Anbefaling af el-kædesav.
Fra : Snip

Dato : 14-10-01 18:12

Ønsker at investere i subj. men hvilken kan anbefales?

Den skal ind imellem skære sig igennem et par tykke (20 cm) stammer.

Evt. må mange watt skal den mindst have? Altså hvis det er en indikator for
ydelsen.
--
snip@post8.tele.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-10-01 21:01

Snip <snip@post8.tele.dk> skrev i en
> [...]
>
> Den skal ind imellem skære sig igennem et par tykke (20 cm) stammer.
>
> Evt. må mange watt skal den mindst have? Altså hvis det er en indikator

Der skal knapt 750 Watt til en HK, og dem får man aldrig for mange af. En
elsav starter på én gang og er dermed relativt farlig at bruge. Jeg ville
anbefale en benzindrevet, men med dit behov vil jeg anbefale en god grensav
af den hånddrevne type, fremfor at fjolle rundt og filtre med 50 meter
ledning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens

Dato : 16-10-01 22:29

Preben Riis Sørensen wrote:

> Snip <snip@post8.tele.dk> skrev i en

> for

1400-1600 watt er et must.
Ellers så skal du bare lære at holde kæden skarp, rigtig skarp, så kan
du klare mere med færre watt.

Har en partner 1600 watt købt til 500,- (normal pris ca 900,-) ingen
kædebremse, dårlig smøring. Kun en skrue til at holde sværdet. Eneste
fordel kan være at den er nemmere at hive ned af hylden end den store
benzinsav på 3,5 hK. Ja og så støj niveauet.

Købte den kun fordi den var så billig. Den er nu fast monteret som
"brænderundsav" Med rullebord, skærm og det hele. Den står i fyrrummet
til savning af stykker der er for store til brændefyret.
Regner med den holder et år eller måske to.

> [...]
> af den hånddrevne type, fremfor at fjolle rundt og filtre med 50 meter

ja jeg sværger nu også mere til en benzindrevet sav.
Men hold kæden skarp, så kan selv den billigste elsav dække dit behov tror jeg.

Men pas på du ikke saver ledningen over.

--
Jens Borchert Pedersen
Klarkærgaard

try E-shopping at my place: http://www.imart.com/ACNmall/JensBP

Fra : Dan Andersen

Dato : 16-10-01 21:15

Jeg har en Black & DEcker på 8 år og saver en masse md den uden problemer.
Det er et must, at du investerer i et par sikkerhedsbukser - de er ret dyre,
men det er dit ben sikkert også
Altfor ofte ser jeg folk stå og save i shorts eller alm. bukser! Det er helt
hul i hovedet. Selv garvede skovfolk, der saver hele dagen og har fået en
uddannelse, bruger sikkerhedsbukser.
Desværre er der mange, der siger. åhh pyt, det er kun lidt jeg skal save,
men det er ligesom med sikkerhedsseler: Det er ved de små ture, ulykkerne
sker.
BTW: Jeg har fået en flænge i mine bukser: Den smuttede - jeg fangede den,
men alligevel kom den til at røre min lår. Sikkerhedsbukserne fangede
kæden/sværdet og der skete ikke noget med mit ben..
Og jeg har savet i de sidste 25 år, på vores ejendom i Sverige med benzin
sav. Her i villakvarteret bruger jeg elsav
Dan Andersen, Boks 109, 3060 Espergærde
Tlf.: 4913 5555, Fax: 4913 3455, Mobil: 4011 4555
Hjemmeside: www.dbamott.dk
Se også flg. sider: www.regnvand.dk - www.agenda21helsingor.dk -
www.tandlaegelyngby.dk - www.cafezugarbaby.dk -
www.bastetogbundet.dk

Fra : S B

Dato : 16-10-01 22:20

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in

> [...]
> Med venlig hilsen
> Dan Andersen, Boks 109, 3060 Espergærde
> Tlf.: 4913 5555, Fax: 4913 3455, Mobil: 4011 4555

I et paracelhus kvarter, er det eneste rigtige en el-sav, jeg har en Makita
på 1800 W. det har de sidste 3 år trofat savet 10 m3 træ hvert år.
Selvfølgelig r den ikke så stærk som den jeg bruger i skoven, men er kæden
skarp, klare den det uden de store vanskeligheder.
En godt råd: køb aldrig din kæde i et byggemarked, jeg snakkede med nogen
der lejer maskiner ud, og selv laver deres kæder til de motorsave de har,
den faktiske pris for en kæde er 25 kr.
jeg giver godtnok 40

Søren

Fra : Snip

Dato : 21-10-01 19:39

Tak for de mange gode svar. Jeg bruger altid sikkerhedsbukser da jeg har
stor respekt for alle de elektriske aggregater, også rundsaven, der er den
værste.
--
snip@post8.tele.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 21-10-01 22:51

Øhh.. jeg glemte kige at fortælle, at den angivne effeekt målt i WATT er den
optagne effekt - ikke den effekt, du får ud som arbejde.. En mere eller
mindre stor del bliver afsat som varme.
Faktisk havde man sammenlignet for en del år siden B&D med andre
boremaskiner og det viste sig, at Bosch var det mærke, der afsatte den
største efekt som varme og ikke som arbejde.
Købte selv en BOSCH rundsav - troede det var kvalitet... den brændte
sammen.. selvfølgelig en lørdag eftermiddag...
Prøv selv at se på støvsugeres reklamer: Der reklameres uhyre meget med hvor
stor effekt de har... 1400 - 1600 Watt, men ingen reklamerer med hvor stort
et vakuum eller hvor stor luftstrøm, den suger med.
Nilfisk optager væsentlig mindre effekt, men har væsentlig bedre vakuum.
Desværre er der ikke et mål for den afleverede vare - i dette tilfælde som
kraft til at føre kæden frem..

Forvirret? Jeg tror det, men forhåbentlig på et højere plan