Mund og klov syge hos børn?
Fra : Lotte L.

Dato : 09-10-01 17:15

Jeg håber I kan hjælpe mig med at svare på hvad mund-og-klov-syge hos børn
er, da et barn i vores dagpleje har fået denne sygdom.
Nu har jeg tilfældigvis ofte haft vores seks-måneders gamle søn med derhen
og han har nu fået nogle små, meget røde knopper i hovedet.
På forhånd tak
Vh. Lotte

Fra : Kirstine

Dato : 09-10-01 18:30

In article <3bc322bb$0$287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
llh@hum.auc.dk says...
> [...]
> Nu har jeg tilfældigvis ofte haft vores seks-måneders gamle søn med derhen
> og han har nu fået nogle små, meget røde knopper i hovedet.

Det kunne lyde som om, at barnet i din søns dagpleje har fået "hånd-fod
og mundsyge". Det er en virusinfektion, som viser sig ved små blærer,
oftest omkring mund, på håndflader og fodsåler - deraf navnet. Nogle børn
får feber og bliver alment skidt tilpas, mens andre ikke er synderligt
påvirkede af det.

Vi har haft en omgang af det på mit arbejde - en vuggestue - og det er
ret smitsomt, men til gengæld hurtigt overstået for ungerne. Det er lidt
værre for de voksne, ligesom med andre børnesygdomme. Og da det er en
virusinfektion, så er det desværre ikke noget, man bliver immun overfor.

Jeg ved nu ikke, hvor meget det reelt har med Mund&Klov syge at gøre -
men sammenligningen er da nærliggende

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 09-10-01 20:39

Hej

On Tue, 9 Oct 2001 19:29:50 +0200, Kirstine <minipip@mail.dk> wrote:

>Det kunne lyde som om, at barnet i din søns dagpleje har fået "hånd-fod
>og mundsyge".

De kaldes "mund og klog" fordi det minder om den men har intet med det
at gøre, hvis børnene lider meget af blister bliver man ringet op af
børnehaven ret ofte med besked på at barnet er sygt men man kan få
lægen til at skrive en erklæring på at det barnet lider af er blister
sådan en holder i ca. 1/2 år så ringer de igen

MVH
Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Tina Andersen

Dato : 10-10-01 10:22

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3bc322bb$0$287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> llh@hum.auc.dk says...

>Og da det er en
> virusinfektion, så er det desværre ikke noget, man bliver immun overfor.

Det er ikke sandt!

Når man har været udsat for virus, oparbejder kroppen en modstandsdygtighed
mod den samme virus.

Tina

Fra : Uffe Holst

Dato : 10-10-01 10:49

In an article of 10 Oct 2001 Tina Andersen wrote:

> Det er ikke sandt!
>
> Når man har været udsat for virus, oparbejder kroppen en modstandsdygtighed
> mod den samme virus.

At være modstandsdygtig over for en virus er jo ikke det samme som at være
immun over for den. Du kan sikkert have nok så meget ret i, at man bliver
mere modstandsdygtig, men Kirstine har da vel stadig ret i, at man ikke
bliver immun over for virussen?

--
Uffe Holst

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-10-01 10:54

Der efterhånden mange udbrydere af m+h+f virus vi har haft det hele 3 gang

Fra : Finn

Dato : 09-12-01 22:52

> [...]
> immun over for den. Du kan sikkert have nok så meget ret i, at man bliver
> mere modstandsdygtig, men Kirstine har da vel stadig ret i, at man ikke

Det kommer vist fuldstændig an på hvilken virus der er tale om. Virusen der
giver skoldkopper blive man f.eks. immun over for. Men hvis der findes en
hel gruppe af forskellige vira der giver næsten ens symptomer, er det jo
svært at blive immun over for dem alle. Og for nogle vira holder resistensen
vist ikke lige længe som over for andre. Vira har det jo også med at mutere
ret tit - især forkølelsesvira - derfor er der ikke opfyndet en vaccine mod
forkølelse der dækker ALLE forkølelsesvira. Så tro ikke, at når man bliver
vaccineret mod forkølelse, at man så er helgarderet. ;-o

Gad vide hvorfor naturen har opfundet virus ? det er sgu da den mest
døddsyge og primitive og ødelæggende type organisme der er opstået på
jorden. De består jo hovedsageligt bare af en bunke DNA molekyler, som ikke
har noget selvstændigt liv uden at snylte på en værtsorganisme !

Finn

Fra : Kea & Blue

Dato : 02-11-01 22:25

"Lotte L." <llh@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber I kan hjælpe mig med at svare på hvad mund-og-klov-syge hos børn
> På forhånd tak
> Vh. Lotte

Hej Lotte!
Jeg har fundet følgende om HFMD på www.netdoktor.dk

Venlig Hilsen Katja

"" SPØRGSMÅL: Min søn fik konstateret denne virus for en lille uge siden.
Spørgsmålet går på smitte: er voksne bærere af smitten? Og kan vi blive syge
af den?

I dag er jeg selv sløj og har et par 'blister' i munden. Min søster har
termin i næste uge - og jeg er derfor tvivl, om vi kan komme anstigende på
baselsbesøg - selv om vi er raske, for kan vi alligevel smitte den nyfødte?
Og hvor længe skal der gå, fra sygdommen bryder ud, til man er smittefri
igen?

Det har været umuligt at få klar besked - jeg har hørt tre forskellige
udsagn fra tre forskellige læger... Håber du kan hjælpe mig!

.. SVAR: Det er lige sæson for hand, foot and mouth disease - da den hyppigst
ses om sommeren og efteråret. Så det passer jo fint. Det er oftest en
harmløs og kortvarig virussygdom, der giver udslæt på hud og slimhinder.
Smitten sker gennem luften, fra væske på blærerne og fra afføring. Den viser
sig først som små røde pletter, specielt på hænder og fødder og måske også
munden, der så udvikler sig til blærer. Disse forsvinder igen i løbet af en
uge - og barnet er da rask igen. Der er ingen behandling og barnet må komme
i institutionen igen, når det er rask. Fra at barnet er smittet og til at
det udvikler symptomer går der gerne omkring 4-6 dage. Sygdommen er ret
smitsom, og hvis I ikke har haft det før, får I det givetvis nu. Man smitter
fra sygdommen er i udbrud og indtil udbrudene er på retur. Men omvendt kan
man også smittes fra raske bærere. Med hensyn til barselsbesøget, vil jeg
nok fraråde det, hvis I da fortsat er syge. Det skyldes, at denne
virus-sygdom kan skyldes flere forskellige virus - nogle mere harmløse end
andre. Og vi ved jo ikke hvilken virusform, der her er tale om. For jer har
det det ikke den store konsekvens, men det kunne det måske have for babyen.
Så mit bedste råd er - at I holder jer væk fra baby indtil I er raske igen.

Venlig hilsen

Vibeke Manniche, Læge, PhD""

Fra : Kea & Blue

Dato : 02-11-01 23:00

"Lotte L." <llh@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber I kan hjælpe mig med at svare på hvad mund-og-klov-syge hos børn
er>

Hej Lotte!
Jeg fandt noget mere om HFMD på www.Webdoktor.dk

Venlig Hilsen Katja

""Ravn, Susanne Holst, læge

Hvad er hand-, foot- and mouthdisease ?

Hand-, foot- and mouthdisease har ikke noget dansk navn, men som det
engelske navn antyder, drejer det sig om en sygdom, der primært angriber
mund, hænder og fødder. Sygdommen er hyppigst forårsaget af coxsackievirus,
men kan desuden forårsages af enterovirus 71, der synes at give et mere
alvorligt sygdomsbillede med større risiko for komplikationer.

Hvem kan få hand-, foot- and mouthdisease ?

Hand-, foot- and mouthdisease kan ses i alle aldre, dog giver smitte med
coxsackievirus langt størst risiko for symptomer hos mindre børn, hvorimod
kun cirka én trediedel af skolebørn får symptomer og kun én tiendedel af
voksne. Det skal understreges, at der ingen sammenhæng er mellem hand-,
foot- and mouthdisease og sygdommen mund- og klovsyge, der ses hos kvæg.

Hvilke symptomer er der ved hand-, foot- and mouthdisease ?

Ved hand-, foot- and mouthdisease finder man fortil i munden (på tungen og
kindens indside) hvidlige blærer, der hurtigt brister og efterlader en let
blødende mundslimhinde, der hurtigt heler op. Blærerne og det efterfølgende
sår er 4-8 mm i diameter.
Samtidig kan man ofte finde blærer på hænder og fødder (hænder hyppigere end
fødder) samt eventuelt på ballerne. Disse varierer i størrelse fra 3-7 mm i
diameter. Blærerne sidder hyppigst på hånd- og fodryg, men kan også findes i
håndflader og fodsåler.
Blærerne svinder i løbet af 5-7 dage.
Udover eventuelle gener fra blærerne er barnet relativt upåvirket.
Der er ikke nødvendigvis feber.

Hvordan smitter hand-, foot- and mouthdisease ?

Hand-, foot- and mouthdisease smitter enten ved dråbeinfektion, det vil sige
ved nysen eller hosten, hvorved virus, der findes i blærerne, spredes eller
ved direkte kontakt med virus fra blærerne på hænder og fødder.
Inkubationstiden er 4-6 dage. Forekommer med samme hyppighed hos begge køn.
Forekommer hyppigst om sommeren eller i efteråret.

Hvordan behandles hand-, foot- and mouthdisease ?

Hand-, foot- and mouthdisease kan ikke specifikt behandles, idet det er en
virusinfektion. Symptomatisk behandling i form af paracetamol (=panodil,
=pinex, =pamol) ved smerter fra blærerne. Ved gener fra blærer/sår i munden,
og deraf følgende spisebesvær, kan eventuelt gives lokalbedøvende/-rensende
mundskyllevand til større børn, der kan spytte væsken ud igen.

Prognose

Hand-, foot- and mouthdisease er som regel en relativ mild sygdom uden
komplikationer. Når infektionen forårsages af enterovirus 71 ses
komplikationer som hjernehindebetændelse, hjernebetændelse og lammelser ikke
sjældent.""