Hjælp til en opgave
Fra : Thomas Larsen

Dato : 09-10-01 12:43

Hvilket netværk ville være passende til en virksomhed, der er et
analyseinstitut med 160 medarbejdere? Ethernet, switchede network, routere,
token ring, mainframe computer osv.

MVH Thomas

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-10-01 12:45

"Thomas Larsen" <mail@virkerikke.dk> wrote in message
> Hvilket netværk ville være passende til en virksomhed, der er et
> analyseinstitut med 160 medarbejdere? Ethernet, switchede network,
routere,
> token ring, mainframe computer osv.

Nu skriver du jo selv opgave.... hvis det er en opgave du skal løse til fx
skole, bør du nok komme med et forslag og bede om kommentarer.

Desuden ville det være fedt med noget info om hvad firmaet ønsker at kunne.
Hvis de bar skal kunne sende post-it notes til hinanden, vil det være nok at
trække en snor i en cirkel, som kan rotere....
[snip anden ironi]

Men hvis du skriver et nyt og mere konstruktivt indlæg, skal vi da gerne
hjælpe.

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk

Fra : Thomas Larsen

Dato : 09-10-01 13:09

"Stig Meyer Jensen" <stig@smj.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis du skriver et nyt og mere konstruktivt indlæg, skal vi da gerne
> hjælpe.

Jeg undskylder meget, og prøver en gang til:

Det er en skoleopgave, der handler om Socialforskningsinstituttet (SFI), der
har hjemmesiden www.sfi.dk
Socialforskningsinstituttet producerer rapporter om sociale forhold, og der
bliver i opgaven lagt op til, at de skal have nyt netværk- og
computerudstyr. Mit spørgsmål er:

En bank har selvfølgelig behov for en mainframecomputer, men har en
virksomhed, som "kun" producerer rapporter indeholdende statistikker og
undersøgelser behov for en mainframecomputer, eller kan det kører efter
klientserver-princippet?

SFI har 150 medarbejdere og derfor burde man ikke forvente overdrevet meget
trafik på netværket. Jeg havde forestillet mig et Token Ring netværk 100
mb/s, som var opdelt i et intra og ekstranet. Ekstranettet skulle være en
web-server, som skulle kunne servicere kundeforespørgsler. Har jeg
misforstået noget, og er dette realistisk?

MVH Thomas

Fra : Jens B.

Dato : 09-10-01 14:47

> [...]
> web-server, som skulle kunne servicere kundeforespørgsler. Har jeg
> misforstået noget, og er dette realistisk?

Token Ring 100 mb/s - rigtig god fornøjelse Hvad med at prøve gode,
gamle ArcNet, så skal du bare se båndbredde!

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : // Overby

Dato : 09-10-01 17:54

> [...]
> web-server, som skulle kunne servicere kundeforespørgsler. Har jeg
> misforstået noget, og er dette realistisk?

For dyrt at etablere token ring. Brug ethernet mellem klient og server og
evt. token ring som backbone

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-10-01 18:06

" // Overby" <danieloverby@hotmail.com> writes:

> For dyrt at etablere token ring. Brug ethernet mellem klient og server og
> evt. token ring som backbone

Hvad skulle fordelen være ved at bruge Token Ring som backbone?
Jeg ville klart hellere satse på noget gigabit ethernet, evt. på fiber.

--
Jacob - www.bunk.cc
Boy, am I glad it's only 1971...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-10-01 17:59

"Thomas Larsen" <mail@virkerikke.dk> writes:

> Jeg havde forestillet mig et Token Ring netværk 100 mb/s, som var
> opdelt i et intra og ekstranet.

Hvis du spørger mig, så er det blødt at basere noget som helst på
Token Ring i dag. Switched ethernet har meget bedre fremtid, og er
også ganske meget billigere.

> Ekstranettet skulle være en web-server, som skulle kunne servicere
> kundeforespørgsler.

Der skal sikkert også være en mailserver og noget firewall-væsen af en
art. Du kommer nok til at komme med nogle konkrete forslag før du får
noget mere fyldestgørende feedback.

--
Jacob - www.bunk.cc
What does "it" mean in the sentence "What time is it?"?

Fra : Thomas Larsen

Dato : 09-10-01 22:06

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Hvis du spørger mig, så er det blødt at basere noget som helst på
> Token Ring i dag. Switched ethernet har meget bedre fremtid, og er
> også ganske meget billigere.

Jeg er også selv kommet frem til, at det må være et switched Ethernet, som
de skal have. Hub har for mange ulemper:
1. kan den kun kører 1/2 dublex, hvilket giver 50 Mbps
2. hvis man skulle have behov for at tilslutte en 10 Mbps, så nedsætter det
hele hastigheden på huben til 10 Mbps
3. kan ikke fortage intelligent levering af data (dvs. sender dataerne rundt
til at alle enheder, i stedet for kun til den enhed, som har brug for dem).

Men hvad kaldes en switched ethernet-løsning i netværkstopologi?
Nogle steder på Internettet kaldes ethernet for en ring topologi, andre
steder en bus topologi og helt steder en stjerne topology, hvilket har gjort
mig en lidt forvirret!

> Der skal sikkert også være en mailserver og noget firewall-væsen af en
> art. Du kommer nok til at komme med nogle konkrete forslag før du får
> noget mere fyldestgørende feedback.

Jeg er nået frem til, at der ikke skal være nogen mainframecomputer, men en
netværksserver, som indeholder fællesdrev og lign., samt en backup server,
som tager backup af denne, og er placeret langt væk fra virksomheden. Der
skal yderligere være en mailserver og en Internet-server, der begge har
indbygget hardware firewall. Det burde være nok, ikke?

MVH Thomas

Fra : Jens B.

Dato : 10-10-01 08:28

> Jeg er også selv kommet frem til, at det må være et switched Ethernet, som
> de skal have. Hub har for mange ulemper:
> 1. kan den kun kører 1/2 dublex, hvilket giver 50 Mbps

Nope. ½ duplex er 100 mbps. Fuld duplex fordobler båndbredden (i teorien).
Realiteten er, at fuld duplex giver mulighed for begge noder at transmittere
samtidigt, dvs. ikke en "ægte" fordobling af båndbredden, idet det er
sjældent, at to noder har behov for at snakke lige meget med hinanden på
samme tid (f.eks. klient-server).

> [...]
> Nogle steder på Internettet kaldes ethernet for en ring topologi, andre
> steder en bus topologi og helt steder en stjerne topology, hvilket har

Du skal skelne mellem den FYSISKE topologi og den LOGISKE topologi. Fysisk
topologi svarer i virkeligheden til kabling, hvor den logiske topologi er
datapakkens udbredelse i nettet. Ethernet, baseret på struktureret kabling
(f.eks. 10BaseT, parsnoet kabel), har fysisk stjernetopologi (ofte
distribueret stjerne). 10Base2 (tynd coax) og 10Base5 (tyk coax) har fysisk
bustopologi. Ethernets logiske topologi er altid bustopologi, idet en
datapakke broadcastes ud på mediet, og kan høres samtidigt (og her ser vi
lige bort fra lysets hastighed) af samtlige tilsluttede noder. Et switched
Ethernet komplicerer dog billedet lidt, da en switch jo bl.a. kun sender
pakker videre til relevante noder, altså lidt af en hybrid. TokenRing har
fysisk stjernetopologi og logisk ring-topologi, idet datapakker sendes fra
node til node, der sidder som "perler på en snor".

> [...]
> skal yderligere være en mailserver og en Internet-server, der begge har
> indbygget hardware firewall. Det burde være nok, ikke?

Benyt backup-medie som f.eks. bånd (DAT, DLT eller andet) i stedet for en
særlig server, med mindre du ønsker "high availability", dvs. mulighed for,
at den anden server automatisk tager over ved nedbrud af primær server. Du
bør have en hw-baseret firewall mellem dit LAN og omverden. Internet-server
placeres derefter på et særligt "ben" i firewall'en, kaldet DMZ og resten af
maskinparken placeres bag firewall.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 10-10-01 10:24

"Jens B." <*fjernmig*jens@*fjernmig*bruun.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> samtidigt, dvs. ikke en "ægte" fordobling af båndbredden, idet det er
> sjældent, at to noder har behov for at snakke lige meget med hinanden på

Således er det bondefangeri at reklamere med at fuld dublex giver 200 Mbps.
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=duplex

> [...]
> datapakkens udbredelse i nettet. Ethernet, baseret på struktureret kabling
> (f.eks. 10BaseT, parsnoet kabel), har fysisk stjernetopologi (ofte

Kan 10BaseT med parsnoet kabler køre 1 Gbps?

> [...]
> Ethernet komplicerer dog billedet lidt, da en switch jo bl.a. kun sender
> pakker videre til relevante noder, altså lidt af en hybrid.

Vil der opstå kollisioner på et switched Ethernet?

> [...]
Internet-server
> placeres derefter på et særligt "ben" i firewall'en, kaldet DMZ og resten

Placeres en mailserver samme sted som Internet-serveren?

MVH Thomas

Fra : Jens B.

Dato : 10-10-01 10:59

> Således er det bondefangeri at reklamere med at fuld dublex giver 200
Mbps.
> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=duplex

Jepper, men det er vel bare helt typisk for denne branche...

> Kan 10BaseT med parsnoet kabler køre 1 Gbps?

Nope. 10BaseT er en Ethernet-standard, der opererer med 10 mbps på parsnoet
kabel. Du kan dog godt køre 1 gbps på parsnoet kabel, men så hedder det bare
ikke 10BaseT (1000Base-T).

> Vil der opstå kollisioner på et switched Ethernet?

Der vil altid opstå kollisioner på Ethernet. Ethernet benytter CSMA/CD
(Carrier Sense Multible Access/Collision Detection), hvilket indebærer, at
to noder kan påbegynde transmission på samme tidspunkt (Multiple
Access)=kollision. Selvom to noder er koblet sammen via switch, kan de
stadig påbegynde transmission samtidigt.

> Placeres en mailserver samme sted som Internet-serveren?

Normalt ikke, hvis du med mail-server mener server til håndtering af intern
mail. Mener du derimod server til mail-udveksling (SMTP f.eks.), er det en
god idé at placere den på DMZ også. Faktisk bør du have to servere til mail:
En server til intern håndtering på indersiden af firewall og en server til
mail-udveksling på DMZ.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 10-10-01 23:01

> [...]
mail:
> En server til intern håndtering på indersiden af firewall og en server til

Jeg siger mange tak for hjælpen. Jeg tror faktisk, at jeg fatter det hele nu
takker være hjælpen.

MVH Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 14:24

"Thomas Larsen" <mail@virkerikke.dk> writes:

> Således er det bondefangeri at reklamere med at fuld dublex giver 200 Mbps.
> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=duplex

Ja, er det ikke også hvad der står ret klart på den side? Hvis ikke,
så vil jeg da gerne (med Lars' hjælp :) ændre det til noget mere klart.

> Vil der opstå kollisioner på et switched Ethernet?

Hvis du kører halv duplex mellem en host og switchen (det kan man
også), så kan der opstå kollisioner mellem de to, men det vil ikke
påvirke de andre hosts på samme switch, som hvis det fx var en hub man
brugte.

> Placeres en mailserver samme sted som Internet-serveren?

Hvad er en internetserver i modsætning til en mailserver? Er det en
webserver? Eller er det måske en DNS-server eller noget helt andet?

--
Jacob - www.bunk.cc
Dead?   No excuse for laying off work.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 10-10-01 23:14

Mbps.

> Ja, er det ikke også hvad der står ret klart på den side? Hvis ikke,
> så vil jeg da gerne (med Lars' hjælp :) ændre det til noget mere klart.

Du har helt ret.

> Hvad er en internetserver i modsætning til en mailserver?

Det er vel i bund og grund det samme, men jeg mente en webserver, som kørte
virksomhedens hjemmeside.

> Er det en
> webserver?
> Eller er det måske en DNS-server eller noget helt andet?

Jeg er ikke helt sikkert på om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt.
Svaret:
Problemet er vel, at jeg ikke fortæller noget om det er en mailserver til
intern eller ekstern post (DNS-server). Hvis det er til ekstern post (ud af
huset), så skal den sidde tilkoblet en firewall, men det er ikke nødvendigt,
hvis det er til intern post. Er det rigtigt forstået?

MVH Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-01 11:15

"Thomas Larsen" <mail@virkerikke.dk> writes:

[ Internetserver ]

> Jeg er ikke helt sikkert på om jeg har forstået dit spørgsmål
> rigtigt.

Jeg mente såmænd bare at "internetserver" kan dække over så meget. Der
benyttes et hav af forskellige typer servere til at køre forskellige
services på internettet. De mest kendte er nok HTTP (web), FTP, SMTP
(mail), POP3 (hente mail) og DNS.

> [...]
> huset), så skal den sidde tilkoblet en firewall, men det er ikke nødvendigt,
> hvis det er til intern post. Er det rigtigt forstået?

Hvis du har en mailserver, som *kun* bruges til intern mail, så er det
slet ikke nogen grund til at den overhovedet skal have en
internetforbindelse. Er det en server der bruges til ekstern mail, så
skal man selvsagt kunne få fat på den udefra, og den skal kunne få fat
i mailservere ude på nettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
You never get a second chance to make a first impression.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 14:20

"Jens B." <*fjernmig*jens@*fjernmig*bruun.com> writes:

> Fuld duplex fordobler båndbredden (i teorien).

Nej! Det betyder at man kan sende 100 Mbps data i begge retninger
samtidig.

I teorien giver 100 Mbps fuld duplex dig bare at du kan sende 100 Mbps
data fra host A til host B, og fra host B til host A samtidig.

--
Jacob - www.bunk.cc
It is easier to get forgiveness than permission.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 14:18

"Thomas Larsen" <mail@virkerikke.dk> writes:

> 1. kan den kun kører 1/2 dublex, hvilket giver 50 Mbps

Nej! Den kan fx køre 100 Mbps halv duplex. Det er *ikke* det samme som
50 Mbps fuld duplex!

> [ ... ] en mailserver og en Internet-server, der begge har indbygget
> hardware firewall. Det burde være nok, ikke?

En hardwarefirewall er oftest en "dims" man sætter foran sine servere
ud mod internettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Better dead than mellow.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 10-10-01 23:17

> Nej! Den kan fx køre 100 Mbps halv duplex. Det er *ikke* det samme som
> 50 Mbps fuld duplex!

> En hardwarefirewall er oftest en "dims" man sætter foran sine servere
> ud mod internettet.

Jeg takker mange gange for din hjælp.

MVH Thomas