AMD køler står af hvad med CPU brænder den~
Fra : Vian Hán

Dato : 13-10-01 11:41

Hej i gruppen

Jeg syntes ikke jeg kan finde andre grupper end denne hvor spørgsmålet kan
stilles.
Hvis køler ikke virker på en AMD vil CPUen så ikke brænde af.
Jeg har hørt at Intels CPUs bare vil gå ned i hastighed.
Jeg har svaret min kammerat at jeg vil mene at alle CPUer vil brænde af hvis
der ikke er noget der kan køle, vi taler jo om 850-1200 CPU.
Jeg tror at der sidder nogle med det rigtige svar til mig og min body.

Hi
Ivan

Fra : Villy Jensen

Dato : 13-10-01 12:35

> [...]
> der ikke er noget der kan køle, vi taler jo om 850-1200 CPU.
> Jeg tror at der sidder nogle med det rigtige svar til mig og min body.

Jo, du har ret.

Intel CPU'er har indbygget temperaturføler samt 'thermosikring',
men det har AMD CPU'er ikke.

(Der var i øvrigt for nylig demo på Tom's Hardware Page med
processorafbrændingsforsøg, hvor AMD gik op i røg og Intel overlevede)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Armitage

Dato : 13-10-01 13:21

"Vian Hán" <vianhan@jubiimail.dk> wrote in message
> Hej i gruppen
>
> Jeg syntes ikke jeg kan finde andre grupper end denne hvor spørgsmålet kan
> stilles.
> Hvis køler ikke virker på en AMD vil CPUen så ikke brænde af.

Hvis blæseren stopper pludseligt med at virke så skal man være hurtig til at
slukke for sin PC hvis den har en Athlon ThunderBird CPU eller ældre
Athlon - ellers vil den brænde af. Den nye XP og MP CPUerne vil sandsynligvs
overleve da de har en "thermal diode" der måler temeratur og slukker hvis
CPUen bliver for varm. For folk der er vanvittige nok til at køre uden
blæser OG køler så brænder både ThunderBird, XP og MP CPU af. Jeg har aldig
hørt om en køler der fald af CPUen mens den kørte - aldrig nogensinde - det
er et meget tænkt eksperiment. Jeg har hørt om meget store kølere der er
faldet af under transport men så har man også andre problemer hvis 500g
falder ned og rasler rundt inde i PCen Men Toms Hardware Guide er i lommen
på Intel og eksperimentet skal jo vise hvor gode Intel er i forhold til AMD.

> Jeg har hørt at Intels CPUs bare vil gå ned i hastighed.

Korrekt.

> Jeg har svaret min kammerat at jeg vil mene at alle CPUer vil brænde af
hvis
> der ikke er noget der kan køle, vi taler jo om 850-1200 CPU.

Ikke Intel P4 og sansynligvis heller ikke P3 og Celeron. De går dog
væsentligt ned i ydelse og jeg kan ikke tro at det er sundt særlig længe.

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 13-10-01 13:39

"Armitage" <rablendeSPAM@hotmail.com> wrote in message

> [...]
sandsynligvs
> overleve da de har en "thermal diode" der måler temeratur og slukker hvis

Nej, de har en termisk diode, men så vidt jeg har forstået det, er det op
til motherboardet at aflæse den og lukke ned for processoren. Det sker altså
ikke automatisk som det gør med Intels CPU'er. Hvis en blæser stopper, er
der jo trods alt stadig køleprofilen, og den burde være god nok til at
motherboardet kan nå at stoppe processoren. Det de gjorde hos Toms Hardware,
var at fjerne køleprofil, og så gik det for hurtigt til at AMD cpu'en kunne
nå at lukke ned.

> Men Toms Hardware Guide er i lommen
> på Intel og eksperimentet skal jo vise hvor gode Intel er i forhold til
AMD.

Den påstand kan du selvfølgelig undebygge, ikke? Jeg tror ikke jeg har set
nogen som er så kritisk over for både AMD, Intel og andre som Toms Hardware.
De er ikke i lommen på nogen, hverken AMD, Intel, VIA eller Nvidia.

> Korrekt.

Er det også helt korrekt? Når temperaturen bliver for høj, lukker
processoren ned, og når den når et fornuftigt leje igen, vil den fortsætte.
Resultatet er vel så, at den kun vil arbejde noget af tiden, og dermed vil
det opfattes som om den er gået meget ned i hastighed. Men den vil overleve.

/Anders

Fra : Armitage

Dato : 13-10-01 14:30

"Anders K. Olsen" <ako@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
Hardware.
> De er ikke i lommen på nogen, hverken AMD, Intel, VIA eller Nvidia.

I anmeldelsen af AMDs nye XP bruger Tom et af de langsommere bundkort til XP
mens han bruger det hurtigste til P4.

Desuden undlader han at patche SysMark 2001 hvilket igen handicapper XPen i
forhold til P4. Patchen gør at SysMark 2001 genkender XPs SSE instruktioner.
AMD havde gjort anmeldere klar over manglen men Tom mener åbenbart at XPen
er god nok til at klare sig uden.

I hans anmeldelse bliver det heller ikke slået særlig stort op at AMD nu
igen er den hurtigste. Toms site er pro intel men det er jo også der reklame
kronerne findes...

EOD fra min side.

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 13-10-01 15:58

> [...]
instruktioner.
> AMD havde gjort anmeldere klar over manglen men Tom mener åbenbart at XPen

I den aktuelle artikkel, skriver han selv på hjemmesiden:

I want to be frank with you and admit that I am not really satisfied with
the benchmarks we did, which is why I will supply you with the charts only
and spare you any of my comments. I have requested a lot more benchmarks
from our lab and the guys there have started running them. Please feel free
to send in your own benchmarking suggestions. They will be posted as soon as
possible.

Så du har da sikkert ret i, at artiklen om Athlon XP processoren og de viste
benchmarks ikke var så god. Det er dog en undtagelse. Men hvis du mener at
en enkelt artikkel er bevis nok på at Tom er i lommen på Intel, så må det
stå for egen regning. Jeg har gennem tiden læst rigtig mange artikler fra
Tom, hvor han stærkt kritiserer Intel.

> I hans anmeldelse bliver det heller ikke slået særlig stort op at AMD nu
> igen er den hurtigste. Toms site er pro intel men det er jo også der
reklame
> kronerne findes...

Reklamekronerne ligger i en godt besøgt hjemmeside, og det har han. Hvis han
ikke var upartisk i sine anmeldelser og kommentarer, tror jeg han ville
midste rigtig mange af sine læsere og dermed reklamekroner.

> EOD fra min side.

Er det fordi du kun har en enkelt artikkel at bygge dine kommentarer på?

Fra : Jakob M

Dato : 13-10-01 13:50

> Men Toms Hardware Guide er i lommen
> på Intel og eksperimentet skal jo vise hvor gode Intel er i forhold til
AMD.

Vrøvl !. Ingen er da mere kritisk overfor alle. Det var den gode doktor der
påviste fejl på Intels P3 1,13 Ghz og det fik Intel at trække den tilbage,
for senere at relancere den med helt ny kerne (Tulatin).

Mvh
Jakob

Fra : Rune183

Dato : 13-10-01 16:08

Det eneste den gode "doktor" er interesseret i er at få page hits, hvis det
indebærer at svine alles darling (AMD) til, så gør han det. For ham og visse
andre større sider virker det kun som et spørgsmål om økonomi. Jeg ved ikke
hvorfor man skulle kunne stole på noget som helst den inkompetente mand
siger.

Fra : Jakob M

Dato : 13-10-01 21:32

"Rune183" <rune183@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> hvorfor man skulle kunne stole på noget som helst den inkompetente mand

Inkompetent ?. Har du beviser eller bare et fornuftigt argument for din
påstand ?.
Og du glemte lige at kommentere den kritiske Intel artikel.

Mvh
Jakob

Fra : Rune183

Dato : 14-10-01 12:21

"Jakob M" <r49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> visse
> ikke
>
> Inkompetent ?. Har du beviser eller bare et fornuftigt argument for din
Ok, det trækker jeg tilbage, jeg kan ikke overskue at føre bevis for det.

> Og du glemte lige at kommentere den kritiske Intel artikel.
Det er mig ligegyldigt om han er pro intel eller pro AMD.

Fra : Jakob M

Dato : 14-10-01 21:33

> Ok, det trækker jeg tilbage, jeg kan ikke overskue at føre bevis for det.

Hmm ?.

> Det er mig ligegyldigt om han er pro intel eller pro AMD.

Men alligevel er du ikke bleg for at svine ham til, uden at kunne/ville
dokumentere eller argumentere for din påstand, men lad nu det ligge, vi
kommer vist ikke videre.

Mvh
Jakob

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 14-10-01 00:12

"Rune183" <rune183@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ikke
> hvorfor man skulle kunne stole på noget som helst den inkompetente mand

Nu har jeg fuldt Tom's Hardware Guide de sidste par år, og jeg har meget
svært ved at genkende de ting du beskriver. Ja, selvfølgelig handler det om
hits, men for at blive ved med at få det store antal hits sitet får, er de
da nødt til at skrive nogle ordentlige artikler, og det syntes jeg generelt
det gør.

Ja, han kritiserer AMD - han har vel egentlig kritiseret alle de større
spillere indenfor CPU, motherboards og grafikkort. Er der noget i vejen med
at han siger sin mening om branchen?

Jeg er dog blevet lidt nysgerrig nu. Hvis Tom's hardware guide er så dårlig,
hvad kan I så anbefale i stedet for, og specielt hvorfor skulle de sites
være bedre? Hvis I kan komme med en god begrundelse for at de skulle være
bedre, så vil jeg også meget gerne kikke lidt på siderne.

/Anders.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 14-10-01 02:24

On Sun, 14 Oct 2001 01:11:50 +0200, Anders K. Olsen wrote:

> [...]
>være bedre? Hvis I kan komme med en god begrundelse for at de skulle være
>bedre, så vil jeg også meget gerne kikke lidt på siderne.

IMO hører Tom's til i toppen...som med alle sites og anmeldelser
skal man lige tage alt med et gran salt...da sådanne aldrig vil
komme til at være 100% objektivt...men jeg stoler afgjort mere
på Onkel Tom end på fx Anandtech.

Det bedste er at gennemlæse de samme tests på flere forskellige
sites og derudfra at danne sin egen mening, det sidste er
absolut det vigtigste.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
"And micro brain! Growl for me, show me that you still care!"

Fra : Rune183

Dato : 14-10-01 12:29

> [...]
dårlig,
> hvad kan I så anbefale i stedet for, og specielt hvorfor skulle de sites
www.realworldtech.com
www.aceshardware.com

De hører godt nok ikke til de sider der bliver opdateret mest eller er først
med det sidste, men deres artikler er gennemarbejdede med et grundlag som
man kan reproducere hjemme idet de giver de nødvendige specifikationer,
hvilket hverken Tom eller Anand gør. Desuden begiver de sig ikke ud i
vidtfavnende konklusioner om et givent produkt ud fra benchmarks, der kan
være påvirket af alle mulige andre komponenter end det, der bliver testet.
(overddreven brug af Quake3 og lignende)

Fra : Vian Hán

Dato : 14-10-01 11:11

Jeg vidste det, der var mange der er gode til det.
Tak for svar