MySQL: INSERT INTO ... SELECT
Fra : Niels Andersen

Dato : 14-10-01 13:49

Jeg har noget data i én tabel, som skal over i en anden tabel. I første
omgang vil jeg blot tage de felter, som kan kopieres direkte, og oprette
de rows i den nye tabel. Det foregår ca. sådan her:

INSERT INTO nytabel SELECT
ID AS id_gammel,
navn AS name,
alder AS age,
felt3
FROM gammeltabel

Navnene er selvfølgelig ændret...

Hvis jeg fjerner "INSERT INTO nytabel " for jeg et resultatsæt, som er
præcist som forventet. Men hvis jeg fyrer hele querien af, får jeg denne
fejl: "Column count doesn't match value count at row 1".

Jeg har på fornemmelsen hvad det er: I nytabel er der nemlig flere
felter, end dem jeg tager fra gammeltabel. Men hvad skal jeg så gøre?

Svar gerne CC niels-usenet@myplace.dk, da jeg gerne vil se svaret så
snart det er der. Lidt en hastesag...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-10-01 14:19

Nu har jeg også spurgt på Eksperten: http://www.eksperten.dk/spm/120734

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-10-01 15:30

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> INSERT INTO nytabel SELECT

Argh, løsningen stod jo alligevel i manualen. Jeg var også ret
overrasket over at jeg ikke kunne finde det. :)

INSERT INTO nytabel (felt1, felt2) SELECT ...

Præcist som alle andre insert-queries. For nemt...

--
Mvh.

Niels Andersen