Vandtemperatur i gulvvarme med eget gasfyr
Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 17-12-00 11:25

Vi er for 3 måneder siden flyttet i nybygget hus. Hele huset er
opvarmet via eget naturgasfyr og gulvvarme.

Mit spørgsmål går på hvilken temperatur vandet i gulvvarmen
skal/kan/må have? Temperaturen ligger i øjeblikket på 29-30 grader og
det giver ingen problemer - endnu da - med at opvarme opholdsrummene.
Jeg er godt klar over, at jo lavere temperatur desto mindre varmetab
(=varmeforbrug).

Derimod synes vi ikke rigtigt, vi kan få ordentlig varme på vores
badeværelser. Temperaturen i rummet kan ikke komme over 21-22 stykker
selvom termostaten lukket op for vandet konstant.

Kan/skal man ændre på vandets temperatur fra sommer-efterår-vinter, så
man f.eks. kører med varmere vand om vinteren end om sommeren, hvor
der selvsagt ikke burde være det store behov for opvarmning?

Mvh. Henrik

Fra : Mari

Dato : 17-12-00 23:12

> Derimod synes vi ikke rigtigt, vi kan få ordentlig varme på vores
> badeværelser. Temperaturen i rummet kan ikke komme over 21-22 stykker
> selvom termostaten lukket op for vandet konstant.

Min fremløbstemperatur er 60-65 grader om vinteren og pumpen kører på næsthøjeste trin.
Når jeg har haft luft i min gulvslange, så øger jeg temperaturen til 80-90, skruer fuldt op for både pumpe og alle
radiatorventiler. Når vi kan "stege hanekyllinger" - så lufter jeg ud på udluftningsventilerne.
Herefter skruer neg ned igen.
Varmen udvider vandet, som derefter presser luftlommen ud - voila.

> Kan/skal man ændre på vandets temperatur fra sommer-efterår-vinter, så
> man f.eks. kører med varmere vand om vinteren end om sommeren, hvor
> der selvsagt ikke burde være det store behov for opvarmning?

Det bestemmer du selv, men stopper du pumpen - så start den en gang om ugen, så den ikke kalker/ruster fast.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 18-12-00 14:40

On Sun, 17 Dec 2000 23:11:34 +0100, in dk.fritid.hus-og-have you wrote:

>Min fremløbstemperatur er 60-65 grader om vinteren og pumpen kører på næsthøjeste trin.

Kan man ødelægge slangerne eller gulvet, hvis man kører med for høj temperatur?
Jeg synes at have hørt, at man helst ikke må komme ret meget over 40 grader. Det
er plastikslanger, vi har i gulvet. Har det noget på sig, eller er det en and?

Bruger man forskellige slanger afhængig af, om de skal bruges til fjernvarme
(=vandtemperatur på 70-90 grader) eller til eget fyr, hvor man selv kan justere
på vandets tempetatur?

Jeg har ikke fundet noget sted, hvor jeg kan ændre på pumpens hastighed. Pumpen
er bygget ind i fyret, et Vaillant TurboTec II VC 205.

> [...]
>
>Det bestemmer du selv, men stopper du pumpen - så start den en gang om ugen, så den ikke kalker/ruster fast.

Jeg tvivler på, at jeg får lov til at stoppe den helt for konen, for det betyder
jo koldt gulv i badeværelset...

/Henrik

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 18-12-00 21:19

Henrik Bach Gravesen wrote:

> [...]
> er plastikslanger, vi har i gulvet. Har det noget på sig, eller er det en and?

De nye slanger jeg har set tåler op til 90 grader varme. Men et trægulv
er en anden sag... Gulvfabrikanter anbefaler max 25-28 grader for
trægulve, vist nok målt på overfladen, så mon ikke det passer med de 40
grader?

--Johan

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 18-12-00 22:15

On Mon, 18 Dec 2000 20:18:49 GMT, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

> [...]
> er en anden sag... Gulvfabrikanter anbefaler max 25-28 grader for
> trægulve, vist nok målt på overfladen, så mon ikke det passer med de 40

Der var den. Vi har nemlig trægulv i køkken/alrum, så det er sikkert i
den forbindelse jeg har hørt de 40 grader. Tak for det.

/Henrik

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-12-00 23:53

"Henrik Bach Gravesen" <nospam-bach_gravesen@post9.tele.dk> wrote in
message news:nj4p3t8qod6e7dpin7vhq0jldnbj9bf7cs@4ax.com...

> Kan/skal man ændre på vandets temperatur fra sommer-efterår-vinter, så
> man f.eks. kører med varmere vand om vinteren end om sommeren, hvor
> der selvsagt ikke burde være det store behov for opvarmning?

Selv med gulvvarme må det være sådan at fremløbstemperaturen skal reguleres
så man kan holde den ønskede rumtemperatur - også i badeværelset, så
reguler op til den er ok. Termostatreguleringen i de øvrige rum vil sørge
for at der ikke bliver for varmt.

Klimaregulering går netop ud på at variere fremløbstemperaturen efter
udetemperaturen, så en manuel ændring efter forholdene, så ofte man nu
orker, kan kun være af det gode.

Niels

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 18-12-00 14:40

On Sun, 17 Dec 2000 23:52:49 +0100, Niels P Sønderskov
<niels.p.sonderskovNOSPAM@privat.dk> wrote:

>Klimaregulering går netop ud på at variere fremløbstemperaturen efter
>udetemperaturen, så en manuel ændring efter forholdene, så ofte man nu
>orker, kan kun være af det gode.

Det er da også rigtigt - klimaregulering. Den havde jeg helt glemt. Jeg er bare
bange for om der findes forskellige typer gulvslanger, til fjernvarmevand
(=meget varmt vand) og så "hjemmefyr", hvor man jo typisk ikke kører med så høj
temperatur pga. varmetab.

/Henrik

Fra : Mari

Dato : 20-12-00 21:55

> [...]
> (=meget varmt vand) og så "hjemmefyr", hvor man jo typisk ikke kører med så høj

Har du ikke en aftale med et servicefirma, som har set dit fyr i forbindelse med lovpligtige eftersyn?
De vil nok svare dig på spørgsmål, om din installation.

Fra : Jagthytten

Dato : 23-12-00 16:00

Hej

Fremløbs temp. ved trægulve er MAX. 28 grd.

Jeg har selv lige kontaktet mit VVS firma med samme spørgsmål.

trægukvet kan ikke tåle mere.

Mvh. Per

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 28-12-00 23:15

Hej Per

Hvad gør folk med fjernvarme så, der har en fremløbstemperatur på over
70 grader? Kan de ikke få trægulve?

Ikke fordi jeg tvivler på dit svar, for det har jeg også selv fået.
Jeg kom bare til at tænke over, hvad folk med fjernvarme så gør. De
kan jo ikke regulere på vandtemperaturen, som os med selvstændig fyr
kan.

Mvh. Henrik

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 02-01-01 22:44

Henrik Bach Gravesen wrote:

> [...]
> Jeg kom bare til at tænke over, hvad folk med fjernvarme så gør. De
> kan jo ikke regulere på vandtemperaturen, som os med selvstændig fyr

Man kan jo blande lidt koldt vand i... :)
Hvordan det gøres helt præcist ved jeg ikke, men måske ved at en del af
returvandet fra gulvet sendes ud i gulvet igen med lidt varmt vand
iblandet. Ellers kan en varmeveksler jo også indstilles til at give den
temperatur man ønsker.

Dem med eget fyr må da have samme problem, hvis de både skal have varmt
brugsvand samt varmt vand til gulvvarme og radiatorer.

--Johan