Flere CD drev på Linux
Fra : P og T

Dato : 08-10-01 23:12

Hej NG

Jeg har fået en sværm ældre SCSI CDrom drev forærende. Jeg har nu sat dem
til min server for at have dem mountet med nogle cd'er i som jeg bruger
jævnligt. Men jeg kan ikke komme til at mounte dem. Understøtter Linux ikke
flere drev eller gør jeg noget forkert? Der sidder et IDE og fire SCSI
CDrom'er.

/Per

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 09-10-01 00:04

Jeg kan ikke fortælle hvordan, men jeg har set linux med flere scsii cd!
kan der tænkes at drev og controller ikke passer sammen. (wide/fast
alm.scsii etc)

Jeg går ud fra du er klar over de skal have forskellig scsiiadresse?
og at de 'som ældre' også skal termineres?

finn

Fra : P og T

Dato : 09-10-01 09:36

"CykelSmeden fra Aalborg" <skrald@acnord.SLET.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg går ud fra du er klar over de skal have forskellig scsiiadresse?
> og at de 'som ældre' også skal termineres?

Det skulle være iorden. Controlleren sad sammen med et af drevene hvor jeg
fik dem fra. De har alle forskellig ID og sidste enhed er termineret.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-10-01 11:47

P og T wrote:

> [...]
> flere drev eller gør jeg noget forkert? Der sidder et IDE og fire SCSI

Hvad genkender den, når den booter?
Du kan få en liste vha. dmesg kommandoen.

Har den fundet scsi controlleren?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : P og T

Dato : 09-10-01 11:57

> Hvad genkender den, når den booter?
> Du kan få en liste vha. dmesg kommandoen.
>
> Har den fundet scsi controlleren?

Der var et problem der. Kernen så ikke SCSI contolleren. Det gør den nu.

Men jeg forstår ikke rigtig, skal man skrive: mount /dev/cdrom? Mounter den
så alle sammen? Skal de ikke være listet i /etc/fstab på en eller anden
måde? Der er kun et: /dev/cdrom

Der er sikkert noget grundlæggende som jeg ikke har fat i!

/Per

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 09-10-01 12:08

"P og T" <nix@ikke.her> writes:

> [...]
> måde? Der er kun et: /dev/cdrom
>
> Der er sikkert noget grundlæggende som jeg ikke har fat i!

Kun en ting: Du tror at tingene gøres for dig automatisk.... Det er jo
ikke "normalt" at have mere end det sædvanlige IDE CD drev.

Ja, de skal listes i /etc/fstab, en linje for hver ligesom /dev/cdrom,
men du skal selv indsætte korrekt device og mountpoint.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : P og T

Dato : 09-10-01 12:22

> Kun en ting: Du tror at tingene gøres for dig automatisk.... Det er jo
> ikke "normalt" at have mere end det sædvanlige IDE CD drev.

Nej, jeg tror ikke tingene gøres automatisk. Men når ikke de gør så har jeg
lidt sværere ved at forstå! Det er jo derfor jeg henvender mig her.

Men det er lykkedes mig ved intensiv læsning af en CDrom HOWTO og jeres
hjælp her at få det til at virke nu

Jeg bruger Linux som server og gateway/firewall og for at gøre livet lettere
med windozeren

Takker ærbødigst

Per

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-01 18:20

"P og T" <nix@ikke.her> writes:

> [...]
> flere drev eller gør jeg noget forkert? Der sidder et IDE og fire SCSI

Jo. De skal have forskelligt Id, som som regel sættes med jumpers bag
på drevet.

Hvad siger "dmesg" om dine SCSI-ting?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear