Apache - hjælp til nybegynder
Fra : Simon Østergaard

Dato : 10-10-01 09:27

Hej alle garvede *nix hoveder.

Håber I kan hjælpe en nybegynder med svagt kendskab til *nix.

Her er mit problem:

Jeg prøver at sætte en Apache web server op på min Red Hat 7.1.
Jeg kan godt surfe internet uden problemer, og når jeg skriver
http://10.0.0.5 eller simms.adsl.dk (som er domain name for min ip
hos cybercity) så kommer test siden fint frem... men kun på linux
maskinen.

Hvis jeg prøver at skrive http://10.0.0.5 eller simms.adsl.dk på
win98 maskinen så står den bare og hænger..og efter laaaaang tid
siger den "can't find <bla bla..>"

Hvad gør jeg galt.?????

Dette gør jeg:

Cybercity adsl forbindelse

               |--- Win98

internet ----- router ----- hjemme LAN ----- Win98

               |--- Red Hat 7.1 / Apache

Alle med gateway 10.0.0.1 og DNS 212.242.40.3 og 212.242.40.51

- Routeren (Cisco 776) er blevet ændret således at
set nat entry add 10.0.0.5 80 <WAN-IP> 80 tcp

- Win98 : en kører dhcp og en er med fast ip på 10.0.0.4

- Linux er sat op med fast ip på 10.0.0.5.

programs -> system -> Network configuration (GNOME) :
(ja! jeg har hang til GUI's som nybegynder der skal
på afvænding fra windåsen)

NAMES

Hostname : Linux
Dns : som ovenfor

HOSTS

127.0.0.1   Linux
10.0.0.5   simms.adsl.dk

INTERFACES

lo   127.0.0.1   none   yes   active
eth0   10.0.0.5   static   yes   active

ROUTING

gateway : 10.0.0.1
device : eth0

programs -> system -> apache conf (GNOME) :

MAIN

servername : simms.adsl.dk
available addresses : 10.0.0.5:80

VIRTUAL HOSTS

ingen - og jeg kom til (UPS.Hovsa.. ) og
fjerne den _default_ virtual host der var.
det var sikkert en stor fejl.

SERVER

her har jeg ikke ændret noget

PERFORMANCE TUNING

ej heller ændret noget

Håber I kan hjælpe...

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-10-01 10:15

Simon Østergaard wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg prøver at skrive http://10.0.0.5 eller simms.adsl.dk på
> win98 maskinen så står den bare og hænger..og efter laaaaang tid

Har du slået firewall til under installationen? Huskede du at åbne for
port 80?

Hvis det er problemet, kan du omkonfigurere firewallen med lokkit.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.

Fra : Simon Østergaard

Dato : 10-10-01 12:51

In article <9q13ih$1gk$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>,
moffespam@amagerkollegiet.dk says...

> Har du slået firewall til under installationen? Huskede du at åbne for
> port 80?
>
> Hvis det er problemet, kan du omkonfigurere firewallen med lokkit.

Jeg har nu kigget på firewallen, og ændret lidt. Men stadig intet.

Fra : Simon Østergaard

Dato : 10-10-01 15:43

In article <MPG.162e54a2345cc950989688@news.cybercity.dk>,
ki9690@unidhp.uni-c.dk says...
> In article <9q13ih$1gk$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>,
> moffespam@amagerkollegiet.dk says...

> Jeg har nu kigget på firewallen, og ændret lidt. Men stadig intet.

De ændringer jeg laver med lokkit er forsvundet når jeg kører
lokkit bagefter for at se om de står rigtigt...

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 10-10-01 10:48

"Simon Østergaard" wrote:

> [...]
> http://10.0.0.5 eller simms.adsl.dk (som er domain name for min ip
> hos cybercity) så kommer test siden fint frem... men kun på linux

RH 7.1 har nogen standart sikkerhedsscript man bliver bedt om og
tage stilling til under opstart. Det lyder mest af alt som sådan
noget der er i vejen. Bl. andet fordi du har hul igennem fra din
egen maskine.

Jeg har prøvet og pinge dig, og det går fint, men der er ganske
rigtigt ikke hul igennem til webserveren. For at se om der er
spærret uderfra på port 80 (Http)kunne jeg portmappe dig men det
er ikke pænt at gøre uden tiladelse. så det har jeg ikke gjort.

> [...]
>
> programs -> system -> Network configuration (GNOME) :
> (ja! jeg har hang til GUI's som nybegynder der skal

Det ser altsammen meget fornuftigt ud.

> [...]
>
> VIRTUAL HOSTS
>
> ingen - og jeg kom til (UPS.Hovsa.. ) og
> fjerne den _default_ virtual host der var.

Jeg ved ikke hvilken program der er tale om(sikkert Comanche).
Men det progremmet gør er at den editerer i filen
/etc/httpd/conf/httpd.conf.

Du er meget bedre tjænt med at editere den derekte, bla andet
fordi det er en meget veldokumenteret fil der omhyggeligt
forklare de standart opsætniger der er lave og nogen af de
muligehde der er for ændringer. Det er ganske vist ikke lige let
altsammen med, du må hellere komme igeneg med det, også fordi jeg
kender ikke nogen der bruger Comanche så det er næppe megen
hjælpe at hente på den fron til gændgæld kender jeg mange so
skriver derekt i filen

Prøv også at køre følgende fra en komadolinje:

Dels netstat -nap der kan du øverst se hvilke porte der bliver
lyttet på

Dels programmet(som root) iptables --list som viser hvilke
firewallfiltrer der er lagt, ind. der skulle gerne et eller andet
sted stå noget hen iretnig af dette

ACCEPT tcp -- anywhere anywhere
state NEW tcp dpt:http

Det var så lidt du kunne kigge på.
--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Simon Østergaard

Dato : 10-10-01 12:51

In article <3BC4195A.9A006564@pea.dk>, poulerik@pea.dk says...

> [...]
> spærret uderfra på port 80 (Http)kunne jeg portmappe dig men det
> er ikke pænt at gøre uden tiladelse. så det har jeg ikke gjort.

Men det må du hermed godt.

> [...]

> kender ikke nogen der bruger Comanche så det er næppe megen
> hjælpe at hente på den fron til gændgæld kender jeg mange so

Ja, man skal vel til det.. :)

> [...]
>
> Dels programmet(som root) iptables --list som viser hvilke
> firewallfiltrer der er lagt, ind. der skulle gerne et eller andet

Når jeg gør det som root, så skriver den en path til
en fil "ip_tables.o" og siger at insmod ip_tables failed.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 02-11-01 21:39

"Simon Østergaard" wrote:

> In article <3BC4195A.9A006564@pea.dk>, poulerik@pea.dk says...

> Men det må du hermed godt.

Det her skal du ændre tilføj
212.242.59.174 simms.adsl.dk

Jeg vil lige rette Mig selv.

10.0.0.5 er ikke din internet IP din internet ip

Hedder 212.242.59.174. det er i alt fald den
som simms.adsl.dk opløses til.
Den skal du have ind i hosts i stedet for 10.0.0.5
Du kan godt have begge dele

Når jeg portscanner dig, siger nmap at serveren en
nede. Men da jeg godt kan komme igennem med ping
er der noget der tyder på at signalet aldrig når
længere end til CyperCity

Fjern available adress det skal være muligt at tilgå via
simms.adsl.dk
desuden vil 10.0.0.5:80 kun sikre at miskiner på samme net kan
tilgå,
hvad der er mindre interessandt, lige nu.

nej det betyder ikke noget

> Ja, man skal vel til det.. :)

> Når jeg gør det som root, så skriver den en path til
> en fil "ip_tables.o" og siger at insmod ip_tables failed.

Den mangler et iptable-modul i din kerne, det er ikke så godt
men det har ikke noget med det problem du har nu, tværdigmod.
Så er inge firewall

Men hvad siger netstat -nap

klø bare på du skal nok komme efter det.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Mickey

Dato : 10-10-01 14:51

"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> skrev i en meddelelse

> spærret uderfra på port 80 (Http)kunne jeg portmappe dig men det
> er ikke pænt at gøre uden tiladelse. så det har jeg ikke gjort.

du mener vist portscanne...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :