madlavning og manglende emhætte
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 16-12-00 17:59

Hej

I mit køkken er der ikke nogen emhætte i øjeblikket. Ideen er at der
skal sættes overskabe op med en emhætte under. Det når jeg bare ikke
inden jul #1, hvor der skal laves en del mad. Normalt bliver der ikke
lavet med her, så det har ikke været det store problem.
Men hvad gør jeg i julen? Vil det ikke være for stor belastning på
loft(maling) og tapeter at kokkerere uden emhætte?

Jeg har hul i loftet og slange fra loftet til "skorstenen".

Håber nogen har et godt juleråd.

#1 Så er der ingen der får julegaver!

--
Tonny

Fra : Mari

Dato : 16-12-00 18:46

>Vil det ikke være for stor belastning på
> loft(maling) og tapeter at kokkerere uden emhætte?

Mit hus er bygget i 1970 - og køkkenet blev udfskiftet i 1983.
Ved nedrivningen fandt vi ud af, at emhætten og loftaftrækket
ikke havde forbindelse med hinanden. Krydderihylden var
simpelthen sat op for at skjule mangelen.

Og.......... hverken vores lofter, vægge eller andre ting tog skade
af de 13 års maddamp.
Men, hvis jeg var dig, så ville jeg lade et vindue stå på klem, mens
du kokkererer.

--
Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Bo

Dato : 16-12-00 20:18

"Mari" <mari@hansen.image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af de 13 års maddamp.
> Men, hvis jeg var dig, så ville jeg lade et vindue stå på klem, mens

Når man river et køkken ned støder man uvægerligt på et TYKT lag ruskomsnusk
oven på ALLE vandrette flader over nå-højde.
Det stammer selvfølgelig fra udfældede fedtdampe, almindeligt husstøv,
bakterier m.m. og minder om sirup. Íngen kan sige præcis hvilken dag det
opstod, men alle madlavninger i køkkenet har pricipielt i større eller
mindre grad bidraget.
Der sker sikkert ikke så meget (synligt) ved at svine sig og sit køkken til
i julen, men du skal være opmærksom på, at tapet er ret sart overfor massiv
damppåvirkning. Du skriver, at du har tapet, og hvis det først er blevet
løsnet ved for meget damp, kan det ikke af sig selv fæstne sig igen.
Jeg er derfor en smule mere forbeholden end Marianne i forrige svar, for
måske har hun fliser og ikke tapet ?
Men rådet med at åbne et vindue - ikke bare på klem - men pivåbent, er jeg
enig i.

Mvh

Bo

Fra : Tonny Sejr Kromann