for det samme. Det hjalp at rense den lille
gummiring som sidder i drevets centrum med noget sprit. I hvert fald for en
tid. Jeg tror det som skete var at CD-ROM'en ikke kom hurtigt nok op i de
nødvendige omdrejninger.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Fjelsing

Dato : 17-10-01 19:12

Tak for første bud, Henrik

Min fejlbeskrivelse skulle nok have været lidt mere præcis.
Når jeg lægger en CD i og lukker skuffen forsøger drevet IKKE at spinde op.
Det virker bare dødt. Der er ikke den sædvanlige motorlyd.
Var det det du oplevede?

mvh
Jorgen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 18-10-01 15:31

On Wed, 17 Oct 2001 20:12:08 +0200, Fjelsing wrote:

> [...]
>Når jeg lægger en CD i og lukker skuffen forsøger drevet IKKE at spinde op.
>Det virker bare dødt. Der er ikke den sædvanlige motorlyd.

Ja, sådan kan man godt beskrive det.

Kontrollampen lyste op i måske et halvt minut hvorefter den slukkedes igen
uden at drevet på noget tidspunkt udsendte den velkendte støvsugerstøj. Det
eneste der så var at gøre, var at åbne skuffen og lukke den igen. Efter
nogle forsøg var jeg så som regel heldig, men det var først da jeg rensede
drevet som beskrevet at problemet forsvandt. Det kom dog igen efter nogle
måneder hvilket fik mig til at købe et nyt drev.

Jeg tror det første som sker når man sætter en skive i et normalt fungerende
drev, er at drevet først skal finde ud af om der er tale om en musik-CD
eller en CD-ROM. Kun hvis det er en CD-ROM, spinder det så op på den typisk
langt større hastighed som får nogle drev til at lyde som en Nilfisk.

Teorien er imidlertid noget gætteri fra min side, blot baseret på egne
oplevelser.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : BOoH@it.dk

Dato : 17-10-01 19:36

Tjek lige dine indstillinger af cd-rom drev i enhedshåndtering