OS til server i mindre netværk
Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 11-10-01 21:11

Hej
Jeg skal opsætte en mindre server i et mindre netværk(max 10
arbejdsstationer). Serveren skulle gerne kunne fungerer som gateway til
inet, og skulle derfor nok kunne håndterer flere netkort og kunne køre noget
firewall. Serveren skal yderligere kunne håndterer mails, til outlook
klienter. MS produkter ville være at foretrække, men ville man f.eks. kunne
få win2k pro til at fungerer optimalt som server? Eller må man op i en
server version? Er der nogen der ved noget om, om der bliver lanceret server
versioner af XP, eller om Win XP pro, kan klare opgaven?
Alle kommentarer modtages meget gerne!

Mvh
Thorbjørn

Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 11-10-01 21:32

Forresten
Klienterne køre win95/win98 indtil de bliver skiftet til win2000 eller XP,
vil det give problemer?

Mvh
Thorbjørn

"Thorbjørn Jørgensen thorbjorn-jorgensen@person.dk>" <<REPLY> skrev i en
meddelelse news:9q4udf$i8c$1@sunsite.dk...

Fra : Jens B.

Dato : 12-10-01 07:32

"Thorbjørn Jørgensen thorbjorn-jorgensen@person.dk>" <<REPLY> wrote in
message news:9q4vk5$mge$1@sunsite.dk...
> Forresten
> Klienterne køre win95/win98 indtil de bliver skiftet til win2000 eller XP,
> vil det give problemer?

Nope.

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Jens B.

Dato : 12-10-01 07:31

"Thorbjørn Jørgensen thorbjorn-jorgensen@person.dk>" <<REPLY> wrote in
message news:9q4udf$i8c$1@sunsite.dk...
> [...]
server
> versioner af XP, eller om Win XP pro, kan klare opgaven?

Nu ved jeg ikke, hvad dit budget er, men jeg foreslår følgende:

Server for sig og firewall for sig. Hvis du med håndtering af mail mener
intern OG ekstern mail, så kan du f.eks. lave en W2K-server med Exchange på
(og glem så lige W2K Pro). Så kan maskinen løse tre opgaver på samme tid: 1)
fil/print, 2) intern mail (Outlook-klienter), 3) ekstern mail (SMTP,
mail-udveksling med i-net). Du bør have en separat firewall, enten via en
boks eller via W2K/Linux plus passende sw.

En server, der skal kunne løse ovennævnte opgaver, behøver ikke at være
rasende stor. Jeg vil mene, at du kommer langt med P3/4, 384 MB RAM og 10-20
GB HD. Husk én eller anden form for backup, f.eks. en DAT/DLT i serveren.

God fornøjelse med opgaven.

Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 12-10-01 11:55

Hej
Af hvilken grund foreslår du at firewall skal være for sig selv? Jeg havde
håbet at det kun ville blive nødvendigt med en server da der ikke er så
mange klienter.

Mvh
Thorbjørn

Fra : Jens B.

Dato : 12-10-01 13:17

"Thorbjørn Jørgensen thorbjorn-jorgensen@person.dk>" <<REPLY> wrote in
message news:9q6i6j$pqj$1@sunsite.dk...
> Af hvilken grund foreslår du at firewall skal være for sig selv? Jeg havde
> håbet at det kun ville blive nødvendigt med en server da der ikke er så
> mange klienter.

Jeg kan give dig tre gode grunde: 1) Sikkerhed, 2) sikkerhed og 3)
sikkerhed! I mine (og de fleste andres) øjne er det at invitere til tæsk at
have vitale data liggende på samme maskine som firewall. Hvis du alligevel
vælger den løsning, er firewall'en i virkeligheden overflødig, idet de
vigtige data under alle omstændigheder er eksponeret overfor internettet.
Igen: Gør det ikke! Du kan i vore dage ikke have et LAN koblet på internet,
uden at du beskytter det med en eller anden form for separat firewall.

Fra : Søren Lauge Gellert

Dato : 12-10-01 19:22

> [...]
at
> have vitale data liggende på samme maskine som firewall

Thorbjørn: Lyt til den fyr! (Om få dage kommer Symantec med en firewall til
500 dollars. Det er sq. billigt...)

mvh Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-01 21:41

On Fri, 12 Oct 2001 20:22:01 +0200, "Søren Lauge Gellert"
<soeren.gellert@ofir.dk> wrote:

> (Om få dage kommer Symantec med en firewall til 500 dollars.
> Det er sq. billigt...)

Er den en software-firewall? Man kan få en Cisco PIX 501 (der er
et hardware-appliance) til 595$, og for de 95$ kan man ikke få
meget pc at køre en software-firewall for.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-10-01 00:45

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Er den en software-firewall? Man kan få en Cisco PIX 501 (der er
> et hardware-appliance) til 595$, og for de 95$ kan man ikke få
> meget pc at køre en software-firewall for.

Enig, og når manden nu er blevet rådet til at sætte en Exchange direkte på
nettet (gys), kan mailguard featuren i Pix'en blive et rigtigt godt
bekendskab...

- Ulrik Lunddahl

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 12-10-01 19:51

> [...]
> message news:9q4udf$i8c$1@sunsite.dk...

> intern OG ekstern mail, så kan du f.eks. lave en W2K-server med Exchange

Til mail server kunne man jo også kikke på Mercury/32 , den er freeware og
kører upåklageligt.
Benytter v. 3,21 for tiden, men er ved at skulle sætte 3,30 i test.
www.pmail.com , under Downloads.

Rimelig nem at sætte op, når den er oppe og køre er den hamrende stabil.

Hygge
Søren Steinmetz
Holbæk

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 14-10-01 18:35

> [...]
> arbejdsstationer). Serveren skulle gerne kunne fungerer som gateway til
> inet, og skulle derfor nok kunne håndterer flere netkort og kunne køre

Jeg vil gerne opfordre dig til at kikke på SME-Server 5.0 (www.e-smith.org).

Den understøtter følgende og den del mere.

POP3/SMTP (Mail Server).
FTP
SMB (Windows netværk)
Printer server.
Internet gateway (deling af internet forbindelse).
Proxy server.

Den har en ulempe i forhold til dine krav -. Den er ikke baseret på
Microsoft produkter, men på open source software. Til gengæld kan den
downloades og benyttes gratis.

Den er ufattelig nem at gå til og kræver et minumim af hardware. Jeg selv
har den kørende på en gammel Cyrix166Mzh med 64 Mb RAM og uden at overdrive
tog det under 30 minutter før jeg modtog de første mails på den.

Jeg vil dog opfordre dig til at følge de andres råd med hensyn til firewall.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg

Fra : Jens B.

Dato : 18-10-01 08:07

"Thomas Hedberg" <thomas@hedberg.dk> wrote in message
> [...]
> SMB (Windows netværk)
> Printer server.
> Internet gateway (deling af internet forbindelse).

Men ikke IMAP? Nogen der kender en Open Source mail server, der understøtter
IMAP? Så vidt jeg har læst mig til, skulle det dukke op til Mercury, men har
ikke set noget endnu.

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 09:08

"Jens B." <*fjernmig*jens@*fjernmig*bruun.com> writes:

> [...]
> IMAP? Så vidt jeg har læst mig til, skulle det dukke op til Mercury, men har

Du kan vel altid bruge en af de mange andre Open source IMAP servere, du kunne
evt checke http://asg.web.cmu.edu/cyrus/.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 18-10-01 12:06

> [...]
understøtter
> IMAP? Så vidt jeg har læst mig til, skulle det dukke op til Mercury, men

Jow, den understøtter såmænd også IMAP (ifølge manualen).

Mvh,

Thomas Hedberg

Fra : Jens B.

Dato : 18-10-01 12:45

> Jow, den understøtter såmænd også IMAP (ifølge manualen).

Så må jeg have lidt hjælp, Thomas,

Jeg citere fra http://www.pmail.com/overviews/ovw_mercwin.htm: "At the time
of writing, an IMAP4 server is in development for Mercury/32. We will be
releasing this module sometime in 2000." Jeg ved, at der findes en release
3.3, men jeg kan kun finde v3.21c. Har du et link?

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 19-10-01 20:30

> [...]

> releasing this module sometime in 2000." Jeg ved, at der findes en release
> 3.3, men jeg kan kun finde v3.21c. Har du et link?

Jeg svarede på om SME Server 5 understøttede IMAP. Jeg ved intet om Mercury.

Med venlig hilsen

Thomas Hedberg

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 19-10-01 22:14

"Thomas Hedberg" <thomas@hedberg.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg svarede på om SME Server 5 understøttede IMAP. Jeg ved intet om
Mercury.

Det var mig der nævnte Mercury/32.

Jeg har ikke lige et link på mig, men hvis der er interesse, så smider jeg
den gerne afsted i en mail.
Eller skynder mig og få opsat min private ftp server, så den kan hentes der

Omkring Imap delen, så er jeg lige nu svar skyldig. Kikker efter i
releasenotes når jeg finder filen frem imorgen.

Hygge
Søren Steinmetz
steine@reopos.dk (privat)
paradis@reopos.dk (arb)
Holbæk

Fra : Jens B.

Dato : 22-10-01 07:52

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> wrote in message
> [...]
>

> Omkring Imap delen, så er jeg lige nu svar skyldig. Kikker efter i
> releasenotes når jeg finder filen frem imorgen.

Nu fik jeg jo lidt blod på tanden, og det lykkedes mig faktisk - tak igen,
google - at opstøve en obskur hjemmeside, hvor der lå en Mercury/32 v3.30
(pre-release). Og tænk engang, den inkluderer sør'me en IMAP-server, så nu
er jeg glad igen. Er det samme version, du ligger inde med? Her er
ihvertfald link til den v3.30, jeg har fundet:
http://www.hivemedia.co.za/mercury/modules.php?op=modload&name=Downloads&fil
e=index&req=viewdownload&cid=1.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 23-10-01 22:30

> Nu fik jeg jo lidt blod på tanden, og det lykkedes mig faktisk -
> Er det samme version, du ligger inde med?

Jep det er 3.30 jeg ligger inde med, sorry jeg ikke fik svaret før havde
lige lidt probz med en luser på arbejdet

Hygge
Søren Steinmetz
steine@reopos.dk