Mouse pen og erfaringer
Fra : Christian

Dato : 08-10-01 20:17

Jeg overvejer at køde en mussepen, er der nogen der har erfaringer med at
bruge sådan en i stedet for en alm mus og hvilken skal man i givet fald
vælge?

Christian

Fra : Morten Juel

Dato : 08-10-01 21:42

> Jeg overvejer at køde en mussepen, er der nogen der har erfaringer med at
> bruge sådan en i stedet for en alm mus og hvilken skal man i givet fald
> vælge?

Vælg for guds skyld en alm mus, det andet er noget være knep, og den er ikke
behagelig for hånden, vælg dig hellere en optisk mus med en pasfor som DU
synes er behagelig !

Mvh
Morten

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-10-01 06:30

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Vælg for guds skyld en alm mus, det andet er noget være knep, og den er
ikke
> behagelig for hånden, vælg dig hellere en optisk mus med en pasfor som DU
> synes er behagelig !

Uhmm... det synes jeg er et rigtig dårlig råd. Jo, selvfølgelig skal du købe
en "mussepen" (digitizer / tablet), spørgsmålet er bare hvilken
model/størrelse. Hvad skal du bruge den til? Hvis du ikke har prøvet at
bruge en tablet før vil jeg foreslå at du gør som jeg.

Jeg har startet med at købe en billig model, for at "lære" at bruge den. Jeg
har i øjeblikket en Aiptek HyperPen6000U der kostede kun ca 350,-. Denne
model udemærker sig ved at have et forholsdvis stort tegneområde på 152mm x
114mm hvilket er noget større end andre A6 modeller. Pennen er desværre en
model med batteri i. Det gør den en smule stor / tung men det går an.

Der gik ca. 1-2 uger før jeg havde lært at bruge pennen. Istaten virkede den
lidt "unaturlig", men nu er den rigtig god. Jeg bruger den som supplement
til musen som jeg stadig ikke kan undvære. Pennen er rigtig god til
tegneprogrammer og kan også sagtens bruges hvis man bare bladrer rundt på
nettet. Nogle spil er den også udemærket til, men til de 3dspil jeg spiller
er den umulig at bruge. Til det er en mus det eneste der dur.

Efter at have brugt den billige tablet er jeg klar til at købe det rigtige.
Jeg vil ha' mig en Wacom Intuos A5 model der desværre koster omkring 3000,-
(hvilket min SU ikke helt tillader) Den har en bedre pen og et noget større
tegneareal. Driverene og understøttelse i programmer er nok det man betaler
for her. Driverene gør man man kan konfigurere den ned til mindste detalje.

Du bør nok stadig beholde din mus alligevel. Både mus og tablet kan sagtens
være tilslutte på computeren på samme tid. De mus der sommetider følger med
tablets er, efter min mening, ret dårlige.

http://www.aiptek.com.tw/english/products.htm
http://wacom.com/productinfo/index.cfm
http://edbpriser.dk/ ("digitizer")

Wacoms Graphire serie er sikkert også et godt køb, men disse fås desværre
kun i A6 størrelse. Derfor startede jeg med en anden "billigmodel". Hvis du
har pengene til det vil jeg tro at en A5 model fra Wacom er det rigtige.

- Lars

Fra : max

Dato : 10-10-01 02:19

"Christian" <chrlaustsen@mail.trillegaarden.dk> wrote in message
> Jeg overvejer at køde en mussepen, er der nogen der har erfaringer med at
> bruge sådan en i stedet for en alm mus og hvilken skal man i givet fald
> vælge?
>
> Christian

Jeg sidder selv ved en wacom intuos A4, og det er udemærket, men kunne
sagtens nøjes med en A6 graphire også fra Wacom til under 800 kr.. Så det er
min anbefaling, de andre mærker jeg har prøvet brød jeg mig ikke om. mvh max