sendmail opsætning?
Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 17-10-01 09:08

hey

fra en kommandolinie på en ny installation af RH7.1(seawolf), sker der nada,
når jeg fra kommanolinien kører denne kommando:

mail -s "test" kim@emax.dk

dvs. det der sker er at den hænger... Lige som div. perl scripts, der
benytter mail-notification heller ikke fungerer. Hvad er det lige for ting,
jeg mangler at skrue på? og hvordan gør jeg det? Jeg formoder at det er
/etc/sendmail.cf jeg skal pille i, men hvordan? og hvad?

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-01 09:13

Kim Emax skrev:

> fra en kommandolinie på en ny installation af RH7.1(seawolf),
> sker der nada, når jeg fra kommanolinien kører denne kommando:
>
>    mail -s "test" kim@emax.dk
>
> dvs. det der sker er at den hænger...

Den hænger ikke - den venter på at du skal fortælle den hvad den skal
sende afsted, og forventer at få beskeden via stdin.

Tryk på ^D, så får du prompten igen, og prøv så

   echo 'frække frølår' | mail -s "test" kim@emax.dk

i stedet.

Læs evt. mail(1), hvis du ønsker at vide hvordan programmet fungerer.

// Klaus

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 17-10-01 09:32

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001oct@magnetic-ink.dk> skrev

> [...]
>
> i stedet.
>
> Læs evt. mail(1), hvis du ønsker at vide hvordan programmet fungerer.

plejer at bruge det med cat fil | mail -s "blab..." email, så det smuttede
lige her

kim@emax.dk... User unknown
/root/dead.letter... Saved message in /root/dead.letter

indhold af deadletter:
From root Wed Oct 17 10:27:33 2001
Date: Wed, 17 Oct 2001 10:27:33 +0200
From: root <root>
To: kim@emax.dk
Subject: test

frække frølår

formoder at det er root@localhost, der er problemet? der skal vel stå en
valid host, som kan resolves af dns?

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 17-10-01 09:45

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> skrev

> kim@emax.dk... User unknown
> /root/dead.letter... Saved message in /root/dead.letter

perl programmet når at sende en mail, som så lander hos root. Her er et
lille udpluk af den mail:

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
kim@emax.dk
(reason: 550 5.1.1 User unknown)

550 5.1.1 kim@emax.dk... User unknown

error 550 er relaying denied, hvorfor pokker kommer den fejl?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-01 10:03

Kim Emax skrev:

> 550 5.1.1 kim@emax.dk... User unknown
>
> error 550 er relaying denied

Det er åbenbart osse 'user unknown'.

// Klaus

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 17-10-01 10:21

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001oct@magnetic-ink.dk> skrev

> Det er åbenbart osse 'user unknown'.

ja, umiddelbart virker det som om mailen slet ikke forsøges send ud fra min
server, men holder den internt... ved du, hvordan jeg afhjælper dette? I min
gamle RH6.2 kunne jeg starte en sendmailconf mener jeg det var... nu er jeg
helt på bar bund...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-01 13:38

Kim Emax skrev:

> umiddelbart virker det som om mailen slet ikke forsøges send
> ud fra min server, men holder den internt...

Det lyder som om din sendmail ikke ved hvor den skal aflevere posten.

> ved du, hvordan jeg afhjælper dette?

Ja, gør dig selv en tjeneste og installér postfix¹ i stedet - den er
uendelig meget lettere at have med at gøre end sendmail, imho.

// Klaus

¹) Se <http://postfix.kummefryser.dk/start.html>

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 17-10-01 14:01

> [...]

> Ja, gør dig selv en tjeneste og installér postfix¹ i stedet - den er
> uendelig meget lettere at have med at gøre end sendmail, imho.

kigger på det, takker

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 26-10-01 12:50

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001oct@magnetic-ink.dk> skrev

> Det lyder som om din sendmail ikke ved hvor den skal aflevere posten.

problemet var simpelt... jeg havde i /etc/hosts angivet emax.dk, det rettede
jeg til server.emax.dk, så spillede det

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-10-01 09:19

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> writes:

> benytter mail-notification heller ikke fungerer. Hvad er det lige for ting,
> jeg mangler at skrue på? og hvordan gør jeg det? Jeg formoder at det er
> /etc/sendmail.cf jeg skal pille i, men hvordan? og hvad?

Der findes et ganske udemærket script til at konfigurere sendmail.
Prøv at søg efter install-sendmail på freshmeat (frit efter hukommelsen).
Sidst jeg brugte det var det nået til version 5.6 eller deromkring.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen