Gas/porebeton vs. helmur
Fra : Erik P. Ernst

Dato : 22-01-01 22:08

Vi har diskuteret med nogle venner fordele/ulember pros/cons ved
hhv. helmurede huse eller det idag mest almindelig anvendte -
et lag mursten og et lag porebeton (multiplader/gasbeton).

Da vi selv var gennem et byggeforløb for et par år siden, undrede det
os at stort set ingen på Sjælland laver helmurede huse, hvorimod det
var meget mere almindeligt på Fyn og i Jylland.

Hvorfor skal man bruge yderligere kr. 30.000 - 40.000 (det var det
beløb vi fik oplyst fra et af de få Sjællandske firmaer der overhovedet
ville bygge helmur)?

Hvad er holdbarheden på multiplader? Er der nogle tests eller lign.?

Den eneste "fordel" vi kunne finde var den rent optiske - vi synes at
en vandskuret helmur er pænest - også indvendigt.

Mvh
Erik P. Ernst - http://www.BygNytHus.NET

Fra : Gert Espersen

Dato : 23-01-01 09:14

Hej

Såfremt man skal have beklædning på indervæggen, er der vel ingen grund
til, at betale ekstra for grundmuring.........Porebeton er, synes jeg,
noget lunere, hvilket ikke er nogen bagdel med energipriserne.

M.v.h.

-Gert..

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 23-01-01 09:52

"Gert Espersen" <ge@but.auc.dk> wrote in message

> [...]
> til, at betale ekstra for grundmuring.........Porebeton er, synes jeg,
> noget lunere, hvilket ikke er nogen bagdel med energipriserne.

Ja, det blev også vores konklussion, men vi har senere hørt at det
skulle være sundere at bo i et hel-muret hus. Selv kan jeg dog ikke se
at det skulle gøre forskel, når blot huset er nyt og højissoleret.

Fra : Gert Espersen

Dato : 23-01-01 16:10

Nej det kan jeg heller ikke lige se.........Måske hvis indervæggen er et
betonelement, men porebeton er da om noget, superisolerende og
diffusionen kan ikke være mindre end for mursten ?

-Gert..

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-01 10:56

> Nej det kan jeg heller ikke lige se.........Måske hvis indervæggen er et
> betonelement, men porebeton er da om noget, superisolerende og

Nej det er ej - men det er lidt bedre isolerende end alm mursten (og så vidt
jeg husker lidt ringere end molersten).

> diffusionen kan ikke være mindre end for mursten ?

Porebeton er ikke så godt rent indeklimamæssigt, hvor murstenene er
fremragende til langsomt at opsuge fugt og langsom afgive det igen.
Ligeledes er tunge vægge bedre til at udglatte variation i temperaturen.

Jeg har selv bygget et hus med indervægge i porebeton, og det er da
udmærket, men skulle jeg bygge i dag (og kunne tillade mig at se bort fra
økonomien) ville jeg vælge helmuring.

mvh
Jan