Flytning af bruger på redhat
Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 08-10-01 17:50

Hej

Jeg skal til at opgradere min redhat og vil ikke bare update den instalation
som jeg har nu men vil lave en ny HD så kan jeg flytte alle brugerne over på
den nye HD uden at skulle taste alle oplysningerne ind igen ?

I samme momang vil jeg lade en NT server være password server kan man det ?

M.v.h Nicklas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-10-01 19:39

Nicklas Uhlen wrote:

> [...]
> instalation som jeg har nu men vil lave en ny HD så kan jeg flytte
> alle brugerne over på den nye HD uden at skulle taste alle

Du sikkerhedskopierer /home, /etc/passwd og /etc/shadow (naturligvis
hele maskinen - men det er absolut minimum).

Med den nye installation pakker du brugerens hjemmekatalog ud i /home.
Herefter tager du hans linje i den gamle /etc/passwd og _tilføjer_ den
til den nye /etc/passwd (som du naturligvis sikkerhedskopierer først).
Tilsvarende tager du hans linje (som du skal kende på uid og ikke
brugernavn) i den gamle /etc/shadow og tilføjer til den nye
/etc/shadow. Nu skulle hans kodeord gerne være det samme som før.

Er det din egen bruger eller kan du frit vælge nyt kodeord, pakker du
blot hans filer ud i /home, kører 'useradd -M /home/bruger bruger',
kører 'chown -R bruger /home/bruger' og 'passwd bruger'.

> I samme momang vil jeg lade en NT server være password server kan man
> det ?

Aner det ikke - hvis NT kan være NIS, NIS+, ldap eller kerberos kan man
sikkert godt - men jeg aner ikke hvordan. Du kan ikke bruge den som
NetBIOS password-server til unix-logins svjv - det skal vist være
gennem en af de ovennævnte metoder...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
I haven't lost my mind;

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-10-01 19:41

Jeg ved ikke om det er en væmmelig måde at gøre det på, men jeg har med held
prøvet det med 20 brugere ved at klippe/klistre de pågældende i hhv
/etc/passwd og /etc/shadow fra et termprogram.

data skulle kunne flyttes mes eks en sambashare på hver maskine.

finn

Fra : Anders Brander

Dato : 09-10-01 13:11

In article <VMkw7.4030$uQ.511944@news010.worldonline.dk>, Nicklas Uhlen wrote:
> I samme momang vil jeg lade en NT server være password server kan man det ?

Tag et kig paa denne:
pam_smb http://www.csn.ul.ie/~airlied/pam_smb/

/Anders