hvilken Linux skal jeg vælge ?
Fra : Peter M.

Dato : 08-10-01 22:00

Hej
Jeg er helt ny i dette og har fået mod på at prøve linux / Unix, men n u er
jeg i tvivl om hvad jeg skal bruge og om det understøtter min hardware, så
jeg håber på lidt hjælp herfra da jeg nu gennem mange år har kørt lidt af
hvert fra Microsoft, og aldrig Linux / Unix
Min hardware opsætning er en 350 mx maskine med et DVD drev, cd-brænder, et
tv kort + et TV tuner kort af mærket terraTValue, disse er jeg ikke så bange
for da jeg har fundet drivere til det meste, men jeg er meget i tvivl med
mit tastetur + mus da det er et Logitech cordless optical, hvor jeg har en
masse genveje på tasteturet (trådløs) som jeg meget nødig vil undvære, på
tasteturet er der også genvejstaster til "media player" som jeg bruger
utroligt meget, men hvordan vil det gå med Linux da "mediaplayer" jo er et
Microsoft prg.og kan jeg bruge genvejstasterne i et andet program beregnet
til linux ?

håber på lidt hjælpe her

mvh
Peter Micheelsen
lpm@it.dk

Fra : Lars Josephsen

Dato : 08-10-01 22:32

"Peter M." <lpm@it.dk> writes:

> [...]
> Microsoft prg.og kan jeg bruge genvejstasterne i et andet program beregnet

Med den hardware, vil jeg nok anbefale at du holder dig til Windows.

Jeg tvivler på at du kan få det til at virke lige så godt, under Linux.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 08-10-01 22:43

On 08 Oct 2001 23:31:48 +0200,
Lars Josephsen <blade@turing.dina.kvl.dk> wrote:

> Med den hardware, vil jeg nok anbefale at du holder dig til Windows.

pga. af tastaturet?

Musen er der i vertfald ikke nogen problemer med hos mig.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 09-10-01 08:13

Prøv Mandrake eller Redhat.
Disse to er de mest udbredte og også de mest brugervenlige at installere.
Jeg ved ikke med understøttelse af dit tastatur, men resten burde vel virke
udemærket....

MVH

Klaus

Fra : Christian Joergensen

Dato : 09-10-01 09:13

Klaus Hebsgaard <kh@ingenioer.dk> wrote:

> Jeg ved ikke med understøttelse af dit tastatur

Jeg har selv et trådløst tastatur - og der er ingen forskel fra et alm.
USB/PS2 tastatur.

--
Christian Jørgensen / He who laughs last didn't get the joke.
http://www.razor.dk /

Fra : Peter M.

Dato : 09-10-01 09:41

øøø jo tak, men jeg må jo nok hellere blive ved Windows, da jeg ikke vil
undvære mine genvejstaster på tasteturet da jeg har vænnet mig temmelig
meget til at brue dem, og da jeg også bruger "mediaplayer" temmelig meget
har jeg også købt tastetur med genvejstaster til den, og jeg håbede på at
der måske var andre prg. til linux som jeg kunne bruge dem i

mvh
Peter

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 09-10-01 10:11

In article <9pud3n$18n9$1@news.cybercity.dk>, Peter M. wrote:
> [...]
> har jeg også købt tastetur med genvejstaster til den, og jeg håbede på at
> der måske var andre prg. til linux som jeg kunne bruge dem i
Der findes flere programmer til Linux som kan udnytte genvejstasterne, men jeg
har desværre ikke erfaring med dem. Men kig på
http://freshmeat.net/search/?site=Freshmeat&q=hotkeys§ion=projects...

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-10-01 16:34

"Peter M." <lpm@it.dk> wrote in message news:9pud3n$18n9$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> har jeg også købt tastetur med genvejstaster til den, og jeg håbede på at
> der måske var andre prg. til linux som jeg kunne bruge dem i

Jeg mener, at du uden videre burde kunne stille på alle tastaturgenveje i KDE.
KDE minder meget om Windows, så jeg tror, du vil føle dig hjemme.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-10-01 16:35

Det kan jo aldrig skade at prøve. Hvis du ikke kan få det til at virke, kan du
jo bare slette Linux igen.

Prøv dog. Hvis du løber ind i problemer, så spørg. Det er altid
nemmere at svare på konkrete problemer.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henrik Lund Kramshøj

Dato : 11-10-01 20:53

"Peter M." wrote:

> [...]
> har jeg også købt tastetur med genvejstaster til den, og jeg håbede på at
> der måske var andre prg. til linux som jeg kunne bruge dem i

Du kan også gøre som alle os andre
Bruge Unix til det den er bedst til
Bruge Windows 2000 til kontorapplikationer og seriøse ting
Bruge Windows 98 til spil, hvor den er bedst

Med tiden kan man dog efterhånden bruge mere og mere tid
i Unix, og det faldt mig naturligt til sidst at slette min
Windows 2000

Pt. har jeg kun Unix på min laptop, og det går fint med at spille
mp3 musik, Emacs editoren, LaTeX, XDVI, Postscript, surf på web, IPv6, ...
- og jeg kan som regel kun få den til at bruge ca. halvdelen af mine
128MB mem til applikationerne!

top taget netop nu siger:
load averages: 0.15, 0.16, 0.16 21:52:18
45 processes: 1 running, 44 idle
CPU states: 0.4% user, 0.0% nice, 0.3% system, 0.3% interrupt, 99.0% idle
Memory: Real: 49M/66M act/tot Free: 55M Swap: 4K/125M used/tot

PID USERNAME PRI NICE SIZE RES STATE WAIT TIME CPU COMMAND
30532 root 2 0 9724K 12M sleep select 4:54 0.00% XFree86
7634 hlk 2 0 20M 16M sleep select 1:01 0.00% netscape
21701 hlk 2 0 1744K 3564K idle select 0:01 0.00% xterm
23209 hlk 2 0 184K 1520K sleep select 0:02 0.00% flwm

Henrik Lund Kramshøj
hlk@sikkerhedsforum.dk, hlk@kramse.dk, lund@diku.dk
Sikkerhedsforum DK - seriøs debat om IT sikkerhed

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-01 21:42

Den Thu, 11 Oct 2001 21:53:24 +0200 skrev Henrik Lund Kramshøj:

>Du kan også gøre som alle os andre

Alle?

>Bruge Unix til det den er bedst til

Spil: Q3A, UT, Alpha Centauri
Chat: IRC, Hotline(!)
Programmering (gcc)

>Bruge Windows 2000 til kontorapplikationer og seriøse ting

Ting jeg får løn for, som det ikke gør så meget hvis jeg skal lave to
gange, fordi l*rtet brager ned (hvem sagde F7?).

>Bruge Windows 98 til spil, hvor den er bedst

StarCraft

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-10-01 12:38

Fra : DUdsen

Dato : 09-10-01 14:05

Peter M. wrote:

> [...]
> er jeg ikke så bange for da jeg har fundet drivere til det meste, men
> jeg er meget i tvivl med mit tastetur + mus da det er et Logitech

det vil formodentligt virke uden det store bøvl

> hvor jeg har en masse genveje på tasteturet

glem dem du kommer ud at rode med en masse eksperimentalt software
men husk på at linux langt hen af vejen er udviklet af folk der er
vandt til tekstbaseret interface dette betyder at der er genvejstaster
til nesten alt i nesten alle programmer (det er dog ofter der ikke lige
er et point and click interface)

> (trådløs) som jeg meget nødig vil undvære, på tasteturet er der også
> genvejstaster til "media player"

mplayer til linux (har intet af gøre med microsoft) er rent tastatur
betjænt

> som jeg bruger utroligt meget, men hvordan vil det gå med Linux da
> "mediaplayer" jo er et Microsoft prg.og kan jeg bruge genvejstasterne
> i et andet program beregnet til linux ?

de spcielle taster kan du godt glemme men hvis du blver ven med alt og
ctrl er de helle ikke så nødvendige.

> håber på lidt hjælpe her

Hvis dine special taster og media player er vigtige for dig så glem alt
om linux men husk at alt og ctrl kan stor set det samme under linux

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 19:13

DUdsen wrote:

> de spcielle taster kan du godt glemme men hvis du blver ven med alt og
> ctrl er de helle ikke så nødvendige.

Det er nu ikke rigtigt. Jeg fik dem skam til at du på min, men efet en
geninstallation (100% selvforskyldt) har jeg ikke lige fået det til at du
igen. Jeg husker ikke lige hvordan det lykkedes, men det burde at være
muligt at finde en guide på nettet (det gjorde jeg, men jeg kan desværre
ikke huske hvor :-/ ).
Men hvis du kører xev (X event tester) kan du se at de har sådan en
keycode. Min play kanp giver fx følgende
---
KeyPress event, serial 27, synthetic NO, window 0x3400001,
root 0x3d, subw 0x0, time 1923503684, (1649,-175), root:(1653,215),
state 0x10, keycode 162 (keysym 0x0, NoSymbol), same_screen YES,
XLookupString gives 0 characters: ""

KeyRelease event, serial 27, synthetic NO, window 0x3400001,
root 0x3d, subw 0x0, time 1923503769, (1649,-175), root:(1653,215),
state 0x10, keycode 162 (keysym 0x0, NoSymbol), same_screen YES,
XLookupString gives 0 characters: ""
---
Den første dynge når jeg trykket knappen ned, og den næste når jeg slipper
den
Keycoden sættes ind i en fil, hvor den får et navn, og derefter kan dette
navn bruges til at fortælle hvad windowmanageren (vistnok den) skal gøre
når knappen trykkes ned. Den kan fx. køre en kommando, som sætter xmms til
at begynde at afspille osv.
Egentlig er det ikke så besværligt
Held og lykke
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : DUdsen

Dato : 09-10-01 18:02

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> du igen. Jeg husker ikke lige hvordan det lykkedes, men det burde at
> være muligt at finde en guide på nettet (det gjorde jeg, men jeg kan

Det er mugligt men det er på ingen måde nemt

> [...]
> skal gøre når knappen trykkes ned. Den kan fx. køre en kommando, som
> sætter xmms til at begynde at afspille osv.

nu har jeg det lille problem at xev af en eller anden underlig grund
ikke findes på min mandrake instalation.