Undgå SPAM/UCE med qmail ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 09-10-01 16:23

Hej!

Jeg er efterhånden godt træt af UCE/SPAM, og vil derfor høre om der
findes en god løsning til at fra-filtere junk-mail.
At blokere mail direkte fra et åbent relay er ikke så stort et
problem (hvad jeg lige kunne finde ud af via søgning på google.com) -
men hvordan får man slettet/afvist/blokeret (noget drastisk!) mail,
som er passeret gennem en 4-5 mailservere før det havner hos mig - men
første mailserver er så måske listet i ordb.org eller lignende ??

Jeg ved ikke, om det er muligt at afbryde en SMTP session midt i det
hele (hvis open relay detekteres) - jeg er klar over, at det nok
sætter hastigheden ned, men hvis evt. sortering/filtrering kunne
foregå inden mail ryger i en brugers maildir/POP3 konto - så er det
også en brugbar løsning..

Evt. henvisning to how-to guide

/Brian

Fra : Claus Alboege

Dato : 09-10-01 17:03

http://software.libertine.org/tmda/ kunne blive din ven.

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Brian Ipsen

Dato : 09-10-01 18:38

On 09 Oct 2001 18:03:09 +0200, Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk>
wrote:

>http://software.libertine.org/tmda/ kunne blive din ven.

Okay, den er godt nok heftig - så skal man jo til at lægge mailservere
fra mailing-lister ind manuelt etc.... Måske lige over-kill nok i
forhold til hvad jeg havde tænkt mig....

/Brian

Fra : Brian Ipsen

Dato : 09-10-01 23:57

wrote:

> [...]

Nu når jeg er i gang - hvilke(n) RBL base(r) bør man så bruge ??

inputz.orbs.org
inputs.orbz.org
outputs.orbz.org
relays.ordb.org
or.orbl.org
relays.mail-abuse.org
dialups.mail-abuse.org
blackholes.mail-abuse.org

Nogle bliver selvfølgelig opdateret mere jævnligt end andre... Og hvis
de skal prioriteres, hvilken skal man så regne for dem mest
akkurate/stabile/korrekte ??

/Brian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-10-01 02:31

Brian Ipsen skrev:

> inputz.orbs.org

ORBS har været død længe, men er afløst af orbz.gst-group.co.uk. Jeg
synes dog deres DNS er noget ustabil, så den holdt jeg ret hurtigt op
med at bruge igen.

> inputs.orbz.org
> outputs.orbz.org

ORBZ er stabil og det er muligt hurtigt at få adresser ind i og ud af
databasen, men der kan være idé i kun at filtrere på inputs.

> relays.ordb.org

Tænk globalt, køb lokalt.

Kører stabilt, og det er opmuntrende når man får svar tilbage om at
en IP-adresse man har indstillet til test er blevet puttet i den sorte
gryde (men irriterende at man stadig får svar retur når man har bedt
om at blive fritaget).

> or.orbl.org

Denne her er det osse nemt at komme ind og ud af.

> relays.mail-abuse.org
> dialups.mail-abuse.org
> blackholes.mail-abuse.org

Vixie tager betaling for disse services nu (det er dog muligt at få
en gratis konto: <http://mail-abuse.org/feestructure.html>).

Derudover skal måske nævnes dev.null.dk, som er der spammerne lander
hvis de dumper i <http://www.fabel.dk/relay/test/>.

Se evt. osse <http://www.declude.com/junmail/support/ip4r.htm>.

Jeg kører selv - i nævnte rækkefølge - med

   dev.null.dk
   relays.ordb.org
   or.orbl.org
   inputs.orbz.org
   relays.osirusoft.com

+ min egen liste over narhoveder jeg ikke vil ha' post fra.

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 10-10-01 05:50

On Wed, 10 Oct 2001 03:30:51 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<nospam2001oct@magnetic-ink.dk> wrote:

> [...]
>   inputs.orbz.org
>   relays.osirusoft.com
>
>+ min egen liste over narhoveder jeg ikke vil ha' post fra.

- Jeg tror efterhånden jeg har fundet den løsning, som nok passer bedst til mit behov... qmail med rblsmtpd samt spamcontrol - kombineret med qrblcheck. Det burde frasortere det meste.

/Brian

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 10-10-01 07:13

> [...]
>en IP-adresse man har indstillet til test er blevet puttet i den sorte
>gryde (men irriterende at man stadig får svar retur når man har bedt

mmmmm... det lyder da som en bug. Hermed smidt på todos.

En mulighed er også at blive "opgraderet" til såkaldt
bulk-submitter... så får man m. garanti ingen svar retur.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-10-01 09:04

Thomas Jensen skrev:

> mmmmm... det lyder da som en bug. Hermed smidt på todos.

Ja, der står troligt "disable" i emnelinien på alle mails jeg sender
til botten, men jeg får svar tilbage alligevel.

> En mulighed er også at blive "opgraderet" til såkaldt
> bulk-submitter... så får man m. garanti ingen svar retur.

Det var måske en meget god idé - tak for tippet.

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 17-10-01 21:29

On Wed, 10 Oct 2001 03:30:51 +0200, Klaus Alexander Seistrup
> [...]

Alle fungerer med DNS-opslag (som de fleste lister) ??

/Brian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-01 21:48

Brian Ipsen skrev:

> Alle fungerer med DNS-opslag (som de fleste lister) ??

Ja.

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-11-01 00:39

On Wed, 10 Oct 2001 03:30:51 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<nospam2001oct@magnetic-ink.dk> wrote:

Jeg vender lige tilbage til en "ældre artikel"

>Denne her er det osse nemt at komme ind og ud af.

Nogen, der ved, hvad der er sket med orbl.org ?? Jeg får ingen svar
fra den, den kan ikke ping'es eller traceroutes....

/Brian