Fisketure fra vestkysten - Og filetering a~
Fra : Soren Pedersen

Dato : 17-10-01 12:49

Er der nogen som kender til nogle både der sejler ud fra Torsminde (eller
det område - Jeg bor i Holstebro) efter torsk ? - Jeg er ikke interreseret i
Revet, da jeg har ladet mig fortælle at der er ca 4 timers sejlads hver
vej.....Og så er jeg heller ikke sikker på at mit grej kan holde til det :)

En helt anden ting: Hvodden fileterer man sild ? - Som alle andre fisk,
eller er der en metode / et trick til at undgå at der sidder for mange ben
tilbage ?

Mvh
/Søren - Som godt kunne falde for det dér havfiskeri.....- Og som selv vil
lave julesilden i år

Fra : Crane

Dato : 19-10-01 07:57

Du kan komme ud at sejle med MS Mindboen som sejler fra Torsminde.

Spørg evt. turistbureauet i Torsminde el. Ulfborg.

Jens

Fra : Soren Pedersen

Dato : 19-10-01 08:43

Takker :)

Mvh
/Søren

Fra : Rikard Jensen

Dato : 25-10-01 14:09

Jeg besøgte min fiskehandler idag, officielt for at købe ½ kg sild, uofficielt
for at få en metode til at filetere sild. Den gav han gerne:

Læg silden på skærebrættet, med ryggen mod venstre hånd (omvendt for
kejthånede). Stik en skarp kniv ind lige bag hovedet, og kør ned til rygsøjlen.
Nu kan der vælges 2 måder: Enten 2 fileter af 1 sild, eller 1 filet af 1 sild.
Ved 2 fileter skæres igennem rygskinnet, og kniven føres ned til halen.
Efterlad ca. 1 cm skind ved sildens bug, så burde du ikke få benene med.

Ønskes 1 filet, føres kniven ikke gennem rygskinnet, men kun tæt på. Dette
gøres så på begge sider, og fileten kan nemt fjernes fra resterne af silden.

Du behøves ikke rense silden inden dette gøres, dog er det en god ting at
fjerne skællene

Husk at kniven skal være pinligt skarp, så hvis du skal filetere mange sild er
det nok en fornuftig ting at investere i en decideret filet-kniv.

Husk!: Øvelse gør mester!!

mvh

Rikard

--
Posted from stassen.k-net.dtu.dk [130.225.71.227]

Fra : Soren Pedersen

Dato : 29-10-01 10:03

Det var lige det jeg efterlyste Takker mange gange.

Mvh
/Søren