Hjælp! - Hvad sender jeg ud? -og hvorfra?
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 10-10-01 17:46

Min Sun-server er begyndt hvrt 5 sekund at sende følgende UDP pakke
Har nogen ide om hvad der foranlediger dette?
-------snip snoop!
___________________________
acbook -> 236.47.46.150 ETHER Type=0800 (IP), size = 75 bytes
acbook -> 236.47.46.150 IP D=236.47.46.150 S=195.192.9.210 LEN=61,
ID=35567
acbook -> 236.47.46.150 UDP D=62456 S=32788 LEN=41
________________________________
acbook -> 236.47.46.150 ETHER Type=0800 (IP), size = 75 bytes
acbook -> 236.47.46.150 IP D=236.47.46.150 S=195.192.9.210 LEN=61,
ID=35568
acbook -> 236.47.46.150 UDP D=62456 S=32788 LEN=41
________________________________

finn

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-01 18:20

"CykelSmeden fra Aalborg" <skrald@acnord.SLET.dk> writes:

> Min Sun-server er begyndt hvrt 5 sekund at sende følgende UDP pakke
> Har nogen ide om hvad der foranlediger dette?

Har du prøvet om 'netstat -f inet -a' kan give dig nogle oplysninger
om hvilken proces der bruger den nævnte udp-port.

(jeg ved absolut intet om SysV-netværk så ovenstående kan være et
fuldstændigt vildskud)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-10-01 18:22

"CykelSmeden fra Aalborg" <skrald@acnord.SLET.dk> wrote:

> acbook -> 236.47.46.150 UDP D=62456 S=32788 LEN=41

Når jeg ser sådan en linie, skynder jeg mig at søge på på Google efter
"port 62456" eller "port 32788".

Sidstnævnte gav bid - noget med Sun's usikre snmp-implementation.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-10-01 18:29

CykelSmeden fra Aalborg skrev:

> Min Sun-server er begyndt hvrt 5 sekund at sende følgende UDP pakke
> Har nogen ide om hvad der foranlediger dette?
>   [...]
> IP D=236.47.46.150

IP 236.47.46.150 ligner noget multicast-noget.

// Klaus

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 10-10-01 20:29

Tak til alle. Jeg læste (flere gange ) artiklen om snmp, og forstår kun
den overordnede mening ;(. Essensen er at min fornemmelse om at der opstod
underlige ting på maskinen efter leverandøren opdaterede solaris og der kom
en ny process ved navn 'mibiisa' ser ud til at passe).
Jeg blev 'beroliget' med at det 'var en del af opdateringen'.
Jeg forstår ud af artiklen at snmp er problemet. Da vi ikke anvender snmp
vil jeg gerne slå det fra! -ved nogen hvordan? (på gadeplan!)
Under alle omstændigheder er det vel ikke smart at jeg laver en formålsløs
broadcast hvert 5 sek.?

finn

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001oct@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 10-10-01 20:58

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

[...]

> [...]
> Jeg forstår ud af artiklen at snmp er problemet. Da vi ikke anvender snmp
> vil jeg gerne slå det fra! -ved nogen hvordan? (på gadeplan!)

Find ud af hvilken pakke mibiisa kommer fra:

$ sudo find / -name mibiisa
/usr/lib/snmp/mibiisa
$ pkgchk -l -p /usr/lib/snmp/mibiisa
Pathname: /usr/lib/snmp/mibiisa
Type: regular file
Expected mode: 0755
Expected owner: root
Expected group: sys
Expected file size (bytes): 154492
Expected sum(1) of contents: 62253
Expected last modification: Aug 12 14:17:05 1999
Referenced by the following packages:
SUNWmibii
Current status: installed

Afinstaller dernæst med

$ sudo pkgrm SUNWmibii

Generelt: tag et kig på uddata fra 'ps -ef'. Forstår du alt hvad du
ser? Ved du hvad alle processerne gør? Ellers bør du finde ud af det,
og hvis ikke de skal bruges, fjerne de programmer, der starter dem.

Venlig hilsen,

Ole Michaelsen

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 12-10-01 17:11

Tak det virkede! - bortset altså fra at det ikke er DEN process som
broadcaster ;(

finn