Hjemmelavet sonar ?
Fra : Ingolf

Dato : 13-10-01 13:20

Hej med jer

Er der nogen der kender links til programmering af en lille hjemmesonar ?

Jeg vil lave et program der udsender en lyd,. og fangder den igen, Ved hjælp
af tidsforskellen fra den afgivede lyd, til den bliver registreret, kan jeg
beregne hvor mange meter mikrofonen er placeret fra væggen.

Selvfølgelig er dette mere komplekest, da der skabes ekko osv osv.. men er
der ikke noget kode eller matematik et sted om dette ?

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 14-10-01 07:42

hej der.......

matematikker i det er sq ikke ret kompliceret.... du ved ( forhaabenligt ) at
lyden bevæger sig
ca 1000 km/t. herfra kan du regne ud hvor langt en tig er væk, hvis det eks.
tager 10 ms fra at du sender en puls til at den komme igen...

Der er værere at lave noget elektronik, der kan maale afstanden -
præcict..........

reg Finn Bindeballe.....