Isolering af ydervæg
Fra : Anders Rahbek Jensen

Dato : 09-01-01 14:06

Hej gruppe

Jeg skal i gang med at efterisolere en gavlvæg (vest). Problemet er at
væggen er meget fugtig og der slår mug på indersiden af væggen (rummet er
opvarmet) på tapetet.
Hvis jeg bare stiller et skelet af lægter op, isolere, sætter dampspærre op
og sætter gips på vil fugten og muggen vel ødelægge træskelettet.
Hvis jeg starter med at sætte en plastfolie op mod muret og derefter lægter,
isolering, dampspærre (igen) og gips, har jeg dels 2 dampspærrer og den
gamle væg vil vel også blive totalt ødelagt hvis den bliver lukket tæt til.
Jeg talte med dem i Silvan og han sagde at jeg KUN skulle sætte en
dampspærre op mod muren og droppe den under gipsen. Dette tror jeg ikke på
da dampspærren jo netop skal ligge på den varme side af isoleringen, for at
undgå kondens, og da jeg sagde det foreslog han at jeg smurte en imprænering
på muren først og derefter byggede væggen med en dampspærre under gipsen.
Nogen der kender til Silvans impræneringsprodukt eller har et bud på hvordan
jeg skal gribe sagen an.

MVH Anders

Fra : Jean Seeberg

Dato : 09-01-01 15:05

Hej Anders.

Du skriver ikke noget om hvad det er for et hus, alder m.m. MEN

Jeg mener du begynder i den forkerte rækkefølge.

Få først ordnet din gavlvæg så du kan komme af med fugten, inden du begynder
at lukke den inde.

Fugten kan skyldes slagregn fra vest, som kan komme ind ved dine fuger eller
andre revner i vægen. Krads de gamle fuger ud og fug gavlen om.
Dårlige sålbænke ved vinduer kan også være årsagen. Dårlig udhæng på taget,
så vandet kan løbe ned i hulmuren.
Fugten kan også komme nedefra hvis der ikke er en ordentlig sokkel på huset,
eller der ikke er isoleret med tjærepap mellem mur og sokkel.
Undersøg også kanten mellem sokkel og mur, måske er der revner, eller
sokkelkanten et fremskudt i forhold til mur, og måske har bagfald.
Hvis man har store skabe/reoler på vægen kan det også være kondens, eller
manglende mulighed for at udlufte. (anskaf Xvarmeveksler)

Hilsen Jean

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 09-01-01 20:19

Hej Anders,

måske var det bare en svipser, men når du sender til flere grupper er
det god kotume at gøre det på een gang (X-poste). Så ville man f.eks.
også kunne se Jeans svar i dk.bolig, og man undgår at flere personer
svarer stort set det samme i forskellige grupper.

Læs evt. mere på http://www.usenet.dk

--Johan

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 28-01-01 15:35

Johan hop i havnen. regelrytteri er der nok af...bare fordi man en
enkelt gang begår en fejl ???

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-01 17:27

On Sun, 28 Jan 2001 15:35:17 +0100, Mogens Jørgensen
<notmyemail@pc.dk> wrote:

>Johan hop i havnen. regelrytteri er der nok af...bare fordi man en
>enkelt gang begår en fejl ???

Hvis man begår en fejl en gang uden at blive gjort opmærksom på den,
så begår man den sikkert også igen.
Jeg tillader mig at gentage Johans udemærkede opfordring til at læse
www.usenet.dk. I dit tilfælde sandsynligvis fra ende til anden.

FUT: dk.admin.netikette

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 29-01-01 00:36

"Mogens Jørgensen" wrote:

> Johan hop i havnen. regelrytteri er der nok af...bare fordi man en
> enkelt gang begår en fejl ???

Små slav.
Jeg startede jo netop "måske var det bare en svipser...".
I øvrigt laver din newsreader rav i danske bogstaver.

--Johan

Fra : Aksel

Dato : 10-01-01 23:38

Er du sikker på at fugten på væggen kommer udefra, det er sandsynligvis
kondensvand på den kolde mur.
Du kan undersøge det ved at sætte et stort stykke plastic op på væggen med
bred tape langs alle kanter, hvis der kommer dug på den varme side af plasen
er det kondens, og du kan isolere og sætte dampspærre op på normal måde..
DU MÅ ALDRIG SÆTTE DAMPSPÆRRE OP PÅ DEN KOLDE SIDE AF ISOLERINGEN, det får
huset ill at rådne op på få år, isoleringen bliver så våd at man kan vride
vandet fra den.

MVH Aksel