Mem leaks
Fra : Thomsen

Dato : 09-10-01 22:03

Hej,

Jeg har et problem med mit program. Når jeg kører nogle funktioner og
procedurer
kan jeg i igennem Win2K's jobliste se, at programmet ikke frigiver de
ressourcer som den skal.
Metoderne bruger en del strings og Tmemorystreams, men alle streams'ene er
jeg sikker på bliver
freed.
Det er vel ikke nødvendigt at frie strings'ene ved metodens afslutning?
(setLength(s, 0) måske?)

Og et andet spørgsmål:
Jeg bruger en del records som jeg opretter med fx. New(rec).
Når jeg så giver "attributterne" værdier, hvad er forskellen så om jeg
bruger:
rec^.filename : = s;
eller
re^c.filename : = s;

?

Mvh,
Anders Thomsen

Fra : Thomas Rose

Dato : 09-10-01 22:20

Hej Thomsen,

"Thomsen" <andersthomsen@mobilixnet.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Det er vel ikke nødvendigt at frie strings'ene ved metodens afslutning?
> (setLength(s, 0) måske?)

Nej, de nedlægges automatisk.

> [...]
> Jeg bruger en del records som jeg opretter med fx. New(rec).
> Når jeg så giver "attributterne" værdier, hvad er forskellen så om jeg

Øh... det andet eksempel giver ikke mening... men husker du at nedlægge dine
records med Dispose?

Cheers,
Thomas

Fra : Thomsen

Dato : 09-10-01 23:01

> Øh... det andet eksempel giver ikke mening... men husker du at nedlægge
dine
> records med Dispose?

Wops, der var jeg vist lidt for hurtig...
Der skulle stå:
rec^.filename : = s;
eller
rec.filename : = s;

(rec er defineret således:

type Trec = record
filename : String;
..

Prec = ^TRec;

og i VAR:
rec : PRec;
)

Og ja, jeg bruger dispose for at frigøre den.

-Thomsen

Fra : Thomas Schulz

Dato : 10-10-01 11:57

> Prec = ^TRec;
>
> og i VAR:
> rec : PRec;

så skal du
* rec^.filename : = s; *
idet du dereferere en pointer

Thomas

Fra : Casper A. Hansen

Dato : 11-10-01 08:40

> rec^.filename : = s;
> eller
> rec.filename : = s;

> -Thomsen

Der er ingen forskel på om du bruger ^ eller ej. Den underliggende
maskinkode er identisk.

type
TMyRec = record
a : String;
b : String;
end;
PMyRec = ^TMyRec;
var
wRec : PMyRec;
wString : String;
begin
new(wRec);
wString := 'MyString';
wRec.a := wString;
wRec^.b := wString;
dispose(wRec);
end;

Ovenstående giver ikke memory leaks.

Her i firmaet har vi en memory manager der kan vise evt. memory leaks.

/Casper

Fra : Thomas Schulz

Dato : 11-10-01 19:12

> Der er ingen forskel på om du bruger ^ eller ej. Den underliggende
> maskinkode er identisk.

Jeg mener det kommer an på Delphi version?

Thomas

Fra : Thomas Lyngsdal

Dato : 14-10-01 14:09

Bruger du nogle API kald???