Vand til akvarierne
Fra : Finn Jensen

Dato : 12-10-01 10:51

Hej,

Jeg har fået mail fra Margrethe Clausen fra Nordjyllands Amt fordi jeg
forspurgte til noget ang. ledningsvandet.

Margrethe Clausen svare til mit spørgsmål ang. at lade ledningsvand stå 2-3
uger inden fisk kommer i akvariet som det anbefales mange steder.

" Jeg kan ikke regne ud hvad det er for betingelser der kan ændres ved at
vandet står i 2-3 uger. "
" Efter min bedste vurdering er det ilt og temperatur der er afgørende og
det kan I jo kontrollere på anden vis."

I bøgerne angives koncentrationen af Nitrat oftes som grunden men til det
svare Margrethe Clausen at i flere af vores vandløb er koncentrationen af
nitrat over 100 mg/l og alligevel yngler fiskene flittig. Grænseværdierne i
drikkevandet/ledningsvandet er sat til 50 mg/l men der anbefales max. 25
mg/l. Et eksempel på drikkevandet nævner Margrethe Clausen at
drikkevandet/ledningsvandt hos det vandværk jeg er tilsluttet indeholder 1
mg/l nitrat

De faktisk tal for drikkevandet/ledningsvandet hos det vandværk jeg er
tilsluttet er angivet som:
PH = 7,6 - 7,9 (normalt)
Hårdhed = 12,1 grader dH (middelhårdt = 8-18 dH)
Nitrat = 1 mg/L (lavt)

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-10-01 15:21

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:q2zx7.7941$uQ.740786@news010.worldonline.dk...

> [...]
> vandet står i 2-3 uger. "
> " Efter min bedste vurdering er det ilt og temperatur der er afgørende og

Jeg må indrømme, at jeg personligt også har svært ved at forstå værdien i den lange ventetid.
Jeg vil dog tro, at det er mest hensigtsmæssigt at dele problemet op i 2:
1) Ændringen af vandet
2) Indkøring af kapacitet til iltning af kvælstofforbindelser (proteiner/aminosyrer)

1):
Det skulle handle om at 'råvand' mangler nogle organiske forbindelser,
der på en eller anden måde skulle beskytte fiskenes sarte slimhinde.
Det kan nok have en vis rimelighed - typisk tilsætter man Aquasafe,
polyvinylpyrollidon eller lignende for at opnå samme effekt.
I gamle dage sværgede nogle akvarister til at smide et par spiseskefulde
kompost eller muld i baljen. Det påstod de skulle have samme effekt.
Jeg må dog indrømme, at jeg ikke tager det mindste hensyn af denne
art - i med vand, planter og fisk i nævnte rækkefølge. Men undgå
overbefolkning fra begyndelsen.

2)
Indkøring af filtret foretager jeg ved at tage en håndfuld filtermateriale
eller en svamp fra et andet kørende filter og vrider det en enkelt
gang i det nye akvarium.
Det ser ud ad h...... til lige når man gør det, men filtret og akvariet er
oppe i løbet af få timer.

> PH = 7,6 - 7,9 (normalt)
> Hårdhed = 12,1 grader dH (middelhårdt = 8-18 dH)
> Nitrat = 1 mg/L (lavt)

Som skabt til malawier, tanganyikaer, ungefødende tandkarper og andre
fisk, der ikke kræver blødt vand. Men nok ikke så perfekt til
akvarier, hvor planter og blødvandsfisk er højt prioriteret.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 12-10-01 18:31

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
> [...]
>fisk, der ikke kræver blødt vand. Men nok ikke så perfekt til
>akvarier, hvor planter og blødvandsfisk er højt prioriteret.

Tror der sker en snakken lidt forbi hinanden her.
Et nyindrettet akvarium er uger (3-4-5-) om at blive indkørt til en max.
for DET akvarium)
evne til at ilte proteiner (via mange flere led end vi normalt taler om).
At så måske du og jeg ikke, som mange hu-hej og vilde heste/rød stue-
mennesker, indretter det som
et museum med flest mulige fisk pr. tid/volumen, er en anden sag.
Men ifgl. biolog Beate R Sellner i DATZ og refereret til flere gange
tidligere, tager
det altså den tid.
Og det tror jeg på, indtil jeg ser dokumentation på andet.

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-10-01 18:51

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Men ifgl. biolog Beate R Sellner i DATZ og refereret til flere gange
> tidligere, tager
> det altså den tid.
> Og det tror jeg på, indtil jeg ser dokumentation på andet.

Hvor skulle skoen trykke ved følgende :

PH = 7,6 - 7,9 (normalt)
Hårdhed = 12,1 grader dH (middelhårdt = 8-18 dH)
Nitrat = 1 mg/L (lavt)

Grunden som flere akvariebøger giver er nitrat koncentrationen men en værdi
på 1 mg/l kan det vist ikke komme ret længere ned.

Jeg kan kun se en logisk grund til at lave vandet stå længere tid er for at
indkører en gavnlig bakterieflora men som Jan Boegh skriver så kan det
hjælpes på vej ved at skylle filteret i gammelt akvarievand, men at lade et
akvarie stå i 3-4-5 uger anser jeg ikke som en nødvendighed når vi taler
generalt om akvariefisk og det er da også min erfaring at fiskene ikke lider
overlast ved at komme direkte i ledningsvand med ovennævnte værdier for det
har gentagende gange bevist specielt ved flytninger til anden bopæl hvor
både pumpe, filter og bundlag er blevet skyllet og renset. Dette har jeg
endnu ikke mistet en eneste fisk ved.

Men kræver fiskene enten en højere eller lavere PH eller blødt vand så skal
akvariet jo naturligvis først indkører indtil vandet er som det skal være
men til hovedparten af vores akvariefisk er der ingen grund til at lade et
akvarium stå 3-4-5 uger IMHO og det er ud fra egne erfaringer.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ikola

Dato : 12-10-01 19:28

Finn Jensen wrote in message ...

> [...]
>
>Hvor skulle skoen trykke ved følgende :
>
>PH = 7,6 - 7,9 (normalt)
>Hårdhed = 12,1 grader dH (middelhårdt = 8-18 dH)

Problemet er ikke nogle af ovenstående vand værdier, men istedet nitrit, som
dannes indirekte dannes af fiskenes afføring m.m. Den bakterieflora som skal
omdanne nitrit til nitrat er ikke tilstede i et nystartet filter. Nitrit er
meget giftigt for fiskene, hvor imod nitrat kan tåles i meget større
mængder.

> [...]
>har gentagende gange bevist specielt ved flytninger til anden bopæl hvor
>både pumpe, filter og bundlag er blevet skyllet og renset. Dette har jeg
Jeg tror ikke det hjælper at skylle filteret i gammelt akvarie vand for at
få det igang. Der skal en lidt større kickstarter til, som f.eks. at tilføje
en klump godt tilslammet filtervat til det nye filter. Når man snakker om at
skylle i gammelt akvarievand, er det et allerede indkørt filter, der skylles
i akvarie vand for ikke at ødelægge den eksisterende bakterie kultur.

Klart med lidt held, kan man sagtens få fiskene til at overleve i et
nystartet akvarie. Jeg tror, baseret på erfaring uden at kende facts, at
akvariets størrelse også har indflydelse her. Min erfaring, er at et lille
akvarie med lille filter, er hurtigere kørt ind, da jeg aldrig har haft
problemer med mine små. Men da jeg startede mit nye 600 liters op, gik der
ca. 2 mdr inden mine fisk fik sin normale opførsel og appatit tilbage.

> [...]
>men til hovedparten af vores akvariefisk er der ingen grund til at lade et
>akvarium stå 3-4-5 uger IMHO og det er ud fra egne erfaringer.

Et kemikalie der ikke har været diskuteret her, er klor. Jeg har læst i
flere ældre akvariebøger, at man bør lade kloret fordampe fra vandet inden
det benyttes til fisk. Men jeg må indrømme at jeg selv bruger koldt vand
direkte fra hanen i forbindelse med det ugentlige vandskift.

Der er mange fine teorier, og sikkert lige så mange holdninger som der
findes akvarie kemikere. Men der er ikke noget som slår at holde et vågent
øje med fiskenes opførsel, og dermed blive nogle erfaringer rigere.

mvh
René

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-10-01 01:31

"Ikola" <dont@spam.me> wrote in message
> [...]
> det benyttes til fisk. Men jeg må indrømme at jeg selv bruger koldt vand
> direkte fra hanen i forbindelse med det ugentlige vandskift.

Hej.
Klor er et meget flygtig kemikalie, og man kan derfor fjerne det fra vandet
ved at bruge et så simpelt triks som et bruserhoved når man hælder vandet
over i en bøtte, eller direkte i akvariet. Vandet bliver opdelt i meget
mindre dråper som det bliver presset igennem et bruderhoved og dermed er det
hurtigere frit for kloret som måtte være tilsat vandet.
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-10-01 07:48

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> hurtigere frit for kloret som måtte være tilsat vandet.

Hej,

Gina Sandford beskriver i Aschehougs Akvariehåndbog ang. klor at en simpel
gennemstrømning ved hjælp af f.eks. iltsten ville kunne fjerne evt. klor og
efter 1 time vil al kloren være fordampet.

Klor er vel ikke det store problem i Danmark da klor kun tilsættes forurenet
ledningsvand og forkommer der forurenet ledningsvand så lukker amterne
somregel de pågældende boringer.

Ang. nitritter så er det største årsag overbefolkning af akvarier,
eskrementer fra fiskene og overfodring, så i nystartede akvarier uden fisk
burde dette ikke være noget problem.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-10-01 12:53

> [...]
>
> Ang. nitritter så er det største årsag overbefolkning af akvarier,
> eskrementer fra fiskene og overfodring, så i nystartede akvarier uden fisk

Hej.
Nu ved jeg ikke lige hvordan det er med vandet i Danmark for tiden, for jeg
har jo kun været i gammellandet på nogle svipturer i de sidste år. Men en
ting har jeg lært: Ikke drik vandet fra Århus og omegn, for det smager jo
helt forfærdelig af klor. Denne opfatningen er kommet, efter at jeg har boet
i trøndelag i 10 år, nu, og her har vandet en helt anden smag. Men jeg kan
da mærke at de efterhånden også er begyndt at bruge mere klor heroppe til at
rense drikkevandet. Tipset med at tage vandet gennem et bruserhoved, fik
jeg af en af de lokale ""Trondhjemmere". Om det så gør den helt store
forskeld, det ved jeg ikke, men det ser ud til at mine fisk bedre kan lide
den nye måde at få vandet skiftet på.
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-10-01 13:32

> [...]
> ting har jeg lært: Ikke drik vandet fra Århus og omegn, for det smager jo
> helt forfærdelig af klor. Denne opfatningen er kommet, efter at jeg har

Ja det skulle ikke undre mig

Jeg har fået prøverne fra den boring jeg får vand fra og her er der ingen
problemer men det kommer jo også an på hvor i landet man bor for det
afhænger jo meget af geologi. Jeg ved at i Himmerland er vandet fint mens
nord for fjorden i Vensyssel er der problemer med Chlorid. Så idéen med at
ilte vandet før brug er vist en god idé alligevel

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-10-01 17:13

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:vvWx7.11$YP6.1384@news000.worldonline.dk...

> afhænger jo meget af geologi. Jeg ved at i Himmerland er vandet fint mens
> nord for fjorden i Vensyssel er der problemer med Chlorid.

Det var dog alligevel noget af en påstand - ja jeg vil nærmest fristes til at kalde det vrøvl. Jeg bor indiskutabelt nord for
fjorden, og jeg kan love dig at der bestemt ikke er klor i vores drikkevand - ja det er faktisk noget af det bedste i landet og
taget fra et drikkevandsreservoir, hvor mængden er så stor, at vi bruger under 15% af den årlige tilførsel af vand til reservoiret.

Men det er da muligt at finde steder her hvor man klorerer - jeg kender blot ikke til fænomenet heroppe.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-10-01 21:34

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
under 15% af den årlige tilførsel af vand til reservoiret.

> Men det er da muligt at finde steder her hvor man klorerer - jeg kender

Oplysningerne kom fra Margrethe Clausen fra Amtet som jeg citeret fra
forleden. Ikke noget jeg finder på. Skriv evt. til hende for at høre i
hvilken områder.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 13-10-01 23:56

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
>Oplysningerne kom fra Margrethe Clausen fra Amtet som jeg citeret fra
>forleden. Ikke noget jeg finder på. Skriv evt. til hende for at høre i

Sådan:
Klor er vel ikke det store problem i Danmark da klor kun tilsættes forurenet
ledningsvand og forkommer der forurenet ledningsvand så lukker amterne
somregel de pågældende boringer.
Og sådan:
Jeg ved at i Himmerland er vandet fint mens
nord for fjorden i Vensyssel er der problemer med Chlorid.

Skrev du for "et øjeblik" siden.

Hvad mener du egentlig, og hvad stammer fra M.C., amtet ?

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-10-01 07:53

> Skrev du for "et øjeblik" siden.
>
> Hvad mener du egentlig, og hvad stammer fra M.C., amtet ?

Jaa...skulle vist have gået i seng i stedet for!.

Det med klor var fra MC hos amtet. Rodede blot rundt i noget med nogle
lukkede boringer.

Kan godt se at det med vandet vist ikke er helt så enkelt når det kommer til
stykket.

God søndag

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-10-01 12:52

> [...]
>
> Skrev du for "et øjeblik" siden.
>
> Hvad mener du egentlig, og hvad stammer fra M.C., amtet ?

Nu er jeg vågen igen

Der var ment Chlorid (Cl) som er en simpel simpel negativ ion (atom ion).
Klor (Chlor - Cl2) er noget andet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 14-10-01 15:36

Finn Jensen skrev i meddelelsen
<00fy7.645$YP6.46208@news000.worldonline.dk>...

> [...]
>

>Nu er jeg vågen igen
>
>Der var ment Chlorid (Cl) som er en simpel simpel negativ ion (atom ion).

Nu bliver det vist lidt kompliceret ?

"klor", Cl2 er vel betegnelse for luftarten, der opløst i vand danner
klorid, Cl- ?

Men det er ikke det, der er min pointe.
Den er som nævnt, at en kortvarig udluftning ikke er det samme som
en modning/indkøring/cycling og at indkøring/modning/cyckling er vigtig
ved start af et akvarium, og at det grænser til misledning hvis man påstår
at en kort udluftning skulle kunne gøre akvarievandet modent til alm. drift.

Min anden point var, at du det ene øjeblik siger et om forekomsten af
klor/klorid
i drikkevandet, det næste øjeblik det modsatte ( se øverst ). Det gør det
vanskeligt at se, hvad
du egentlig mener.
MVH
Ole

Fra : ole larsen

Dato : 13-10-01 17:17

Jeg ser nødigt at nybegyndere skulle få den opfattelse, at blot man "lufter
klorid" ud ( h´va med kloramin - den luftes ikke lige sådan ud, men om det
tilsættes her i landet, aner jeg ikke) en dages tid, er den hellige grav og
det nyanlagte akvarium vel forvaret - klart til at tage imod en halvstor
mængde fisk der skal fodres.

Jeg mener at det er særdeles veldokumenteret og det efter alle kunstens og
videnskabens regler, at:
I et nyanlagt akvariesystem, der biologisk belastes moderat sker der efter
nogen tid en stigning i ammonium/ammoniak-koncentrationen
(er max. ca. efter 12 dage, lille igen efter 20 dage) og i
nitritkoncentrationen ( er max efter ca 25 dg., lille igen efter 40 dage).
Det tager altså 3-4-5 uger at køre ind/modne. Farligst er nok ammoniak.
Om man kan modne et akvariesystem væsentligt hurtigere ved at pode, er der
ueninghed om. At man skulle kunne "fuldmodne"
på få timer som vist Jan påstod, tror jeg ikke på.
På den anden side er jeg heller ikke i tvivl om, at man med held og/eller
erfaring kan slippe godt fra at "skære hjørner" - også i akvariehobbyen.

Se evt:
http://www.actwin.com/fish/mirror/begin-cycling.html
Hvor bl. de velkendte kurver over ammoniak/nitrit/nitrat findes

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-10-01 17:42

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message news:HQZx7.48$5v1.9456@news010.worldonline.dk...

> ueninghed om. At man skulle kunne "fuldmodne"
> på få timer som vist Jan påstod, tror jeg ikke på.

Det påstod jeg IKKE. Jeg skrev at jeg uden videre
vederværdighed fyrede op under mine cichlide-
akvarier uden nogen ventetid og at jeg enten benyttede
et filter, der kørte i forvejen eller nuppede noget filtermateriale
fra et allerede kørende filter.
Til historien hører så også at jeg er udpræget 'fedte-fodrer' -
især i nye akvarier.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 13-10-01 17:59

> [...]
>akvarier uden nogen ventetid og at jeg enten benyttede
>et filter, der kørte i forvejen eller nuppede noget filtermateriale

Det har du ret i - jeg går over i skammekrogen igen

( havde det været en bevidst provo., havde jeg været ret smart, ikk ?-
jeg mener at få dig til at understrege, at det sagde du ikke. Desværre
fandt jeg først på den drejning nu)(moderat fnis)

Ole

Fra : Inga Jensen

Dato : 17-10-01 10:49

Hej
Ang. vand har lige ringet til Århus vandværk - der er ikke klor i vandet
siger de og man kan til en hver tid gå ind og teste sit vand på www.aakv.dk
der går man ind under vand og så ind under tjek dit eget vand (man oplyser
her sin adresse. Jeg ved ikke lige om andre har skrevet dette også, så I ved
det, gider ikke lige tjekke alle tilbagemeldinger efter.
mvh Inga Jensen

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 13-10-01 21:15

Ditte Cecilie Simonsen:
<snip>
> ting har jeg lært: Ikke drik vandet fra Århus og omegn, for det smager jo
> helt forfærdelig af klor. Denne opfatningen er kommet, efter at jeg har boet

Iflg. Århus Amt er der ikke, og har der ikke været, tilsat klor til drikkevandet
i Århus Amt. Jeg har boet i Århus og omegn hele mit liv, og har aldrig smagt
postevand med bismag af klor - Århus Oliefabrik havde et mindre uheld for
nogle år siden, men det er en ganske anden sag :-/

Så det må altså have været noget andet du har smagt...

> rense drikkevandet. Tipset med at tage vandet gennem et bruserhoved, fik
> jeg af en af de lokale ""Trondhjemmere". Om det så gør den helt store
> forskeld, det ved jeg ikke, men det ser ud til at mine fisk bedre kan lide

Jeg ved ikke om den trondheimske vandforsyning er tilsat klor, men vil tillade
mig at tvivle.

/Jonas

Fra : ole larsen

Dato : 12-10-01 20:20

> [...]
>
>Hvor skulle skoen trykke ved følgende :
>
>PH = 7,6 - 7,9 (normalt)
>Hårdhed = 12,1 grader dH (middelhårdt = 8-18 dH)

Det, du ikke tænker på er, som IKOLA også er inde på, at sætter du (mange)
fisk i et nyanlagt akvarium, påfører du en biologisk belastning, der ikke
endnu er
biologisk filtrering til håndtere. Prøv at læse om "cycling" på eks.
thekrib.com,

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-10-01 17:19

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message news:_PFx7.8190$uQ.760905@news010.worldonline.dk...

> Et nyindrettet akvarium er uger (3-4-5-) om at blive indkørt til en max.
> for DET akvarium)

Sikkert - men jeg har aldrig gidet vente på det. På den anden side har
jeg altid en portion filtermasse eller et filter, som jeg flytter. Det eneste jeg
venter på er, at luftboblerne forsvinder - og når det drejer sig om
malawi/tanganyika kan jeg godt finde på at fylde fisk på allerede
mens jeg hælder vand i.

> [...]
> mennesker, indretter det som
> et museum med flest mulige fisk pr. tid/volumen, er en anden sag.

Det er kun mine cichlideakv., jeg kunne finde på at befolke hårdt - jeg
har pt. 2 regnskovs/planteakvarier på 80 l hver og i det ene går 1
par dværgcichlider og i det andet i øjeblikket 5 neon (venter på et
ordentligt tilbud på skakbrædtcichlider).

mvh
Jan

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 14-10-01 13:29

Grænseværdier er politiske og ikke miljø-hensyn.

Thomas

Fra : Inga Jensen

Dato : 18-10-01 14:14

Hej
det er sikker rigtigt, men når der bliver oplyst at der ikke bliver tilsat
klor til vandet her, er der jo ikke tale om grænseværdi, så havde man nok
fået den oplyst - håber jeg.
mvh Inga J

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 25-10-01 22:29

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vandet står i 2-3 uger. "
> " Efter min bedste vurdering er det ilt og temperatur der er afgørende og

Svar:

Den årsag jeg normalt har læst mig frem til, og som også var den gængse
holdning da jeg arbejdede i en årrække i en dyrehandel var, at et nyoprettet
akvarie skal have tid til at stå i to-tre uger fordi bakteriefloraen skal
have tid til at udvikle sig. Det er rigtigt som en anden skriver, at man kan
"kick-starte" bakteriefloraen ved at tage noget brugt filtervat fra et
indkørt filter. Man skal imidlertid være opmærksom på, at selv om man gør
det, skal bakterierne stadig brede sig ud og allerhelst formere sig til så
mange som overhovedet muligt, inden fiskene sættes i akvariet. Det
bakterierne gør er at nedbryde mange af de affaldsstoffer fiskene udskiller,
i form af urin, afføring, madrester etc., hvilket er en uundværlig del af et
akvariemiljø, såfremt man vil have sunde fisk og et algefrit akvarie.
En god ide er dog, efter et par uger, at starte ud med en lille gruppe
hårdføre fisk (3-4 stk.) der så kan indkøre akvariet, inden man begynder at
belaste systemet fuldt ud.
Jeg kan give et eksempel på problemet. Jeg har et 530 liters diskos akvarie,
med to store EHEIM Professional pumper. En dag en pakning i stykker på den
ene, og jeg kunne ikke fremskaffe en ny før der var gået knap en uge.
Filterets bakterieflora var dermed ødelagt. Og siden den dag (4 måneder
siden) har jeg haft problemer med alger, fordi jeg ikke har haft mulighed
for en skånsom opstart af det nye filter. Dette problem havde jeg ellers
ikke før pumpen gik i stykker.

Håber mit lange svar kan bruges til noget.

Med venlig hilsen
Torben Mathiassen

Fra : Tom Manczak

Dato : 26-10-01 16:45

> En god ide er dog, efter et par uger, at starte ud med en lille gruppe
> hårdføre fisk (3-4 stk.) der så kan indkøre akvariet, inden man
begynder at
> belaste systemet fuldt ud.

Sæt dem i med det samme. Bakteriefloraen har svært ved at brede sig hvis
de ikke får mad, og det får i principielt ikke hvis der ikke er nogen
dyr til at give dem tilstrækkelige mængder nitrit, nitrat,
ammoniak/ammonium i form af affald. Så går det hele lidt hurtigere.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-10-01 21:39

> [...]
> dyr til at give dem tilstrækkelige mængder nitrit, nitrat,
> ammoniak/ammonium i form af affald. Så går det hele lidt hurtigere.

Sorry, my mistake. Du har selvfølgelig ret. Det er altid en god ide at
starte ud med et par enkelte billige og hårdføre fisk.

Hilsen Torben>