Danske tegn
Fra : Jeppe Eg

Dato : 14-10-01 20:50

Jeg har i den sidste tid fundet mig i ikke at kunne skrive danske tegn i
terminalmode, da det ikke betyder alverdens for mig... Der har været
andre og større problemer, og i X er der ingen problemer med danske
tegn. Men nu skal det være :) Jeg har sat locale til da_DK, og
exporteret LANG=da_DK i mine brugeres .profile filer (Det kan vist gøres
globalt for alle brugere et sted?). Dette har medvirket at jeg kan bruge
danske tegn i alle mine X-applikationer (også i xterm), men så snart jeg
logger ud af X, er der dømt amerikansk tegnsæt... Hvad og hvor skal jeg
ændre for at få danske tegn i terminalmode også?
Jeg kører Debian Testing.

Mvh Jeppe Eg

Fra : Jesper FA

Dato : 14-10-01 21:06

Jeppe Eg wrote:

> [...]
> logger ud af X, er der dømt amerikansk tegnsæt... Hvad og hvor skal jeg
> ændre for at få danske tegn i terminalmode også?

/etc/console/boottime.kmap.gz

LANG bliver globalt sat i /etc/environment. Det er dog ikke nødvendigt at
have den til da_DK for at have dansk tastaturlayout.

--
Jesper

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-10-01 21:11

Jeppe Eg wrote:

> ................................................. Hvad og hvor skal jeg
> ændre for at få danske tegn i terminalmode også?
> Jeg kører Debian Testing.

Jeg kører RedHat, men jeg har engang spildt en masse tid på at finde ud
af forskellen mellem af køre med amerikansk tegnsæt og at køre med ame-
rikansk tastatur !

Så er du advaret

-Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-01 17:20

On Sun, 14 Oct 2001 21:49:53 +0200, Jeppe Eg wrote:

> så snart jeg logger ud af X, er der dømt amerikansk tegnsæt... Hvad
> og hvor skal jeg ændre for at få danske tegn i terminalmode også?
> Jeg kører Debian Testing.

Måske "dpkg-reconfigure console-data" ?

Er det kun de danske tegn du ikke kan skrive, eller sidder tegnene
også forkert på tastaturet? (Altså giver shift-7 en skråstreg?)

Mvh.

--
"What looks large from a distance Adam Sjøgren
Close up is never that big" asjo@koldfront.dk