kristne videnskabsmænd
Fra : Ole Madsen

Dato : 09-10-01 14:04

Vil i give mig en liste af kristne videnskabsmænd som har ændret menneskets
måde at se tingene på?

Ole Madsen

http://www.creationdays.dk - The Gap Theory Page
http://www.danmarkforjesus.dk
http://www.israelnu.dk - nyheder og artikler

Fra : Live4Him

Dato : 09-10-01 15:03

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vil i give mig en liste af kristne videnskabsmænd som har ændret
menneskets
> måde at se tingene på
~~~~~~~~~~~~~~
Prøv denne her :

http://www.innercite.com/~tstout/cs/pog_a.shtml

jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-10-01 14:45

Tak for jeres hjælp, kommer i i tanke om flere, så skriv dem bare

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-10-01 00:48

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> mælte sligt:

>Tak for jeres hjælp, kommer i i tanke om flere, så skriv dem bare

To, hvis navne falder for, er Galileo Galilei og Giordano Bruno. Begge
særdeles fremmelige videnskabsmænd og begge kristne.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I morgen skal jeg forelæse om Noas drukkenskab. Derfor vil jeg i aften
drikke så meget, at jeg kan tale af egen erfaring om dette onde."

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-10-01 00:23

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> http://www.innercite.com/~tstout/cs/pog_a.shtml

Hvis beskrivelser af personerne skal bruges til noget, bør
alternative kilder nok opsøges, da siden lader til at have en tendens
til at overdrive bedrifter (baseret på mit kendskab til et par af
personerne). Men selve listen over navne, er sikkert fin.

--
"Hun var bedårende som altid, og nok så ferm med kanylen."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-10-01 11:46

Stefan Holm <stefan@aub.dk> writes:

> [...]
> til at overdrive bedrifter (baseret på mit kendskab til et par af
> personerne). Men selve listen over navne, er sikkert fin.

Den nævner Einstein, som ellers har leveret en længere skriftlig
redegørelse, hvor han afviser samtidens påstande om, at han skulle
være teist.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-10-01 15:03

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> Vil i give mig en liste af kristne videnskabsmænd som har ændret menneskets
> måde at se tingene på?

Isaac Newton er vel nok værd at nævne. Han grundlagde vel i store træk
den klassiske fysik og skrev nogle glimrende bibelkommentarer.

George Lemaitre er vel også værd at tage med. Belgisk præst og
relativitetsfysiker, som er en af hovedmændene bag tanken om at
universet har en begyndelse i tid. (Big Bang-teorien)

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Erik

Dato : 09-10-01 17:54

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Isaac Newton er vel nok værd at nævne. Han grundlagde vel i store træk
> den klassiske fysik og skrev nogle glimrende bibelkommentarer.

Så slap Gud for det.

> George Lemaitre er vel også værd at tage med. Belgisk præst og
> relativitetsfysiker, som er en af hovedmændene bag tanken om at
> universet har en begyndelse i tid. (Big Bang-teorien)

Du svarede ikke på et atom der rummer alt visdom teorien ??

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-10-01 22:48

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Så slap Gud for det.

Tjah, på samme måde, som Klaus Rifbjerg vel slipper for at analysere
sine egne værker.

> Du svarede ikke på et atom der rummer alt visdom teorien ??

Jeg er ikke sikker på hvad du snakker om? Men når du nævner det under
Lemaitre, som jo netop var ophavsmand til tanken om at universet
startede som et superatom af en art (en tanke, der i dag afvises af de
fleste, hvilket jeg synes er lidt uretfærdigt) og jeg kan godt lide
ideen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Erik

Dato : 10-10-01 00:18

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> startede som et superatom af en art (en tanke, der i dag afvises af de
> fleste, hvilket jeg synes er lidt uretfærdigt) og jeg kan godt lide

Jeg troede du kendte teorien om det første intelegente atom der
indeholder al verdens viden, arvemasser og religioner endda den
tåre der triller af menneskets kind

For at universet er udviklet af en sammensætning af atomer, må
verdens visdom, fra tyngtekræft til det mindste smil ligge i atomet
fra starten.

Eller måske er Gud ikke stor i størelse, men mægtig i det
der er ufatligt for os.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-10-01 11:45

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> For at universet er udviklet af en sammensætning af atomer, må
> verdens visdom, fra tyngtekræft til det mindste smil ligge i atomet
> fra starten.

Ja.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-10-01 23:04

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Isaac Newton er vel nok værd at nævne.

Nu vi er i nabolaget[1], skal Blaise Pascal da også nævnes. Han var
trods alt med til at skabe sandsynlighedsregningen. Munken Mersenne
lavede også en smule matematik, men sørgede derudover for at samle de
fleste vigtige franske matematikere i perioden (Fermat, Descartes,
Roberval, Etienne Pascal), hvilket har haft vigtig betydning for
udviklingen af analysen (den matematik, der ligger til grund for
Newtons fysik) og også sandsynlighedsregningen.

1) Matematikere fra 1600-tallet
--
"Dinsdale?"

Fra : Live4Him

Dato : 09-10-01 23:25

"Stefan Holm" <stefan@aub.dk> wrote in message news:uk7y4fp1w.fsf@aub.dk...

> Nu vi er i nabolaget[1], skal Blaise Pascal da også nævnes. Han var
> trods alt med til at skabe sandsynlighedsregningen.
~~~~~~~~~~~~
Ja, men var han kristen ?

jørgen.

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-10-01 23:35

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Ja, men var han kristen ?

Ja. Udover matematikken skrev han også teologisk-filosofiske værker.

--
"By vastly magnifying the sizes of Greenland and Antarctica, it expresses a
deep chauvinism in favor of these heavily industrialized areas of the world."

Fra : Live4Him

Dato : 09-10-01 23:54

"Stefan Holm" <stefan@aub.dk> wrote in message news:uhet8fnmy.fsf@aub.dk...

> Ja. Udover matematikken skrev han også teologisk-filosofiske værker.
~~~~~~~~~~~~~~
Det er der også mange der gør i dag, uden at være kristne. Man bliver jo
ikke kristen bare af at skrive bøger eller at gå i kirke. Kristen bliver man
ved at have Kristus boende inde i hjertet ved Helligånden.

jørgen.

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-10-01 00:11

> [...]

> ikke kristen bare af at skrive bøger eller at gå i kirke. Kristen bliver man
> ved at have Kristus boende inde i hjertet ved Helligånden.

Det er svært for mig at afgøre, om en mand, der døde i 1662, var
kristen i sit hjerte. Men er der noget, der antyder, at han ikke var?

--
"Min frikirkepræst fra Randers var begejstret for dine signaturer."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-10-01 23:54

Stefan Holm <stefan@aub.dk> writes:

> Munken Mersenne

Apropos munke, må vi jo ikke glemme Mendel, som med sine
blomsterkrydsninger gjorde meget for arvelighedslæren.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Kim Petersen

Dato : 02-11-01 00:49

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> writes:

> Vil i give mig en liste af kristne videnskabsmænd som har ændret menneskets
> måde at se tingene på?

Blaise Pascal er den første der falder mig ind.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle