Genvex /gulvvarme og brændovn
Fra : Jan Amby Knudsen

Dato : 17-01-01 23:39

Hej!
Jeg overvejer at få installeret en brændeovn i mit hus. Da vi i forvejen har
genvex anlæg installeret i huset regner jeg med at få en god udnyttelse af
varmen, er der nogen der har gode erfaringer med at have denne kombination,
og samtidig have thermostatstyret gulvvarme?, for jeg kunne forestille mig
at det vil give problemer med reaktionstiden på opvarmning med gulvvarmen
efter at ovnen har været tændt. Er det måske en fordel at køre gulvvarmen
uden thermostatstyret ventil??.
Skal der være en udsugning eller en udblæsning over brændeovnen for at få
mest ud af varmen fra brændeovnen?

Hilsen Jan

Fra : Torbenth

Dato : 18-01-01 00:24

Jan Amby Knudsen skrev i meddelelsen ...
>mest ud af varmen fra brændeovnen?

Hej.

Da varmen samler sig under loftet, vil det være bedst med at suge den varme
luft under loftet i stuen og blæse den videre. Dermed opnår du at den varme
luft trykker luften væk fra ovnen og derved skubber den kolde luft tilbage
mod ovnen. Det bedste ville være et isoleret rør som blæser den opvarmede
luft ud længst væk fra ovnen. Hvis den har konvektion, kan du med fordel
lave et hul i yderkappen så langt nede som muligt og sætte en blæser på. På
denne måde kan du selv bestemme varmen skal fordeles via det isolerede rør
eller med konvektionsvarmen, som bliver forstærket med blæseren. Det kunne
være en fordel, hvis I skal hygge Jer hvor ovnen står.

Hygge
Torben

Fra : Ivar

Dato : 18-01-01 20:36

> ..... for jeg kunne forestille mig
> at det vil give problemer med reaktionstiden på opvarmning med gulvvarmen
> efter at ovnen har været tændt.

Hvis gulvvarmen ligger i beton og huset er godt isoleret, skal du regne
med en reaktionstid på 12-24 timer.
Termostaterne skal nok lukke øjeblikkeligt, men der en stor varmemængde
i betonen.Har du prøvet at lukke for varmen i et rum, for at se hvor
lang tid det tager før end du kan mærke en temperatursænkning ?

Ivar