Lydkort erfaringer
Fra : Lars Koch

Dato : 08-10-01 21:25

Jeg skal udskifte mit SB128 PCI med et nyt, og har i den forbindelse kigget
på Terratec dmx xfire 1024, er der nogle der har erfaringer med dette? Eller
bør jeg holde mig til fx et SB Live.
Kortet skal bruges til mp3 og spil. Jeg har ligeledes overvejet et kort med
optisk I/O til cd/minidisc. Jeg er lidt på bar bund med hensyn til mærker
kontra kvalitet, og dem jeg kender har ingen forstand på lydkort.
--
Venligst
Lars Koch

Fra : MTP

Dato : 08-10-01 21:50

Hej
jeg har et xfire 1024, som jeg købte istedet for et SB Live!. Det er et
skide godt kort på alle punkter (Optisk ud, 2 speaker out, kvallitet osv) og
så kører det godt med VIA chipsættet. Eneste - ved kortet er at det er svært
(første 2 gange jeg installerede XP kunne det overhovedet ikke køre) at få
til at køre med XP, men har skrevet en mail til terratec og de siger at der
skulle være drivers på vej .
Men - BEST BUY - fra min side

--
MVH
Michael T Pallesen - Århus

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 08-10-01 21:58

> [...]
kigget
> på Terratec dmx xfire 1024, er der nogle der har erfaringer med dette?

Jeg er ganske godt tilfreds med mit DMX XFire. Det har dog kun udgang til 4
højttalere, så hvis du vil have 5.1 udgang, skal du nok kikke efter noget
andet.

> [...]
> optisk I/O til cd/minidisc. Jeg er lidt på bar bund med hensyn til mærker
> kontra kvalitet, og dem jeg kender har ingen forstand på lydkort.

Der har for nylig været en anmeldelse af forskellige lydkort hos Toms
Hardware Guide:

http://www6.tomshardware.com/video/01q3/010925/index.html

Terratec DMX XFire bruger så vidt jeg ved Cirrus Logic CS4624 SoundFusion
DSP.

De laver generelt nogle rigtig gode anmeldelser af forskellige produkter hos
tomshardware.com, men de har ikke rigtig gjort noget i lydkort, så du kan
måske finde andre og bedre anmeldelser andre steder på nettet. Prøv at søge
gennem google.com.

/Anders.

Fra : Wizeguy

Dato : 09-10-01 00:33

> [...]
> optisk I/O til cd/minidisc. Jeg er lidt på bar bund med hensyn til mærker
> kontra kvalitet, og dem jeg kender har ingen forstand på lydkort.

I musik har DMX X-Fire nok en anelse bedre lydkvalitet end Creative SB
Live!, men forskellen er kun hørbar, hvis du har virkelig gode højtalere. I
spil har begge kort deres fordele og ulemper. Terratec anvender Sensauras
algortme, som giver bedre (læs: bedre placeret) 3D lyd end Creatives,
specielt med 2 højtalere og hovedtelefoner. Til gengæld vil spil der
understøtter EAX, som jo er Creatives standard oftest lyde bedst med Live!
kortet. Endelig skal det understreges, at Terratec, i modsætning til f.eks.
SB Live! 5.1 eller SB Audigy, ikke understøtter 5.1 højtalere i spil. 5.1
lyd er kun ved afspilning af lykilder i AC3 eller DTS format via optisk
tilslutning til en eksterne forstærker. Vil du have optisk-in, må du købe et
daughterboard eller et lydkort med en sepearat tilslutningsboks som f.eks.
Creative Soundblaster Audigy eller Hercules Game Theater XP.
--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Thomas Jari

Dato : 09-10-01 08:44

> [...]
> optisk I/O til cd/minidisc. Jeg er lidt på bar bund med hensyn til mærker
> kontra kvalitet, og dem jeg kender har ingen forstand på lydkort.
Jeg har skiftet mit gamle Terratec PCI 128 ud med et dmx xfire 1024, og må
sige at jeg er blevet skuffet. Der er ingen hørbar forskel¨på de 2 kort.
Måske hænger det sammen med at det ikke virker korrekt under ME.

Thomas Jari