Hvem bider halerne af mine panser maller?
Fra : Finn Jensen

Dato : 12-10-01 08:02

Hej,

Hertil morgen opdagede jeg at en af mine kobberfarvet panser maller havde
fået bidt halvdelen af sin hale af. Jeg har en gang før oplevet noget
ligende men jeg kan ikke se at nogen af mine fisk interesser sig for mine
panser maller. Dette her er sket i løbet af natten for halen var fin i går
aftes da jeg slukkede lyset.

I det akvarie hvor den omtalte panser malle går er der kun gubbyer, platyer,
regnbuefisk og honning guramier og så en lille flok af kobberfarvet panser
maller. Alle fisk skulle være fredelige fisk og somsagt har jeg ikke
observeret at nogle fisk skulle bide i hinanden.

Kan det tænkes at det er panser mallerne der bider i hinandens haler af?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-10-01 01:31

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> [...]
> observeret at nogle fisk skulle bide i hinanden.
>
> Kan det tænkes at det er panser mallerne der bider i hinandens haler af?

Hej Finn.
Jeg vil holde en lille knappe på at det er dine gubbyer som har været igang.
For selv om de hører til kategorien fredelige fisk, så findes der individer
som af og til føler behov for at tygge i sine akvarie fælder. Jeg oplevede
det med min kampfisk, men han tog igen, så der snart ikke var mere hale på
mine gubbyer.
Prøv at holde øje med dem, for dine pansermaller, vil nok ikke tage igen. Er
det ikke alt for store sår på fisken, så behøver du heller ikke at bekymre
dig over det, for finderne vil vokse ud igen. Da jeg var lille havde vi en
fisk som var blevet grundigt opspist, faktisk så meget at man kunne se
skelettet. Men da den ikke så ud til at lide noget særlig over mangelen lod
vi den leve. Og efter et stykke tid, så havde hele halepartiet vokset ud
igen.
Om det kan være nogen af de andre fisk, ved jeg så ikke, da jeg ikke har
glæden af at have dem som pensjonærer. Men der er sikkert andre som kan
fortælle dig mere om deres adfærd.
Held og lykke med at finde synderen.
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-10-01 07:54

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> Om det kan være nogen af de andre fisk, ved jeg så ikke, da jeg ikke har
> glæden af at have dem som pensjonærer. Men der er sikkert andre som kan
> [...]

Jeg håber da den overlever.Den forrige panser malle som fik bidt halen af
forsvandt pludselig uden at efterlade nogle spor så jeg går ud fra at den
blev ædt af de andre panser maller?.

Jeg må prøve af for i dag skal jeg til en total omlægning af det pågældende
akvarie således at mine honning guramier bliver eneboere i akvariet kun
sammen med panser mallerne men guramierne holder til i det øverste og
mellemste vandlag og panser mallerne på bunden så det skulle ikke skabe
konflikter.

Er i øvrigt ved at dele hver art op i hvert sit akvarie så jeg er lidt
spændt på hor jeg selv skal være med alle de akvarier

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-10-01 12:53

> [...]
>
> Er i øvrigt ved at dele hver art op i hvert sit akvarie så jeg er lidt
> spændt på hor jeg selv skal være med alle de akvarier

Hej Finn.
Jeg håber at din omlægning går fint, og uden problemer. Der er jo lidt træls
når man er nød til at finde sådanne løsninger, for at få fiskene til at gå
sammen. Og jeg håber da sandelig at din pansermalle overlever angrebet, for
de er jo enormt søde at se på. Og det er jo et lige stort tab hver gang man
mister en fisk man synes er fin/er blevet glad for.
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-10-01 13:40

> [...]
man
> mister en fisk man synes er fin/er blevet glad for.

Jeg er forløbig færdig med det første akvarie og det var ser ud til at være
en god idé. I dette akvarie her har jeg kun mine honning guramier (Colisa
chuna) og ingen andre fisk. Planterne ryddede jeg også op i således det ikke
var en bedre engelsk staude have i akvariet men i stedet tætte beplantninge
af 3 slags planter. Det er blevet rigtig flot og gurmaierne ser ud til at
nyde at være alene for af natur er guramier lidt sky men det har de lagt en
del af sig efter de går alene og har nu taget hele akvariet i brug i stedet
for at stå bag nogle planter og gemme sig.

Jeg er spændt på om jeg får samme effekt med de andre fisk efterhånden som
jeg får hver deres biotrop lavet færdig

--
Venligst
Finn Jensen