SQL forespørgsel i oracle database virker ~
Fra : Jan Eliasen

Dato : 17-10-01 07:43

Fra : Christian Laursen

Dato : 17-10-01 08:53

Jan Eliasen <eliasen@cs.auc.dk> writes:

> [...]
> unik numeric(3,0),
> hec numeric(6,0) unique);
>
> Og derefter vil jeg gerne udføre følgende forespørgsel;
> select min(sqrt(sqr(t.xcoord - v.xcoord) + sqr(t.ycoord - v.ycoord)))
> from veje v, veje t
> where (v.hec = t.hec-1) and (v.vejkode <> -9);
>
> Men den kokser i det med følgende fejlmeddelelse;
> select min(sqrt(sqr(t.xcoord - v.xcoord) + sqr(t.ycoord - v.ycoord)))
> *
> ERROR at line 1:
> ORA-00904: invalid column name
>
> sqr er et invalidt kolonnenavn??? Hvorfor først den anden sqr og ikke

Er der en funktion i Oracle, der hedder sqr? (Jeg kan ikke lige finde den
i dokumentationen)

At den brokker sig ved nr. 2 skyldes sikkert en detalje i måden, SQL
parseren er implementeret på.

Christian Laursen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 17-10-01 10:51

Christian Laursen <christian@pil.dk> wrote:

> Er der en funktion i Oracle, der hedder sqr? (Jeg kan ikke lige finde den
> i dokumentationen)

Nej. Den hedder SQRT(<number>).
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 17-10-01 11:40