Oversættelse af source pakker (debian)
Fra : Dennis Haney

Dato : 09-10-01 20:31

Hvordan bærer jeg mig ad med at oversætte en pakke selv, så
pakkesystemet finder ud af at denne bør installeres frem for den
version der findes i min apt kilder?

Jeg har prøvet følgende:

1. Oversætte uden ændringer.
En dist-upgrade VIL absolut overskrive den installerede med debians
standard pakke.

2. Oversætte uden ændringer lave eget mirror, der er primær kilde.
Debian fatter ikke at nogle af pakkerne foreligger i en version den
burde installere.

3. Oversætte og ændre versionsnummeret.
Problemet er nu dependencies, der er ødelagt. Nogle pakker kræver en
specifik version af et andet program, men hvis versions nummeret er
ændret kan det ikke opfyldes.

Dennis

Mother said that there would be days like this,
but she never said there would be so many!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-10-01 00:40

On 09 Oct 2001 21:31:18 +0200, Dennis Haney wrote:

> Hvordan bærer jeg mig ad med at oversætte en pakke selv, så
> pakkesystemet finder ud af at denne bør installeres frem for den
> version der findes i min apt kilder?

Jeg plejer at bruge apt-get --build source pakkenavn; dpkg --install
pakkenavn_blabla. Det er sikkert ikke den helt rigtige måde, men den
virker til husbehov.

Mvh.

--
"I can do without honey, for a while Adam Sjøgren
By the end of the summer, I get tired" asjo@koldfront.dk

Fra : Dennis Haney

Dato : 10-10-01 18:56

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Jeg plejer at bruge apt-get --build source pakkenavn; dpkg --install
> pakkenavn_blabla. Det er sikkert ikke den helt rigtige måde, men den
> virker til husbehov.

De overlevet bare ikke en dist-upgrade...

Fra : Kim Hansen

Dato : 10-10-01 01:45

Dennis Haney <davh@diku.dk> writes:

> Hvordan bærer jeg mig ad med at oversætte en pakke selv, så
> pakkesystemet finder ud af at denne bør installeres frem for den
> version der findes i min apt kilder?

Jeg installerer de nye pakker direkte med 'dpkg -i *.deb'

> 1. Oversætte uden ændringer.
> En dist-upgrade VIL absolut overskrive den installerede med debians
> standard pakke.

Hvis ikke jeg vil have mine rettede pakker opgraderet så fryser jeg dem med:
echo pakkenavn hold | dpkg --set-selections

--
Kim Hansen

Fra : Dennis Haney

Dato : 10-10-01 18:57

Kim Hansen <k@oek.dk> writes:

> Jeg installerer de nye pakker direkte med 'dpkg -i *.deb'

> Hvis ikke jeg vil have mine rettede pakker opgraderet så fryser jeg dem med:
> echo pakkenavn hold | dpkg --set-selections

Men så får du ikke nyere versioner, hvis der altså kommer nogle...

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-01 19:07

Dennis Haney <davh@diku.dk> writes:

> Men så får du ikke nyere versioner, hvis der altså kommer nogle...

Du vil ikke have at den opdaterer dinne pakker, men du vil have at den
installerer nye versioner. Jeg er forviret.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Dennis Haney

Dato : 10-10-01 19:13

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Du vil ikke have at den opdaterer dinne pakker, men du vil have at den
> installerer nye versioner. Jeg er forviret.

Jeg vil have mine pakker optimeret til 686... Men derfor vil jeg gerne
have nyere versioner alligevel...

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-01 08:19

Dennis Haney <davh@diku.dk> writes:

> 2. Oversætte uden ændringer lave eget mirror, der er primær kilde.
> Debian fatter ikke at nogle af pakkerne foreligger i en version den
> burde installere.

Det burde du kunne løse ved at fedte lidt med apts preference fil, se
apt_preferences(5). Det burde der være muligt at sætte apt til altid
at foretrække pakker fra dit lokale arkiv.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Dennis Haney

Dato : 10-10-01 19:11

> [...]

> apt_preferences(5). Det burde der være muligt at sætte apt til altid
> at foretrække pakker fra dit lokale arkiv.

Se det var det rigtige spor ;)

/etc/apt/preferences indeholder nu:

Package: *
Pin: origin localhost
Pin-Priority: 501

Samtidig var jeg nød til at smide det igennem apache, ellers sættes
origin ikke...

Altså indeholder /etc/apt/sources.list
deb http://localhost/debian/debian/ testing contrib main non-free non-us

og så viser apt-cache policy zlib1g:
zlib1g:
Installed: 1:1.1.3-15
Candidate: 1:1.1.3-15
Version Table:
*** 1:1.1.3-15 0
501 http://localhost testing/main Packages
100 /var/lib/dpkg/status
1:1.1.3-15 0
500 ftp://ftp.dkuug.dk testing/main Packages
1:1.1.3-5 0
500 ftp://ftp.dkuug.dk stable/main Packages

Og nu kan jeg gå i gang med at oversætte hele min maskine til 686!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-10-01 21:32

On 10 Oct 2001 19:56:01 +0200, Dennis Haney wrote:

> De overlevet bare ikke en dist-upgrade...

Nej nej, det var det jeg mente med "husbehov".

Mvh.

--
"Be?" Adam Sjøgren
"Be. Be period. Is." asjo@koldfront.dk

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 12-10-01 21:24

In <x6e3d4shapl.fsf@tyr.diku.dk>, Dennis Haney wrote:

> Hvordan bærer jeg mig ad med at oversætte en pakke selv, så
> pakkesystemet finder ud af at denne bør installeres frem for den version
> der findes i min apt kilder?
Hvorfra får du source pakkerne ?

Laver du dem selv, eller henter du dem fra testing eller sid ?

> 1. Oversætte uden ændringer.
> En dist-upgrade VIL absolut overskrive den installerede med debians
> standard pakke.
Hvis du oversætter potato source til potato pakker er der jo ikke den
store forskeld. Af det jeg ved er versions nummeret det man "depender"
på, så en evt dato ændring virker ikke

> 2. Oversætte uden ændringer lave eget mirror, der er primær kilde.
> Debian fatter ikke at nogle af pakkerne foreligger i en version den
> burde installere.
Hmm, der må være noget galt her, jeg kan oversætte sid pakker til
stable og det virker fint. Er det noget meget specielt du oversætter ?

> 3. Oversætte og ændre versionsnummeret. Problemet er nu dependencies,
> der er ødelagt. Nogle pakker kræver en specifik version af et andet
> program, men hvis versions nummeret er ændret kan det ikke opfyldes.
Det plejer ikke at være det store problem her, men hvis der er, kan det jo
være at der er et par ekstra pakker der skal oversættes så det bliver
installeret sammen (apt-get er virkelig en god ven

Hvordan lavet du din Package.gz fil ? Hvilke debian version benytter du ?

/BL