Isolering
Fra : Kim Bernhart

Dato : 27-11-00 18:06

Hvad er forskellen på rockwoll og glasuld ?

Vi skal isolere hele vores tagetage og mellem stue/1.sal og skal derfor
bruge en hel del så jeg vil prøve at finde det billigste. Hvad med de
forskellige svenske/tyske mærker ? Er de OK ?

Hilsen

Kim

Fra : stumpged

Dato : 28-11-00 20:28

Hej Kim.

Hvis jeg var dig, vil jeg holde mig fra disse materialer og derimod lede din
opmærksonhed på Papiruld. Det er totalt genialt.
Jeg har undersøgt materialet et par måneder og fik så isoleret mellem
etagerne for et par uger siden.
Det bliver produceret i Helsingør (eller Hillerød) og har eksisteret i ca.
12 år, men det bliver brugt mest i Sverige og Tyskland. Vi er lidt for
'egne' i danmark, til at acceptere så revolutionerende et materiale.
Det isolerer bedre, holder bedre mus og utøj ude, det opsuger det fugt, men
kan, i modsætning til nogle af de andre materialer, afgive det igen, når
solen bager. OG SÅ ER DET BILLIGT
Jeg skulle give ca. 13.000 for mine 60 km2, hvis en fagmand skulle indpuste
Rockwools-granulat og nu har jeg kun givet 7000,-. Det vil jeg anbefale over
alle grænser.
Jeg fandt i sin tid producentens hjemmeside (har desværre ikke mere) og
spurgte, hvor de forhandlede materialet i mit område. Det kunne du jo gøre
og så ringe rundt og forhøre dig.
Her på nettet har der også været søde mennesker, der har arbejdet med
materialet i Tyskland, som har fortalt om det....og tro mig, det er ikke kun
producenten der taler godt for det, det gør den 'lille' arbejdsmand også.
Held og lykke

Annette

Fra : Niels Jahn

Dato : 28-11-00 23:44

>Jeg skulle give ca. 13.000 for mine 60 km2

*ROFL*

60 km2 er et dejlig stort hus....men mon ikke du mener m2 ?

Niels

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 12:43

Fra : stumpged

Dato : 02-12-00 12:43

*GGGGG* Ok, så m2 da,.....*SS*

> Hvor godt isolerer papiruld?

Papiruld isolerer godt. Det er noget med at det måles i 'Bats'. Jeg hørte
tal for rockwool på 38 (mener jeg) og papiruld er på 47. Så det må jo være
bedre.Det har åbenbart noget at gøre med, f.eks.i mit tilfælde hvor det
pustes ind, at der samtidig skal 'lægges en korrekt luftcirkulation', så
isolerer det bedst.
Skal der pustes granulat ind, puster man det åbentbart bare afsted. Ved
papiruld er der en helt speciel 'pustemaskine' netop til dette formål.
En gør-det-selv-mand fortalte mig, at han lejede sådan en maskine, men
vidste ikke hvordan man indstillede den korrekt, så han isolerede faktisk
forgæves.

> Og hvad er det brandimprægneret med? (OK mht (arbejds)miljøet?)

Det er tilsat mineralske salte og andet naturvenligt for at modstå råd,
svamp, brand o.a. Meget miljø/indeklima/arbejds-venligt. En fyr der
arbejdede med det i Tyskland fortalte, at de havde sat alle
isoleringsmaterialer til at brænde. Da der var gået 24 timer, var alt brændt
væk pånær papiruld. De slukkede det og knækkede klumpen og så, at det kun
var de yderste 2 mm der var sort og påvirket at ilden.

> En anden ting jeg spekulerede på er, om hamp og papiruld o.lign. holder
> faconen lige så godt som mineraluld eller om det falder sammen med
> tiden?

Jeg har fået at vide, at hvis du efter 30 år f.eks skal bygge om, tager du
bare papirulden ud, bygger om og lægger det igen.
Det synker ikke med tiden. Det lyder da godt nok utroligt, og ingen kan da
heller ikke vide det, da det kun har eksisteret i 12 år.. Men en mand der
har haft det i 10 år siger, at det er ikke sket nogen forandring hos ham.
..

Annette