Er denne test noget værd?
Fra : Gert Philipsen

Dato : 14-10-01 09:31

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 har jeg testet min sikkerhed - både
"test ´my shields" og "probe my ports"

I begge tilfælde blev resultatet maksimalt tilfredsstillende. Er der andre,
der kende denne side og er der nogen, der ved hvor meget man kan regne med
resultaterne?

Gert Philipsen
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-01 09:46

Den Sun, 14 Oct 2001 10:31:15 +0200 skrev Gert Philipsen:
> [...]
>der kende denne side og er der nogen, der ved hvor meget man kan regne med

Den side er lavet specielt til ZoneAlarm. Hvis man kører ZA giver den
normalt det bedste resultat, hvorimod hvis man kører andre firewalls
brokker den sig over ting som ikke har nogen sikkerhedsmæssig betydning.

_Jeg_ ville ikke stole på den.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Gert Philipsen

Dato : 14-10-01 09:58

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse
> _Jeg_ ville ikke stole på den.

OK - jeg bruger da også Zonealarm, men havde ikke set sammenhængen.

Er der alternative "testsider", hvor man kan få vurderet sit
sikkerhedsniveau på en tilfredsstillende måde?

Fra : Henrik Thomsen

Dato : 14-10-01 10:48

www.sygate.com

Fra : Jørgen Rubæk

Dato : 14-10-01 20:21

"Henrik Thomsen" <henrik_thomsenRE-MOVE@writeme.com> skrev i en
meddelelse news:4pnistgib0eagg7120ecscl9tcsb7vkiot@4ax.com...

> www.sygate.com

Og måske "ShieldsUp" på denne adresse:

http://grc.com/x/ne.dll?rh1bi2l2=uqfwagn

Jørgen Rubæk
http://www.husker-du.dk
http://home4.inet.tele.dk/rubaek/

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-01 20:53

Den Sun, 14 Oct 2001 21:20:43 +0200 skrev Jørgen Rubæk:

>"Henrik Thomsen" <henrik_thomsenRE-MOVE@writeme.com> skrev i en
>meddelelse news:4pnistgib0eagg7120ecscl9tcsb7vkiot@4ax.com...

>Og måske "ShieldsUp" på denne adresse:
>

>http://grc.com/x/ne.dll?rh1bi2l2=uqfwagn

Læser du overhovedet tråden inden du svarer? Der blev spurgt om
alternativer til den test på grc.com

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Jørgen Rubæk

Dato : 15-10-01 12:05

> Læser du overhovedet tråden inden du svarer? Der blev spurgt om
> alternativer til den test på grc.com

((((( *sorry - sorry* Naturligvis gør jeg det, men sommetider går
det lidt for hurtigt, når man med lidt trætte øjne har læst de første
40-50 indslag i de forskellige grupper, man har abonneret på, håber Du
får en god mandag alligevel. .

--
m.v.h. Jørgen Rubæk
Et halvt århundrede med kameraet

Fra : Gert Philipsen

Dato : 15-10-01 07:41

"Henrik Thomsen" <henrik_thomsenRE-MOVE@writeme.com> skrev i en meddelelse
> www.sygate.com

Den sidste del af testen (hvor de så vift jeg forstår prøver at "pinge" mig)
er den eneste der var åben. Alle andre var "closed" - så nu begynder jeg
efterhånden at føle mig rimelig sikret.

Er det en falsk følelse?

Fra : ---==Doc_Holliday==-~

Dato : 15-10-01 11:37

On Sun, 14 Oct 2001 10:31:15 +0200, "Gert Philipsen" <gert@lite.dk>
Promulgated:

--->på https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 har jeg testet min sikkerhed
- både
--->"test ´my shields" og "probe my ports"
--->
[...]

Definitionerne på Steve Gibson er mangfoldige. Jeg er ikke selv
tilhænger af Steve og GRC, og mener at der klart findes langt bedre og
mere troværdige sikkerhedsressourcer på nettet. Særligt Steves sidste
jammerlige opråb vedr. Rawsocket access i XP, har i høj grad været med
til at detronisere ham i min bog. Sikkerhedsekspert..???!!!!
HHHmmmmmmmm

Herunder er lidt links til sites der tilbyder scans osv. både mere
vidtrækkende(betaling) samt lidt mere basale(gratis) scans. Særligt
HackerWhacker synes temmelig OK.

http://www.hackerwhacker.com
http://www.dslreports.com/secureme_go
http://www.whitehats.com/cgi/tools/BrowseTree?field=Category&separator=:&recurse=1
http://www.linux-sec.net/Scanner/

--
On the outskirts of every agony sits some observant fellow who points.
-Virginia Woolf

Fra : John Hinge

Dato : 15-10-01 14:26

---==Doc_Holliday==--- wrote:

> Herunder er lidt links til sites der tilbyder scans osv. både mere
> vidtrækkende(betaling) samt lidt mere basale(gratis) scans. Særligt
> HackerWhacker synes temmelig OK.
>
> http://www.hackerwhacker.com

Tjaaa, tjoooo, den er da ganske omfattende den test.
Men jeg undrer mig over nogle ting.
f.eks finder den i testen ud af at jeg har en robots.txt på min web
server, det er også fuldstændigt korrekt, men testen betragter det som
en usikkerhed, og henviser til et par 'læs mere' links, hvoraf jeg på
det ene (en faq på w3c.org) slet ikke ser noget om robots.txt og det
andet handler bare om hvad robots.txt går ud på. Øhm hallo ? hvorfor
er det usikkert ? robots.txt er en henvisning til søgerobotter om
hvad de skal og ikke skal indexe..
Derudover laver testen en masse cheks på forskellige vulnerabilities
i webservere, men sjovt nok laver den et par stykker hvor den pludselig
synes at et 550 server error betyder at min server måske er usikker,
men i andre af dem synes den et 550 svar er ok....
Alt i alt var min maskine nu ikke sårbar, ihvertald ikke overfor de
ting de testede for
Og at min mailserver ikke var sårbar over for almindeligheder vidste
jeg nu godt.. Havde den været åben for relaying havde jeg nok vidst
det for længst, senest når min linje holdt op med at virke :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-10-01 15:37

On Mon, 15 Oct 2001 15:25:33 +0200, John Hinge
<shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote:

>Øhm hallo ? hvorfor
>er det usikkert ? robots.txt er en henvisning til søgerobotter om
>hvad de skal og ikke skal indexe..

Jeg mindes at det står i beskrivelsen af det check.

robots.txt er ikke noget problem, men det har i nogle tilfælde givet
brugbar information - fx hvis folk her skriver, at robotter ikke må
indeksere "minPRIVATEmappe" - så er der nok noget, der tyder på at det
kunne være interessant lige at se om den eksisterende, samt hvad der
lå i den. Det hænger sammen med dårlige setups, hvor folk ikke har
kodeord på den slags ting, og bare umiddelbart vil forsøge at undgå at
folk tilfældigvis falder over den mappe.

Problemet er blot, at man på den måde beder folk om at lade som om,
"minPRIVATEmappe" ikke eksisterer i et forsøg på at holde den mere
skjult - og det bliver de således netop informeret om at den nok gør.

> [...]
>synes at et 550 server error betyder at min server måske er usikker,
>men i andre af dem synes den et 550 svar er ok....

"500" er det sikkert. Og det afhænger af hvilket check, den forsøger.
Får den fx et udbredt CGI-script til at fejle, kan det være et
problem, og måske et tegn på at det CGI-script ikke er så robust. I
andre tilfælde er det ikke et så specifikt problem.

--
- Peter Brodersen

Fra : Gert Philipsen

Dato : 15-10-01 22:19

"---==Doc_Holliday==---" <doc_holliday@*TRASH*usa.com> skrev i en meddelelse
newsdlstgnn9bs83b08qk6ahfq9r95lg2o0a@4ax.com...
> Herunder er lidt links til sites der tilbyder scans osv. både mere
> vidtrækkende(betaling) samt lidt mere basale(gratis) scans. Særligt
> HackerWhacker synes temmelig OK.

Jeg har nu prøvet et par af disse med samme opmuntrende resultat.

Det takker jeg gruppen for. Det viden jeg har om sikkerhed har jeg tilegnet
mig ved regelmæssigt at læse i denne nyhedsgruppe.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-10-01 22:04

Sæt en sniffer op og studere hvilke sårbarheder den tester.

Jeg regner med det er en optimeret nmap scanning.

Fra : ---==Doc Holliday==-~

Dato : 16-10-01 16:06

"Christian E. Lysel" <chlys@wmdata.com> wrote in message
> Sæt en sniffer op og studere hvilke sårbarheder den tester.
>
> Jeg regner med det er en optimeret nmap scanning.

Jeg tror du har ret, i mindst ét tilfælde er det nmap.