Virusscanner til FreeBSD
Fra : Dennis

Dato : 16-10-01 09:05

Hejsa.

Jeg har en FreeBSD v4.3 og vil gerne have at den kan scanne indgående og
udgående emails (og evt. også den eksisterende mailkonto), men er der nogle
gode scannere der kan gøre dette? Jeg køre med Sendmail.
Det skal helst være en scanner som opdateres jævnligt og som kan opdateres
automagisk.

Jeg har set Kaspersky (http://www.kaspersky.com/) men de priser de har for
en server løsning er da helt hen i vejret!?

--
Mvh.
Dennis

Fra : Lars Henriksen

Dato : 16-10-01 09:30

Dennis wrote:
> [...]
> gode scannere der kan gøre dette? Jeg køre med Sendmail.
> Det skal helst være en scanner som opdateres jævnligt og som kan opdateres

Prøv at se på AMaViS (A Mail Virus Scanner): http://www.amavis.org
Programmet arbejder sammen med bl.a. sendmail, og kan bruge
virusdefinitioner fra forskellige antivirus programmer. Så hvis i f.eks.
har en site-license til et populært AV program kan de væreat
definitionerne kan genanvendes. Ellers arbjeder det fint med Sophos for
UNIX antivirus.

hygge
Lars
--
Lars Henriksen
M.Sc. Student, Computer Systems Engineering

Fra : Dennis

Dato : 16-10-01 09:51

> [...]
> har en site-license til et populært AV program kan de væreat
> definitionerne kan genanvendes. Ellers arbjeder det fint med Sophos for

Har kigget lidt på den nu, men jeg synes den er lidt mangelfuld mht.
dokumentation. Hvis jeg har forstået det korrekt, så kan den arbejde sammen
med alle de virusscannere som er listet op her:
http://www.amavis.org/amavis.html#scanners ??
Jeg skal i hvert fald helst bruge een som opdatere sine vira-definationer
enten hver dag eller mindst hver anden dag. Endvidere ville det være
nice-to-have at den informerede både modtager og afsender (nok især
afsender) samt at den kan logge begivenheden.

--
Mvh.
Dennis

Fra : Lars Henriksen

Dato : 16-10-01 16:13

Dennis wrote:
> Har kigget lidt på den nu, men jeg synes den er lidt mangelfuld mht.
> dokumentation.

Der er readme filer med sourcen.

> Hvis jeg har forstået det korrekt, så kan den arbejde sammen
> med alle de virusscannere som er listet op her:
> http://www.amavis.org/amavis.html#scanners ??

Jep. Den skal uderstøttes af et af disse kommercielle produkter.

> Jeg skal i hvert fald helst bruge een som opdatere sine vira-definationer
> enten hver dag eller mindst hver anden dag.

Afhænger af AV softwaren. Det er denne, der skal hente de nyseste vira
def.
Alternativt kan man lave et cronjob der henter definitionsfilerne på et
givet tidspunkt.

> Endvidere ville det være
> nice-to-have at den informerede både modtager og afsender (nok især
> afsender) samt at den kan logge begivenheden.

Om dette er muligt "as-is" kan jeg ikke lige huske, men i sidste ende er
et spørgsmål om scripting fra din side.

hygge
Lars

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-10-01 17:34

Lars Henriksen <lars@_nospam_lh-online.dk> wrote:

>Om dette er muligt "as-is" kan jeg ikke lige huske, men i sidste ende er
>et spørgsmål om scripting fra din side.

Det _er_ muligt. Amavis er simpelthen et shell-script, som før
aflevering af en mail hiver attachments ud og kører dem gennem en
virusscanner, som man har installeret i forvejen. Hvis der er virus i,
ryger der besked i begge retninger.

Eftersom det fungerer, som det gør, bør det være simpelt at få det til
at køre med en enhver virusscanner, som kan kaldes fra kommandolinien.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Dennis

Dato : 17-10-01 09:27

> Jep. Den skal uderstøttes af et af disse kommercielle produkter.

Har kigget på dem alle (i hvert fald alle de som står på ovenstående link),
men synes ikke jeg kan finde "the one and only" virusscanner. Endvidere
koster de alle penge - også selv om det er til personligt brug. Endvidere er
der nogle der har problemer hvis man benytter ProcMail (og det gør jeg).
Hvad bruger man af virusscanner i det ganske danske land... eller bruger
"man" ikke noget (evt. kun på klient niveau)?

--
Mvh.
Dennis

Fra : Klaus Thøstesen

Dato : 17-10-01 16:00

> [...]
>gode scannere der kan gøre dette? Jeg køre med Sendmail.
>Det skal helst være en scanner som opdateres jævnligt og som kan opdateres

Det er godt nok ikke direkte en virus-scanner. Men jeg har da meget
fornøjelse af RenAttach (http://www.pc-tools.net/linux/), som netop
køres via sendmail på en freebsd.

Den omdøber alle vedhæftede filer med bestemte endelse (.EXE, .COM,
.VBS, .JS mfl.) ved at tilføje .xxx til filnavnet, ex. fil.exe.xxx
Dermed forhindrer man den dårlige vane de fleste har med bare ukritisk
at åbne alt hvad man modtager. Nu kræver det at man gemmer filen, og
omdøber den for at kunne bruge den.