Vedr. strømforbrug
Fra : Esben

Dato : 16-10-01 23:24

Der har tidligere været spørgsmål om strømforbrug for pc'er i gruppen.
Jeg har målt strømforbruget på 3 pc'er. Målingerne er øjebliksmålinger, er
omtrente, foretaget når pc'en stod i idle/alm. brug (ingen standby) og uden
skærm.

pc1:
Asus p2b
Celeron 300@450
192 MB ram
1x 45 gb 7.200 rpm HDD
SB 16 isa
Matrox G400
Netkort
Microsoft intellieye explorer
Alcatel Speedtouch USB
Microtek scanner
Pioneer cdrom drev
Ekstra pci USB-kort

Mellem 60 og 70 watt

pc2:
amd k6-2 350mhz
128 mb ram
2x 6,4 gb 5.400 rpm HDD
Standard lydkort, netkort og skærmkort.

Mellem 60 og 70 watt

pc3.
asus a7v
amd athlon 800 MHz
Geforce 2 gts
384 mb ram
SB Live
Netkort
Brænder og dvd-drev
1x 30gb 7.200 rpm HDD

Mellem 120 og 140 watt

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-10-01 12:02

On Wed, 17 Oct 2001 00:23:45 +0200, "Esben" <vidstid@teliamail.dk>
wrote:

> [...]
>omtrente, foretaget når pc'en stod i idle/alm. brug (ingen standby) og uden

Det kunne være interessant at se gennemsnitsmålinger af de 3 nævnte
PC'er når de arbejder.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Esben

Dato : 17-10-01 14:49

"Karsten Jensen" <k-j@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne være interessant at se gennemsnitsmålinger af de 3 nævnte
> PC'er når de arbejder.

Forbruget steg ikke bemærkelsesværdig når pc'erne arbejdede - højst ca.
10-15 watt. Jeg har desværre ikke elmåleren længere da det var en låner.

--
Esben

Fra : Jesper

Dato : 17-10-01 15:22

"Esben" <vidstid@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> pc3.
> asus a7v
> amd athlon 800 MHz
> Geforce 2 gts
> 384 mb ram
> SB Live
> Netkort
> Brænder og dvd-drev
> 1x 30gb 7.200 rpm HDD
>
> Mellem 120 og 140 watt

Hvorfor "råber" så folk op om, at man mindst skal have 300 watt til
denne konfiguration?

Hilsen Jesper

Fra : Esben

Dato : 17-10-01 16:08

"Jesper" <no@nomail.com> skrev i en meddelelse

> "Esben" <vidstid@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor "råber" så folk op om, at man mindst skal have 300 watt til
> denne konfiguration?

De to tal kan vist heller ikke umiddelbart sammenlignes (120 er
strømforbruget og 300 er det absolut maksimale forbrug for psu'en). PSU'en i
en pc leverer strøm i forskellige spændinger, og kan levere forskellige
strømstyrke på disse. Om man kunne lave en PSU'en på f.eks. 150 watt der er
bedre balanceret i forhold til udgangsspænding/strøm (f.eks. således at
bundkortet er bedre prioriteret) ved jeg ikke, men grunden til at mange
systemer kræver en 300 watt psu kunne da tyde på en 'dårlig' distribution af
strømmen i PSU'en, eller at den er dimensioneret til også at kunne levere
strøm til mange andre komponenter end blot cpu og bundkort (f.eks. 4x 10.000
rpm scsi-drev).

Dette er rent gætværk og altså slet ikke noget jeg har forstand på, så ret
mig endelig!

Jeg læste også engang at Gerforce 2-kort kræver kæmpestrømforsyninger, men
jeg har selv haft en arbejdspc med en psu på 145 watt og Geforce 2gts, uden
problemer overhovedet - og der var ellers en masse øvrige komponenter i
(brænder, dvd, netkort, etc.).

--
Esben

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 17-10-01 19:24

> Hvorfor "råber" så folk op om, at man mindst skal have 300 watt til
> denne konfiguration?

Man bør nok påregne et vist spild, men jeg kan se din pointe

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-10-01 21:42

"Jesper" <no@nomail.com> wrote in news:9qk46i$b1o$1@sunsite.dk:

> Hvorfor "råber" så folk op om, at man mindst skal have 300 watt til
> denne konfiguration?

Det gør man heller ikke. En Athlon stiller specielle krav til ampere
især på 5V. Disse krav er oftest opfyldt i en 300W strømforsyning, men
ikke nødvendigvis. På den anden side findes der også 235W
strømforsyninger der er Athlon godkendt af AMD.

Iøvrigt er der stor forskel på et gennemsnitsforbrug ved idle, og
peakbelastning.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jesper

Dato : 18-10-01 19:08

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke nødvendigvis. På den anden side findes der også 235W
> strømforsyninger der er Athlon godkendt af AMD.

Så det handler ved egentligt om, at mange kabinetter ikke kan levere de
235W, som de lover, og at 235W ikke er for lidt.

> Iøvrigt er der stor forskel på et gennemsnitsforbrug ved idle, og
> peakbelastning.

ESPEN skriver vedr. dette:

Fra : Esben

Dato : 18-10-01 21:35

> "Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Så det handler ved egentligt om, at mange kabinetter ikke kan levere de
> 235W, som de lover, og at 235W ikke er for lidt.

De 235w er jo sandsynligvis spredt over en række spændinger - at lige præcis
den udgang som bundkort/cpu bruger ikke leverer nok strøm behøver jo ikke at
betyde at psu'en ikke kan levere 235w ialt. Det vigtige er nok at
kontrollere om psu'en er godkendt til det setup man har.

--
Esben

Fra : Jesper

Dato : 18-10-01 23:34

> [...]
> betyde at psu'en ikke kan levere 235w ialt. Det vigtige er nok at
> kontrollere om psu'en er godkendt til det setup man har.

OK, dvs. når folk skriver at mange dårlige strømforsyninger fx ikke kan
levere de lovede 235 W, menes det underforstået, at den sikkert godt kan
levere 235 W, men ikke på den rigtige måde.

Hilsen Jesper

Fra : Esben

Dato : 19-10-01 00:34

> [...]
> levere de lovede 235 W, menes det underforstået, at den sikkert godt kan
> levere 235 W, men ikke på den rigtige måde.

Ja - der kan i tillæg også være et stort internt spild (hvilket der sikkert
er) i psu'en, således at den kan bruge 235w men levere væsentligt mindre.

--
Esben