Lav overførselshastighed på 100Mbit netvær~
Fra : Jens U. K.

Dato : 12-10-01 10:22

Først en kort forklaring af enhederne:
Et par servere og PC'ere er koblet sammen i et 100Mb windows-netværk, tcp/ip med
netbios.
Som test-eksempel har jeg brugt et tilfældigt bibliotek indeholdene filer på
ialt ca. 100 MB. Jeg har brugt DU Meter til at måle hastigheden.

Så til hastighederne:
Når jeg kopierer filer mellem serverne indbyrdes kommer overførslen i gnms. op
på 10-30 Mbit/sek. Alt taget i btragtning er det sikkert ikke så ringe endda,
selv om det i teorien vel burde komme op på ca. 100 Mb/s ...
Når jeg kopierer filer (vha. "Denne computer" osv.) mellem servere og PC'er er
gnms. pludselig nede på under 1 Mb/s, og det er jo ikke så tilfredsstillende!
Netkort og switch er afstemt hvad angår speed og duplex (100/Full) og der bliver
ikke registreret fejl i tællerne på de porte der kobles til i switchen.
En disktest af PC'en i "PerformanceTest v.3.4" viser følgende: seq.read=3,5
MBytes/s, seq.write=6,5 MB/s og rand. r/w=2,5 MB/s. Det er jo langt over 1 Mb/s
og så er der ikke engang tillagt overhead fra netprotokollen endnu...

Så til spørgsmålene:
Kan grunden til at hastigheden på filoverførslen er så ringe fra en PC til
server og omvendt være at skrive-/læsehastigheden på PC'ens harddisk er den
begrænsende faktor?
Kan der være fejl i overførslen uden at det registreres i switchens tællere for
de pågældene porte?
Findes der et bedre program en DU Meter til at måle nethastighed... evt. hvilket

--
/Jens Ulrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-01 15:13

On Fri, 12 Oct 2001 11:22:16 +0200, "Jens U. K."
<1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

> Når jeg kopierer filer (vha. "Denne computer" osv.) mellem servere og PC'er er
> gnms. pludselig nede på under 1 Mb/s, og det er jo ikke så tilfredsstillende!

Start her http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=netslow og
vend tilbage med flere spørgsmål, når du har læst det.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens U. K.

Dato : 19-10-01 13:44

> Start her http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=netslow og
> vend tilbage med flere spørgsmål, når du har læst det.

Efter at have læst nærmere på net-faq, undskylder jeg det alt for generelle
spørgsmål. Jeg kan godt se at der er en del mere man kan gøre for at indskrænke
fejlmulighederne.

Meeeeeen... jeg fandt ud af hvad der var galt... og det var øjnene den var galt
med! En forveksling af MB og Mb i DU Meter var såmænd det hele... den starter
som default med byte-angivelse og af uanede grunde lykkedes det mig kun at huske
at slå det over til bit-angivelse på serverne, ikke på pc'erne, sååå....

/Jens Ulrik

Fra : Anon

Dato : 13-10-01 09:09

> Kan grunden til at hastigheden på filoverførslen er så ringe fra en PC til
> server og omvendt være at skrive-/læsehastigheden på PC'ens harddisk er den
> begrænsende faktor?
Sagtens - Er diskene nye? - Hvilke controller?

> Kan der være fejl i overførslen uden at det registreres i switchens tællere for
> de pågældene porte?
Det er næppe det.

> Findes der et bedre program en DU Meter til at måle nethastighed... evt. hvilket
DU meter er fedt.

Men jeg tro løsningen ligger her:
SLÅ FULL DUPLEX FRA