Minimumsystem til linux-internetserver
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 17-10-01 17:29

Hej,

Jeg tænkte på at sætte en gammel 486 op til webserver på min
adsl-forbindelse. F.eks. apache. Mit spørgsmål er så : hvor kraftig en
maskine skal man have for at kunne trække en sådan? Og hvor meget RAM er
der brug for?

Jeg regner ikke med at bruge den som andet end webserver - dvs. ikke som
mail eller newz.

På forhånd tak for hjælpen, og FUT gerne til en mere specifik ng.

MVH ANR
--

"Call this an unfair generalization if you must, but old people are
no good at everything."

Fra : René Jensen

Dato : 17-10-01 17:48

Andreas N Rasmussen wrote:
> [...]
> der brug for?
>
> Jeg regner ikke med at bruge den som andet end webserver - dvs. ikke som

En mine venner har en 233MHz K6-2 maskine med 128MB RAM kørende som
web/ftp-server med Windows 2000 Server, jeg vil tror at måske skal have
~300MHz med 256MB RAM. Uden at kunne sige det med sikkerhed, så kan det
godt være at Linux kræver mindre :)

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-10-01 19:47

On Wed, 17 Oct 2001 18:47:54 +0200, René Jensen <rene.jensen@city.dk>
wrote:

>Uden at kunne sige det med sikkerhed, så kan det
>godt være at Linux kræver mindre :)

Så kan jeg oplyse dig, og andre, om, at Linux er langt mindre krævende
end hvad tilsvarende services i Windows ville kræve af hardware.

Et godt udgangspunkt kunne være denne distribution, der er en Red Hat,
hvor der kun er de vigtigste internetrelaterede tilbage. Den kan køre
med ftp, firewall, webserver osv. på en 486'er med 32 MB RAM.

http://www.clarkconnect.com

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 17-10-01 20:17

In article <3BCDBECA.8070804@rypevej.dk>,
Mikkel Bundgaard <mikkel@rypevej.dk> wrote:

> Det afhænger af om det er til statiskte hjemmesider eller om du regner
> med at bruge PHP og MYSQL? Men med statiskte hjemmesider får du
> problemer med at overbelaste den med selv en 2mbit ADSL linje, selvom
> den så var syncron.

Jeg regnede faktisk præcis med at bruge den til php osv. , men nok
primærkt som legeplads til sådan. Jeg tænkte sådan set heller ikke på om
båndbredden kunne klare det - snarere om computeren kunne.

In article <1bkrstclv2gsmp65e4mljctg4d539a3le1@4ax.com>,
Hans Pedersen <h2ns@nospam.dk> wrote:

> Så kan jeg oplyse dig, og andre, om, at Linux er langt mindre krævende
> end hvad tilsvarende services i Windows ville kræve af hardware.

Det var så også det jeg regnede med - og at jeg absolut ikke er
interesseret i at have windows på mine maskiner (er mac-bruger).

> [...]
> hvor der kun er de vigtigste internetrelaterede tilbage. Den kan køre
> med ftp, firewall, webserver osv. på en 486'er med 32 MB RAM.

Udemærket - ser da meget fedt ud - kan man smide php osv. oveni den
udenvidere?

MVH ANR
--
"I could crush him like an ant - but that would be too easy. No, revenge
is a dish best served cold - I'll bite my time and when he least expect

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 17-10-01 18:24

Andreas N Rasmussen wrote:
> [...]

med at bruge PHP og MYSQL? Men med statiskte hjemmesider får du
problemer med at overbelaste den med selv en 2mbit ADSL linje, selvom

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : John Doe

Dato : 17-10-01 20:11

--
MVH ANR

"I can't promise I'll try - but I'll try to try"
-Bart Simpson

Fra : Anders Lund

Dato : 24-10-01 20:52

"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> adsl-forbindelse. F.eks. apache. Mit spørgsmål er så : hvor kraftig en
> maskine skal man have for at kunne trække en sådan? Og hvor meget RAM er
Jeg har en pentium 100mhz med 16 mb ram kørende webserver, ftp server,
database server og mail server. (ok det går ikke vildt hurtigt, men det
virker da) Jeg bruger redhat linux 6,0

Anders Lund
Anders@itnews.dk
Webmaster for www.GEnet.dk, Jyllands bedste netparty