Pillefyr...
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 19-12-00 11:40

Hej

Jeg overvejer at installere et pillefyr og vil høre om erfaringer på
driftssiden . .

Hvilket arbejde er der forbundet med at fyre med pillefyr ?

Hvad med skorstenen ? Er risikoen for løbesod m.m. større end ifm.
oliefyr ?

Ser frem til at høre fra jer....

Hilsen Keld

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 20-12-00 22:08

> Hej.

Jeg har haft et Baxi Multiheat 2,5 i snart 1,5 mdr.
Jeg fyrer med HP træpiller og det virker utroligt godt.
Det opvarmede areal er ca. 130 m2.(dårligt isoleret på loft)
Vi har i den seneste par uger brugt ca 4,5 sække a' 40 kg., hvor vi i
ugen før vi fik monteret fyret brugte ca. 80 l olie.
Der er ikke ret meget aske og jeg vil regne med at vi bruger alt i alt
ca. 3/4 time om ugen.
Hilsen
Niels Peter

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 21-12-00 20:19

"Niels Peter Nielsen" <np@tv.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har i den seneste par uger brugt ca 4,5 sække a' 40 kg., i

Det lyder godt nok utroligt, det kan jeg ikke helt forstå, jeg bruger en
del mere til samme antal m2, er du sikker på at de 160-180 kg har slået
til i 2 uger?

--
Mvh.
Henning L.Andersen

Fra : Tommy

Dato : 22-12-00 08:44

Det passer vel meget godt - 2-2,2 kg træpiller ~ 1 L olie, det er i hvert
tilfælde hvad diverse producenter oplyser.

Tommy, som netop er ved at bestille træpillefyr.

PS.: Jeg har kig på Prihmdal & Haugesen PH13-300 eller Baxi's Multiheat
1,5-200, er der nogen der kan anbefale det ene fremfor det andet?

Fra : N/A

Dato : 23-12-00 16:22

Fra : eam

Dato : 23-12-00 16:22

Svenskerne gør en del i pillefyr se bla.
http://www.sp.se/cert/cert_prod/Ppellets.htm

eam

Fra : Søren Jensen

Dato : 24-12-00 11:52

Jeg vil i lighed med Henning Andersen også stille mig noget uforstående over
for det lave forbrug. Forholdet træpiller/olie er formentlig korrekt nok (ca
2,5 kg træpiller erstatter 1 kg olie). Jeg bruger selv korn (byg), hvor
forholdet er ca. 1/3. Jeg bruger i øjeblikket ca. 225 kg hver 3.-4. dag i et
hus på 180 kvm med udnyttet 1. sal.

Jeg har et Passat C4 fyr, som, efter en del indkøringsvanskeligheder nu
fungerer godt. Der sidder en sten i brændkammeret, som man skal være meget
påpasselig med at få placeret korrekt, hvis den i forbindelse med rengøreing
har været afmonteret.

Jeg renser fyret ca. hver 14. dag og bruger gennmesnitligt ca ½-1 time
ugentligt på fyring/rengøring.

Mvh
Søren jensen

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 24-12-00 15:28

"Søren Jensen" <sje@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil i lighed med Henning Andersen også stille mig noget
uforstående over
> for det lave forbrug.

Siden 1992 da jeg startede med stoker, har jeg kun kunnet komme ned på
det forbrug om sommeren.Jeg er så blevet fortalt via mail, af flere her
fra gruppen der har et lavt forbrug af brændsel, at de har 19-20 grader
overalt i huset.
Nu er vi ikke af den slags mennesker der vil sidde med trøje og
halsklæde inde i huset, så vores indetemperatur ligger gennemsnitlig på
22-23 grader og sænkes så til 18-20 grader om natten.

Jeg bruger selv korn (byg), hvor
> forholdet er ca. 1/3. Jeg bruger i øjeblikket ca. 225 kg hver 3.-4.
dag i et
> hus på 180 kvm med udnyttet 1. sal.

Hvad tilsætter du byggen for at forbrænde den optimalt?

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 24-12-00 16:27

Glemte lige, vi bruger ca.30-35 kg pr. dag pt.

Fra : Søren Jensen

Dato : 26-12-00 19:47

Henning L.Andersen skrev i meddelelsen <92512t$22hq$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>
>Jeg bruger selv korn (byg), hvor
>dag i et
>
>Hvad tilsætter du byggen for at forbrænde den optimalt?

Jeg tilsætter ikke andet end lidt foderkridt. Jeg overvejer at blande rug i
byggen eller evt. blande byggen med træpiller. Rent faktisk så har min
hidtidige karriere som stokerfyrer (godt et år) været et stort eksperiment,
men på et tidspunkt finder jeg vel det bedste og billigste brændsel, der
passer til vort behov.

Jweg hører iøvrigt meget gerne fra nogen med et Passat C4 fyr. Hvordan er
jeres indstillinger i hhv. program 0,1 og 2? Selv er mine som følger:

Program 0: temperatur 75, Blæserhastighed 31, Brændselsmængde
22
Program 1: 70
35 45
Program 2: 65
45 55

Jeg kunne godt tænke mig at øge blæserhastigheden i program 1, men har
problemer med at forbrændingen da sker for langt bag i brændkammeret,
således at der blæses uforbrændt korn ned i askeskuffen,

Hilsen
Søren Jensen

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 28-12-00 21:02

Der manglede... ca. 4,5 sække pr. uge.!!!!!!
Beklager fejlen.
Niels Peter

"Henning L.Andersen" skriver:

Fra : Henning L.Andersen

Dato : 28-12-00 21:24

> Der manglede... ca. 4,5 sække pr. uge.!!!!!!
> Beklager fejlen.
> Niels Peter

Se så kan jeg bedre forstå det

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 28-12-00 21:12

Jeg har i den seneste uge brugt ca. 35-40 kg. træpiller om dagen.
Stokeren er Multi-heat 2,5.
Jeg vil lige nævne at der opvarmes ca. 130 m2 og at jeg har brugt ca.
3300 l olie på et år.
Jeg holder ca. 20-21 grader varme i ca. 90 m2 og ca. 15-18 grader i
resten .
Hilsen
Niels Peter
Keld Rosenberg skriver: