EDM-100 ventilatur
Fra : Snip

Dato : 12-10-01 20:05

En elektriker har sat denne udsuger op i mit badeværelse. Jeg troede den
kunne nøjes med at køre på fugtigheden, men den starter hver gang vi tænder
lyset. Jeg vil kun have den til at køre når der er fugtigt. Elektrikeren
påstod at det ikke kunne lade sig gøre Er det rigtigt?

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Finn E Jensen

Dato : 12-10-01 20:16

Nej det er ikke rigtigt du kan få noget der starter når der er en vis
fugtighed, men hvor du kan få det ved jeg ikke prøv Bauhaus.
den elektriker var bare dum og doven
Hilsen Finn

Fra : Calle

Dato : 12-10-01 21:18

"Snip" <snip@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| lyset. Jeg vil kun have den til at køre når der er fugtigt. Elektrikeren
| påstod at det ikke kunne lade sig gøre Er det rigtigt?

Hej

Nej jeg vil vove den påstand, at den du har bare skal kobles fra på den
ledning der går til tændledningen i dit lampested.
Normal monteren man følgende:
NUL (blå) skal være der for at det kan virke
FASE (konstant) for at fugtsensoren kan tænde og slukke alt efter
indstilling.
STYRELEDNING (fra lys) Gør at blæseren også starter hvergang lyset tændes.
(for at udlufte når der har været en på "huset") Fjernes for kun at køre
sensorstyring som du ønsker.

Automatik-Mekaniker
Calle

Fra : Snip

Dato : 13-10-01 23:24

> STYRELEDNING (fra lys) Gør at blæseren også starter hvergang lyset tændes.
> (for at udlufte når der har været en på "huset") Fjernes for kun at køre
> sensorstyring som du ønsker.

Kan der ske ulykker, hvis jeg prøver at frakoble den styreledning?

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Bo Carøe

Dato : 14-10-01 13:14

Hej.

Hvis den er lige som min så piller så afmonter du bare den lening der er
længdt til højre, Det er tænd leningen fra lyset..
At fjerne den lening er jo det samme som hvis lyset er slukket.

Men husk lige at monter en muffe på den løse lening.

Forøvrig så syntes jeg at min EDM-100 virker ganske fint..
de Bo

Fra : Snip

Dato : 14-10-01 17:58

"> Forøvrig så syntes jeg at min EDM-100 virker ganske fint..>

Det synes jeg også min gør. I hvert fald suger den al fugten så ex. ruden
ikke dugger, hvilket må være et godt tegn.

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-10-01 18:12

Hejsa,

> [...]
> vi tænder lyset. Jeg vil kun have den til at køre når der er fugtigt.
> Elektrikeren påstod at det ikke kunne lade sig gøre Er det rigtigt?

Sådan en har vi også - altså nok en anden model. Jeg syntes ikke den
automatik i vores virker særlig godt - det skal stort set være regnvejr på
badeværelset før den aktiverer blæseren. Og den er justeret til max
følsomhed (den starter fx. hvis man ånder ind på føleren).

Problemet er blot, at føleren sidder INDE i ventilatoren, og hvis den ikke
kører kommer der jo heller ikke lige noget fugt ind til føleren (sådan er
den vi har i det mindste). Så nu har jeg monteret den så den starter med
lyset også.

Suk! Det var ikke stor success.

Jeg kvier mig stadig ved at skulle smide 695 kroner efter en hygrostat som
man kan sætte på væggen (i Bauhaus) som jeg vil formode fungerer ordentligt.

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan en til rimelige penge??

** Lars

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 13-10-01 20:07

"Lars Knudsen" <lkn@galileo.dk> skrev i en meddelelse news:Xns9139C33E59B4lkngalileodk@193.88.15.201...

> [...]
> den vi har i det mindste). Så nu har jeg monteret den så den starter med

Vi har også haft en ventilator med termostat, men den fungerede heller
ikke godt.

Det er dog heller ikke praktisk at den starter når lyset tændes, og stopper
når det slukkes. Vi vil gerne have den til at køre mindst en time efter vi har
været i bad, men der er slet ingen grund til at lyset skal være tændt samtidig.

Vi monterede derfor vores så den startes og stoppes af en separat afbryder
(vi menterede en dobbelt Fuga istedet for den enkeltafbryder der sad i
forvejen), heldigvis var der trykket en særlig ledning fra afbryder til ventilator.

Hvis man skal have ventilatoren til at køre med fugt- eller tidsstyring, skal der
trækkes en fase- eller lampeledning ekstra (se diagrammet som følger med
ventilatoren). Jeg ved faktisk ikke om der *skal* være en afbryder til venti-
latoren når den er fugt- eller tidsstyret.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lars Hansen

Dato : 15-10-01 20:33

> [...]
ordentligt.

> Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan en til rimelige penge??

Ja det kniber nok, jeg har set den ( Fresh fugtstyring) til kr. 595 på
tilbud engang.
Men det er noget der virker, jeg har haft en i flere år.

mvh

Lars Hansen