group by i mysql
Fra : René Manggaard

Dato : 16-10-01 21:08

Hejsa

Jeg har en tabel a med et datoformat: yyyy-mm-dd hh:mm (egentlig en
tekststreng, men mysql kan åbentbart godt tolke den som en datotidsting, lad
os kalde kolonnen for tid.
Jeg vil gerne have antal rækker fordelt på uger, så jeg prøvede med:

SELECT WEEK(tid), count(*) FROM a GROUP BY WEEK(tid);

Dette giver en error 1064, syntaks fejl.

Jeg tror det er WEEK-funktionen på tid i group by - klausulen (correct me if
I'm wrong), da det går igennem uden, men det giver ikke det ønskede
resultat.
Jeg kunne forestille mig, at det med sub-selects kunne se således ud (ikke
testet):

SELECT weeknr, count(*)
FROM (SELECT WEEK(tid) as weeknr, count(*) as antal FROM a GROUP BY tid)
GROUP BY weeknr;

Ikke kønt (det må kunne laves simplere), men jeg tror, det giver det jeg vil
have. Er det muligt at lave et 'pænt' query, som gør det samme?

På forhånd tak!

René

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-10-01 09:10

"René Manggaard" wrote:

> [...]
>
> Ikke kønt (det må kunne laves simplere), men jeg tror, det giver det jeg vil
> have. Er det muligt at lave et 'pænt' query, som gør det samme?

Uden at være haj i mySQL kan jeg komme med et par forslag, der i alt
fald er standard-SQL (bortset fra week-funktionen):

SELECT WEEK(tid) as uge, count(*) FROM a GROUP BY uge;

SELECT WEEK(tid), count(*) FROM a GROUP BY 1;

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : René Manggaard

Dato : 17-10-01 10:15

> Uden at være haj i mySQL kan jeg komme med et par forslag, der i alt
> fald er standard-SQL (bortset fra week-funktionen):
>
> SELECT WEEK(tid) as uge, count(*) FROM a GROUP BY uge;

Dette gjorde det ønskede, mange tak!

René