Skal græsplænen slås?
Fra : Thomas Gardum

Dato : 22-11-00 21:03

Hej

Jeg er helt ny i "faget" har græsplænen godt af at være lang til vinteren,
eller har den bedst af at være kort. Har spurgt nogle stykker, men der er
delte meninger!

Håber NG har det endelige svar.

Med venlig hilsen Thomas

Fra : N/A

Dato : 24-11-00 14:48

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 24-11-00 14:48

> Er den for kort, er den svær at få igang til foråret, er den for lang,
> risikere græsset at rådne/mugne og så er det heller ikke til at få den
> igang. Vi klipper vores sidste gang her i oktober/november på mellemste trin
> på en håndskuber, dvs. 6-7 cm. Den ser pæn ud hele vinteren, også efter sne,
> og kommer fint om foråret.
>
> Mvh Maria

Hej Maria.

Prøv lige at tage et målebånd og se hvad 6-7 cm svarer til. Jeg tvivler på at en håndskubber kan
klippe græsset så langt.

MVH Ebbe

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 24-11-00 21:20

Problemet med græsplæner er, at hvis den er for kort, vil mos overtage
hele plænen og rodnettet bliver svagere. Er den derimod for lang om vinteren
risikerer man at få snepest, som er en form for råd der danner sig, hvis der
i længere tid ligger sne på plænen. Græs holder op med at gro, når
temperaturen er under 8 grader, og på dette tidspunkt skal græsset klippes
ned til ca. 5-6 cm.

Venligst Ulla P.