Jordskok
Fra : Jan

Dato : 12-10-01 22:21

Hejsa

Er der nogen her der ved noget om jordskok - har en plante der blev 3 meter
høj og i går knækkede den af ved jorden - Hvornår skal man grave den op osv
? Ved heller ikke hvor meget der kommer ud af en plante og hvordan man evt
opbevare det der kommer ud af den ?

Hilsen Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-01 23:59

> [...]
osv
> ? Ved heller ikke hvor meget der kommer ud af en plante og hvordan man evt

Jeg har bundet mine op da de jo gror ivrigt endnu. De vælter desværre let,
og i et år som i år er det helt galt når det de står i, nærmest er mudder.
Udbyttet er ikke så stort som toppen, men værdien er flere meter bedre. Mine
bruges udelukkende til flødelegeret suppe, som efter min mening overgår
aspargessuppe. Og så er det en fryd for øjet at se en sund plante skyde fra
nul til 3 meter på få måneder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-10-01 00:04

> [...]
osv
> ? Ved heller ikke hvor meget der kommer ud af en plante og hvordan man evt

Lidt mere uden at jeg vil hænges ret meget op på det. Jeg graver ikke op,
før toppen visner, og jeg mener den bedste opbevaring er at lade dem blive i
jorden lige til de skal bruges, men ellers må de være lette nok at opbevare
lig kartofler.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-10-01 11:03

Hej Jan

> Er der nogen her der ved noget om jordskok - har en plante der blev 3 meter
> høj og i går knækkede den af ved jorden - Hvornår skal man grave den op osv
> ?

Jeg har hørt flere steder at knoldene skal udsættes for frost før den gode
smag kommer frem. For en uges tid siden gravede jeg af ren og skær
nysgerrighed en knold op, og den smagte egentlig ikke rigtigt af noget. Jeg
vil derfor umiddelbart tro at det med frosten holder stik.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Astrid nielsen

Dato : 16-10-01 22:03

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7F1D27F.744E%jakobb@mail.tele.dk...
> [...]
Jeg
> vil derfor umiddelbart tro at det med frosten holder stik.

De klarer vældigt fint at overleve vinteren over i jorden. Jeg mindes stadig
med gysen det efterår, da husherren i et øjebliks barmhjertighed gav
køkkenhaven en tur med traktorfræseren på tværs af rækkerne ( her i blandt
jordskokrækken ). Der var jordskokker i hele køkkenhaven følgende forår

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Marlene

Dato : 17-10-01 15:39

> [...]
> Hej Jan

> Jeg har hørt flere steder at knoldene skal udsættes for frost før den gode

Ja, det er rigtigt nok, at jordskokker skal have den første frost, inden de
graves op - så ca. fra november-.....>

Mvh. Marlene.