Findes der 10 eller 11 bud?
Fra : Dennis

Dato : 10-10-01 15:55

Hejsa

Jeg har hørt at der er nogen som siger at der findes, rent historisk, 11 bud
i stedet for 10. Er dette korrekt?

Dennis

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-10-01 17:38

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> writes:

> Jeg har hørt at der er nogen som siger at der findes, rent historisk, 11 bud
> i stedet for 10. Er dette korrekt?

Det handler om hvordan man tæller.

Grunden til, at vi normalt tæller, at der er ti er vel 2 mos 34,28 ; 5
mos 4,13 og 5 mos 10,4.

Alle tre omtaler buddene som de ti bud.

passagen i 2 mos 20, som almindeligvis er den man bruger, lyder:

v1 Gud talte alle disse ord: v2 »Jeg er Herren din Gud, som førte
dig ud af Egypten, af trællehuset.

v3 Du må ikke have andre guder end mig.

v4 Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst
oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. v5 Du
må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en
lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og
oldebørn af dem, der hader mig; v6 men dem, der elsker mig og holder
mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.

v7 Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn, for Herren vil
aldrig lade den ustraffet, der bruger hans navn til løgn.

v8 Husk sabbatsdagen og hold den hellig. v9 I seks dage må du
arbejde og gøre alt, hvad du skal; v10 men den syvende dag er sabbat
for Herren din Gud. Da må du ikke gøre noget som helst arbejde,
hverken du selv eller din søn eller datter, din træl eller trælkvinde
eller dine husdyr, og heller ikke den fremmede i dine byer. v11 For
på seks dage skabte Herren himlen og jorden og havet med alt, hvad de
rummer, men på den syvende dag hvilede han. Derfor har Herren
velsignet sabbatsdagen og helliget den.

v12 Ær din far og din mor, for at du må få et langt liv på den jord,
Herren din Gud vil give dig.

v13 Du må ikke begå drab.

v14 Du må ikke bryde et ægteskab.

v15 Du må ikke stjæle.

v16 Du må ikke vidne falsk mod din næste.

v17 Du må ikke begære din næstes hus. Du må ikke begære din næstes
hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget
som helst af din næstes ejendom.«

Det er forskelligt hvordan man har delt buddene op:

1) vers 3 og 4 kan læses som et bud og vers 17 som to (så "næstes hus"
og "næstes hustru m.m." er to forskellige bud)

2) vers 3 og 4 kan læses som adskilte bud og vers 17 som et
enkelt. (det anbefaler typografen i den aktuelle oversættelse
tydeligvis.)

Ydermere kan vers 2 ("Jeg er Herren din Gud...") læses ind som en del
af første bud.

Så hvis man virkelig vasker sig kan man såmænd nå helt op på 12 eller
endnu flere bud.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Willy Brochs

Dato : 10-10-01 18:47

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> skrev i melding
> Hejsa
>
> Jeg har hørt at der er nogen som siger at der findes, rent historisk, 11
bud
> i stedet for 10. Er dette korrekt?
>
> Dennis

Det finnes ikke bare 10 eller 11 bud, men flere hundrede ulike bud. Alt hva
Gud har talt, enten det er hans røst fra Sinai, eller hans røst gjennom
profetene, så er det alt sammen Guds bud. Jeg vet godt at du her sikter til
de bud omtales som "dekalogen", men vi kristne bør ikke begrense forståelsen
av "Guds bud" til å gjelde bare ti eller elleve. Men nettopp fordi vi gjør
det, underminerer vi viktigheten av alt Gud har talt gjennom Sønnen, Jesus
Kristus.
Det Gud har talt gjennom Jesus Kristus har en langt større veredi enn de ti
eller elleve bud fra Sinai. Budene fra Sinai kan ikke frelse noe menneske,
men budene Gud talte gjennom Jesus, er til frelse for hver den som tror.
Hilsen
Willy

Fra : Lars Poulsen

Dato : 11-10-01 07:17

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at der er nogen som siger at der findes, rent historisk, 11
bud
> i stedet for 10. Er dette korrekt?

Ja, det er korrekt. Jeg prøver at lære mine børn det 11. bud: "Du må ikke
tale med mad i munden". Men, de vil ikke høre efter

Lars

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-10-01 12:44

"Lars Poulsen" <mig@kvalme.dk> writes:

> Ja, det er korrekt. Jeg prøver at lære mine børn det 11. bud: "Du må ikke
> tale med mad i munden". Men, de vil ikke høre efter

Og så var der det 12. bud, som Moses simpelthen droppede, fordi han
ikke forstod det: "Du må ikke synge med walkman på".
--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 11-10-01 13:00

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-10-01 08:25

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> [...]

Du er simpelthen forkert på den, for det 11.bud lyder:
"Du må ikke udhule osten!"
))))

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-10-01 12:46

On Wed, 10 Oct 2001 16:54:40 +0200, "Dennis" <Joshva@wanadoo.dk>
wrote:

>Jeg har hørt at der er nogen som siger at der findes, rent historisk,
>11 bud i stedet for 10. Er dette korrekt?

Helt historisk er det nok ikke, men det 11. bud lyder "Det gør ikke
noget, hvis det ikke bliver opdaget".

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen