Naturgas???
Fra : Claus

Dato : 13-01-01 11:12

Hej.

Da vi har elvarme kunne vi godt tænke os at få naturgas istedet men der er
et par spørgsmål der trænger sig på.

Vores hus er på 150 kvm. i et plan fra 1974 , vores Elregning lyder på
19.000 kr. til lys og varme vi er 3 voksne.

Huset har et Genvex ventilations anlæg med varmepumpe til varmt vand , der
er forbundet med ventilationen og emhætte. det kan " knibe " med det varme
vand i perioder selv om varmepumpen lige er udsyret og fået ny pumpe.

Da det er en investering i 80.000 kr klassen at få naturgas vil man jo godt
ha' at det virker fornuftigt.

Hvad vil vores udgift til naturgas være om året ?????

Kan man lave et naturgas anlæg hvor man beholder varmepumpe og ventilation ,
så at naturgassen kun laver varmt vand når pumpen ikke kan følge med??

Hvad ype gasbrænder skal man vælge ??

Mange spørgsmål fra en mand der føler sig usikker men som godt vil ha' noget
for sine "sparepenge" ))

Claus H.

Fra : Jagthytten

Dato : 13-01-01 23:02

Hej

Sammen med en brændeovn er det nok ikke en dårlig ide.

Jeg bor i et helt nyt hus (bygget sidste efterår .)på 143 m2. og jeg har
brugt 191 m3.
i december måned. Det syntes jeg er meget.

191 x ca. 7 kr. =1337 kr. på en måned.

Så jeg vil anskaffe mig en brændeovn.

Mvh. Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-01 09:25

> Sammen med en brændeovn er det nok ikke en dårlig ide.
>
> Jeg bor i et helt nyt hus (bygget sidste efterår .)på 143 m2. og jeg har
> brugt 191 m3.
> i december måned. Det syntes jeg er meget.

Næ, det er jo en kold måned. Vi bruger ca.2100 m3 om året, men kan sagtens
bruge op til 350 m3 på en kold måned.

> Så jeg vil anskaffe mig en brændeovn.

Det er for dyrt i brænde, hvis du skal ud og købe det til fuld pris. Har du
der i mod tilladelse til sankning eller anden adgang til billigt træ, så er
den god nok.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-01 09:34

> Da vi har elvarme kunne vi godt tænke os at få naturgas istedet men der
er
> et par spørgsmål der trænger sig på.

Hvad med pillefyr? Må I det, for så er det en bedre løsning rent øknomisk -
og selvfølgelig også miljømæssigt.

> [...]
varme
> vand i perioder selv om varmepumpen lige er udsyret og fået ny pumpe.

Eller solvarme på taget til at hjælpe med det varme vand?

Der er lavet mange beregninger, der viser at det ikke kan svare sig at
udskifte fra el til naturgas. Du kan selv regne på det. Vi bruger ca. 2100
m3 gas på 132 kvm og ca. 5.000 kw strøm, dvs du har 14-15.000 kr til varme
og afskrivninger om året. I bedste fald sparer du nogle få tusinde kr på
opvarmningen, men skal så også have afskrevet investeringen på de 80.000. Så
økonomisk kan det ikke svare sig.

Mvh Maria

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-01-01 12:00

Maria Frederiksen wrote:

> [...]

> opvarmningen, men skal så også have afskrevet investeringen på de 80.000. Så

Det er et interessant emne I har taget op.! - Jeg er enig med dig, mht.
økonomi.
Jeg har selv elvarme i et 108 m2 hus. Og bruger vel for 11 - 13.000 kr/år i el.

Med en omkostning på ca. 50.000 kr til at skifte ud til anden opvarmning, vil
det vare længe før pengene er hjemme igen.
Hvis de overhovedet kommer det.

Mvh. Jørgen

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 01-02-01 23:08

Vi bor i et ældre hus fra 20'erne (rimeligt isoleret, men gamle huse er
aldrig helt tætte). Huset er ca. 100 m2 (+ kælder og uudnyttet 1. sal).
Familien er 2 voksne og 3 børn under 4 år.
Vi brugte sidste år 14.500 i gas - Vi synes også, at det er for meget og
har investeret i en bændeovn til i år.
Vi forventer, når sæsonen er ovre, at vi har nedbragt vores varmeregning
til ca. 9000,- Hvis det holder stik, er brændeovnen tjent ind det 1. år
(havde skorsten) Har betalt ca. 4400 for brændeovn på tilbud - incl. rør og
underplade.

Hilsen Michael

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-02-01 23:18

> [...]
> til ca. 9000,- Hvis det holder stik, er brændeovnen tjent ind det 1. år
> (havde skorsten) Har betalt ca. 4400 for brændeovn på tilbud - incl. rør

Så giver I sandelig ikke meget for brændet.

Mvh Maria

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-02-01 00:59

"Michael Svarre Hansen" <mick@silkeborg.bib.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til ca. 9000,- Hvis det holder stik, er brændeovnen tjent ind det 1. år
> (havde skorsten) Har betalt ca. 4400 for brændeovn på tilbud - incl. rør

Vi fik brændeovn installeret januar 2000.
på 4 mdr. faldt gasforbruget så meget, at vi fik kr. 6.000,- tilbage.
Jeg har i dag fået justeret min aconto regning hos HNG.
De forventer at vi fra 1/5-2000 til nu skulle have brugt 2050 m3 gas -
faktiske forbrug er på 728 m3.
Brændekøb til dato har kostet ca. kr. 3.500,-

mvh
Bendt