Slanger Igen!
Fra : Tom Manczak

Dato : 10-10-01 11:39

Nu er jeg blevet enormt træt af mine slanger. Det er de store af
slagsen, 3½ meter lange, til en fluval 403. de slammer til på en mdr.
eller mindre. Slangerne er Klare, altså gennemsigtige. Er der nogen som
har bedre erfaringer med grønne slanger, omkring 3 meter lange, og
sluttet til en 1000L/t pumpe? Jeg tror slammet er brunalger. Jeg har
malawicichlider og fodrer derfor ret kraftigt ift. mange andre fisk.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-10-01 13:05

Tom Manczak <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
> [...]
> sluttet til en 1000L/t pumpe? Jeg tror slammet er brunalger. Jeg har
> malawicichlider og fodrer derfor ret kraftigt ift. mange andre fisk.

Du har ikke mulighed for at sætte pumpen tættere på akvariet, så
slangerne ikke skal
være så lange. Fr det er jo et problem at man ikke kan nå ind til midten
af slangen, og så er det vel
ligemeget om den er klar eller grøn.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-10-01 17:29

> Du har ikke mulighed for at sætte pumpen tættere på akvariet, så
> slangerne ikke skal

Akvariet står i mit soveværelse, hvorfor en larmende fluval-pumpe ikke
er ønskeligt. Den står nemlig i et andet værelse, og slangerne går
gennem væggen dertil.

> af slangen, og så er det vel
> ligemeget om den er klar eller grøn.

Ikke helt. Hvis slangerne er klare, så lukkes alle bølgelængder af
synligt lys igennem. Brunalger indeholder følgende pigmenter
(absorptionsmaksima samt disses farve angivet i parantes) : Chlorofyl a
(435 og 665nm: blå og rød) og c (445 og 635: blå og rød), samt diverse
carotenoider (450-525nm: blågrøn->grøn->gulgrøn). Sagen er, at hvis man
kan hindre disse bølgelængder i at trænge gennem slangen, så fjerner man
en stor del af eksistensgrundlaget for disse alger. Så er en grøn slange
vel klart at foretrække da den absorberer alt andet end grønt, eller
hvordan er det nu det er?