Larmende blæser på bærbar
Fra : Anders Petersen

Dato : 15-10-01 22:44

Jeg købte for nogle år siden en Fujitsu LiteLine, der godt nok var
billig, men alt andet lige var (og er, udmærket. I starten, når
blæseren kørte, synes jeg godt nok den larmede lidt vel rigeligt, men
problemet er nu, at den kører konstant og dybest set larmer som en
håndstøvsuger, hvilket gør det umuligt at tage den med nogle steder
hen.

Jeg prøvede at ringe til Fujitsu, der i første omgang havde hørt
forkert og troede det var deres større model og straks ville sende den
til Holland til rep. - de kunne jo tydeligt høre den i baggrunden...
Men da de opdagede at det var en LiteLine mente de at "sådan var de -
de beklagede". Hvilket også er ok, I guess.

Mit spørgsmål er nu: Kan det overhovedet laves, hvis man er parat til
at betale nogen for at gøre det - og hvor meget vil det ca. koste i så
fald.

Generelle anbefalinger af bærbare computere-reperatører modtages i
øvrigt gerne.

Med venlig hilsen

Anders

Fra : mf

Dato : 16-10-01 07:52

hvis du har mod på det kan du selv skill eden ad, pille blæseren ud, og se
hvad det er for en type - det er som regel en eller anden form for
standardblæser, der kan købes i forskellige kvaliteter. Den er nok ikke helt
nem at skaffe - eller billig. Men det er garanteret meget billigere end at
sende den til rep.

Hvis du føler dig usikker på at skulle skille den bærbare ad - så lad være

Claus Trier

fjern =REMOVE= fra min emailadresse for at emaile mig!

Fra : Anders Petersen

Dato : 16-10-01 13:12

On Tue, 16 Oct 2001 08:52:29 +0200, "mf"
<claus@=REMOVE=kjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
>sende den til rep.
>
>Hvis du føler dig usikker på at skulle skille den bærbare ad - så lad være

Lyder rimeligt :)

Jeg har ikke noget imod at skaffe en ny blæser - heller ikke, hvis det
koster, men er det det der er i vejen? Det undrer mig jo lidt, at den
kører konstant (læs: heeele tiden) - det er ikke processoren, der er
for 'dårlig', altså skal køles hele tiden - eller temperaturstyringen,
der halter (jeg ved ingenting om det...)

Vil jo nødig skaffe stumper til ingen verdens nytte... Der er ikke
nogen derude, der også har en af samme slags?

/Anders

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-10-01 20:21

anders@gadefejer.dk (Anders Petersen) wrote:

>Jeg har ikke noget imod at skaffe en ny blæser - heller ikke, hvis det
>koster, men er det det der er i vejen? Det undrer mig jo lidt, at den
>kører konstant

Kunne man forestille sig, at din maskine efterhånden er møget godt og
grundigt til i luftindtag og på køleflader, så blæseren skal arbejde
mere og mere for at fjerne den samme mængde varme?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Anders Petersen

Dato : 16-10-01 21:06

>Kunne man forestille sig, at din maskine efterhånden er møget godt og
>grundigt til i luftindtag og på køleflader, så blæseren skal arbejde
>mere og mere for at fjerne den samme mængde varme?

Bestemt - det var også min første tanke, hvilket på den anden side
ikke løser problemet med at blæseren, når den kører, larmer temmelig
kraftigt. Og her er jeg så i tvivl om, hvorvidt det nærmest er 'krav'
til enhver blæser, hvis den nu skal køle specielt kraftigt...eller
noget i den stil...

Men der kan vel ikke ske noget ved at åbne den og kigge...?

/Anders

Fra : Uni Bull

Dato : 17-10-01 23:16

anders@gadefejer.dk (Anders Petersen) proklamerede in news:3bcc92c0.6112684
@news.tele.dk:

> Men der kan vel ikke ske noget ved at åbne den og kigge...?

Jo det kan der jo godt.... Meen....

Har Fujitsu ikke en "how-to-disassemble-a-laptop-without-breaking-
everything-into-useless-junk" på deres hjemme-/supportside ?
Jeg ved at Dell har en ganske detaljeret vejledning på deres supportsider,
du kunne jo være heldig.

--
Uni Bull
København K

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-10-01 07:19

anders@gadefejer.dk (Anders Petersen) wrote:

>Bestemt - det var også min første tanke, hvilket på den anden side
>ikke løser problemet med at blæseren, når den kører, larmer temmelig
>kraftigt.

Hvis den har en variabel temperaturregulering og ikke bare en
termostat, burde omdrejningstallet falde, hvis den bliver bedre til at
komme af med varmen.

Men derudover er det ret almindeligt, at blæsere larmer mere, når de
bliver gamle. Jeg har på alm. CPU-blæsere af og til snydt mig til et
halvt års ekstra levetid ved at smøre dem med et par dråber olie, når
larmen blev for ulidelig. (Selv om de sandsynligvis slet ikke er
beregnet til at blive smurt.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.