Skidt på planter?
Fra : Peter

Dato : 09-10-01 19:40

Hej

På mit vandpest samler der sig noget grimt skidt eller alger eller ??.
Det ligner slam, men det kan ikke sådan lige tages af med fingerne.
Hvis nogen vil hjælpe med at afdække, hvad det er, og hvad jeg gør
forkert, så har jeg lagt billeder af problemet på:
http://www.geocities.com/psbottcher/vandpest1.jpg
og
http://www.geocities.com/psbottcher/vandpest.jpg

Det er svært at tage et ordentligt billede af det, men jeg håber
billederne alligevel kan bruges.

Jeg har ikke samme problem med andre planter i akvariet. Er vandpest
speciel svær at holde pæn?

Vh.
Peter

Fra : Claus Christensen

Dato : 14-10-01 07:31

Hej Peter

Nej vandpest er ikke specielt svær at holde pæn, men er forholdene til alger
kommer de jo også ofte hvor der er meget lys!

På Tropicas nye danske hjemmeside er der en lille kortfattet artikel om
alger og rådene dækker også de grønalger der ses på dine billeder!

http://www.tropica.dk/go.asp?article=153

Hvis du ikke får den på dansk skal du fra forsiden på http://www.tropica.dk
vælge sprog!

vh

Claus

(For ikke at blive at det skal opfattes som skjult reklame, må jeg hellere
oplyse at jeg arbejder hos Tropica)

Fra : ole larsen

Dato : 14-10-01 09:55

Hej, Claus Christensen, når du " lige er her ", kunne det være interessant
at høre din menig om muligheden for at Tropica tumler med planer om at lave
en bundlagsgødning a la Jobo-sticks.
Og om muligheden for at jeres smukke og fortrinlige site kunne blive udvidet
med en detaljeret oversigt over mangelsymptomer hos
akvarieplanter.

MVH
Ole

Fra : Claus Christensen

Dato : 15-10-01 21:39

Hej Ole

> at høre din menig om muligheden for at Tropica tumler med planer om at
lave
> en bundlagsgødning a la Jobo-sticks.

Joooo tumler med det gør vi :) Hvornår der bliver noget på markedet ved jeg
ikke endnu!

> Og om muligheden for at jeres smukke og fortrinlige site kunne blive
udvidet
> med en detaljeret oversigt over mangelsymptomer hos
> akvarieplanter.

En god ide! Men den er ikke så simpel som det lyder! Klare mangelsymptomer
er ikke så lette at fremprovokere (selv om jeg har en del gode billeder fra
tidligere forsøg).
Og for at gøre det vanskeligere ser de meget forskellige ud fra plante til
plante! Kalium mangel på en Echinodorus, Anubias og en Valisneria ser helt
forskellige ud! Samtidig optræder der i akvarier ofte en kombination af
mangeler. Og for at forvirre det helt kan mangler ofte være provokeret af en
"forgiftning" eller overskud af andre stoffer!
Tjaaa altså det vil nok forvirre mere end gavne at forsøge at bringe en
sådan side!
90 % af alle vil aldrig have mangel symptomer hvis man skifter vand, fodrer
sine fisk og vælger en god alsidig gødning!

Mvh

Claus

Fra : ole larsen

Dato : 15-10-01 23:26

Claus Christensen skrev i meddelelsen
<3bcb48e7$1$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>90 % af alle vil aldrig have mangel symptomer hvis man skifter vand, fodrer
>sine fisk og vælger en god alsidig gødning!

Tak for din forklaring.
Den lettet lidt for min dårlige samvittighed over ar jeg aldrig har fået
tagen mig sammen til at
lave en PMDD, men i stedet har taget den nemme vej med Master Grow
erindrende
brugsanvisningen, spec. ang. vandskifte.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-10-01 10:21

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message news:kGJy7.1281$5v1.168098@news010.worldonline.dk...

> lave en PMDD

Hvad fa.... er det? Google siger 'Premenstrual Dysphoric Disorder' men det er nok ikke det, du vil anskaffe dig )

Måske skulle FIDUSO udvides til også at tage sig af bekæmpelse af uforståelige akronymer.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 18-10-01 17:50

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

>Hvad fa.... er det? Google siger 'Premenstrual Dysphoric Disorder' men det
er nok ikke det, du vil anskaffe dig )
fnidrphmphfnis
>Måske skulle FIDUSO udvides til også at tage sig af bekæmpelse af
uforståelige akronymer.
Hvorfor ikke - akronymer er - lige som sex - kommet for at blive.
Problemet opstår vel for alvor når der er flere betydninger, som eks. ATP
( arbejdsmarkedets tillægspension eller adenosintriphosphat)

>mvh
>Jan
Pmdd= poor mans daily dose, en hjemmekomponeret daglig gødning i
overensstemmelse med omfattende målinger.
Se evt. på thekrib
Ole,
der har været på en lukket afdeling, men ikke er det mere; den har nemlig
lukket