optimering af postgresql
Fra : Mickey

Dato : 08-10-01 14:13

Ka jeg få nogle tips til optimering af en postgresql database på en lille
maskine ?

Maskinen er som følger:
486dx2 66mhz, 16 ram, 4gb hdd, 50mb swap.

Den skal helst køre så hurtigt som overhovedet muligt, der bliver tale om
mindre og ikke vældig komplekse kald, f.eks. et annoncesystem hvor der søges
på et felt og så hives alle match ud og lign.

Jeg har kigget lidt på postgresql's side, men jeg syns ikke at kunne finde
noget (den er så uoverskuelig syns jeg)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :

Fra : Alex Holst

Dato : 08-10-01 14:29

Mickey <news002@susie.dk> wrote:
> Ka jeg få nogle tips til optimering af en postgresql database på en lille
> maskine ?
>
> Maskinen er som følger:
> 486dx2 66mhz, 16 ram, 4gb hdd, 50mb swap.

Hvis du skal bruge mere hastighed kan du koebe en stoerre maskine eller
hvertfald saette betydeligt mere ram i den du har der. Hvis du ikke vil
bruge penge paa hardware tror jeg ikke at hastigheden er ret vigtig for dig.

Fra : Mickey

Dato : 08-10-01 14:44

"Alex Holst" <a@area51.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvertfald saette betydeligt mere ram i den du har der. Hvis du ikke vil
> bruge penge paa hardware tror jeg ikke at hastigheden er ret vigtig for

nu er problemet så at de ikke sælger gigahertz maskiner for hvad en SU-slave
kan tilbyde... :(
- men jo, hastigheden er relativt vigtig alligevel!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-01 20:32

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> [...]
> mindre og ikke vældig komplekse kald, f.eks. et annoncesystem hvor der søges
> på et felt og så hives alle match ud og lign.

Det kan seriøst betale sig at sætte sig godt ind i hvordan man sætter
indekser på en database (og det gælder ikke kun denne her). Hvordan
præcist det skal gøres, afhænger af hvad basen skal bruges til.

Herudover er RAM nok en faktor 1000 hurtigere end din harddisk...
Check med top om du har brug for mere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mickey

Dato : 08-10-01 14:48

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det kan seriøst betale sig at sætte sig godt ind i hvordan man sætter
> indekser på en database (og det gælder ikke kun denne her). Hvordan
> præcist det skal gøres, afhænger af hvad basen skal bruges til.

et link til hvor man kan lære om det ?

> Herudover er RAM nok en faktor 1000 hurtigere end din harddisk...
> Check med top om du har brug for mere.

Min belastning er relativt lav, også ved postgresql kald.

En side med 1-3 kald til databasen giver et load på maskinen på ~0,8.
Der bruges rimelig konstant ~55-60% ram og ~20% swap.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-01 21:18

> et link til hvor man kan lære om det ?

Lidt surfen fandt det her:

   http://www.ca.postgresql.org/docs/aw_pgsql_book/node106.html

Det ser ud til at vaere hvad du skal bruge.

> En side med 1-3 kald til databasen giver et load på maskinen på ~0,8.
> Der bruges rimelig konstant ~55-60% ram og ~20% swap.

Mjah, det tyder i hvertfald paa at CPU'en ikke behoever vente paa
disken, men det kan vaere det aendrer sig naar du faar puttet flere
data i.

Fra : Mickey

Dato : 08-10-01 16:05

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Lidt surfen fandt det her:

som sagt, jeg kan ikke finde ud af postgresql.org siden... :(

> http://www.ca.postgresql.org/docs/aw_pgsql_book/node106.html
>
> Det ser ud til at vaere hvad du skal bruge.

det ser rigtigt ud - syns bare ikke jeg fatter det hele ;)

> Mjah, det tyder i hvertfald paa at CPU'en ikke behoever vente paa
> disken, men det kan vaere det aendrer sig naar du faar puttet flere
> data i.

Det kan godt ske - den aktuelle database der blev "testet" er en kalender
baseret på 52 rows (en pr uge). Der er så 5 felter pr. uge

Fra : Erwin Lansing

Dato : 08-10-01 15:00

> [...]

> på et felt og så hives alle match ud og lign.
>
> Jeg har kigget lidt på postgresql's side, men jeg syns ikke at kunne finde

http://www.ca.postgresql.org/docs/hw_performance/
og alt nedunder giver godt overblik

--
Erwin Lansing       --       http://netikette.dk