Jakob skrev om Jesus??
Fra : Erik

Dato : 07-10-01 15:13

apitel 4
Mormons Bog - Jakobs Bog

Jakobs lærdomme fortsættes - Moseloven blandt Nephiterne henviser til
Kristus - Jødernes forkastelse af ham.

1. Og se, jeg, Jakob, har tjent mit folk meget ved det talte ord, og jeg kan
kun skrive nogle få af mine ord på grund af vanskeligheden ved at gravere
vore ord på plader, og vi ved, at det, vi skriver på plader, vil vare.

Betyder det at, "JEG, JAKOB" har skervet sin lærdom ned på nogle plader.

5. Se, de troede på Kristus og tilbad Faderen i hans navn, og vi tilbeder
ligeledes Faderen i hans navn. Og i den hensigt holder vi Moseloven, da den
henviser vore sjæle til ham; og af denne årsag er den helliggjort for os i
retfærdighed, ligesom det blev tilregnet Abraham i ørkenen ved at være lydig
mod Guds bud i at ofre sin søn Isak, hvad der er et forbillede på Gud og
hans enbårne Søn.

Hvordan kunne Jakob skrive om Jesus, da Jesus først blev født meget, meget
senere.

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-10-01 15:45

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vore ord på plader, og vi ved, at det, vi skriver på plader, vil vare.
>

> Betyder det at, "JEG, JAKOB" har skervet sin lærdom ned på nogle plader.

Det er vel det, _mormonerne_ mener...

Det var bare ikke særligt almindeligt at hugge tavler, med mindre man var
konge, der skulle offentliggøre dekreter, hvor man således kunne hænge disse
tavler op til offentligt skue...Men sådan nogle tavler var jo ikke ligefrem
nemme at transportere. Papiret VAR opfundet. Og det er (efter Moses) ALTID
papir jøderne ar brugt til nedskrivning af Torahen.

Jeg synes det er problematisk at mormonerne ikke rigtig kan leve med, at de
ikke var med på Sinaj? Denne hunger efter tavler er temmelig udtalt!

> 5. Se, de troede på Kristus og tilbad Faderen i hans navn, og vi tilbeder
> ligeledes Faderen i hans navn. Og i den hensigt holder vi Moseloven

(Teologisk paradoks, hvis man er kristen under en ny pagt.)

> [...]
> henviser vore sjæle til ham; og af denne årsag er den helliggjort for os i
> retfærdighed, ligesom det blev tilregnet Abraham i ørkenen ved at være

(Gud havde bare svjv ikke givet Abraham nogen bud at leve efter: Den slags
kom først LANG tid efter med Moses...Rod i kronologien? Abraham var bare den
første monoteist.)

i at ofre sin søn Isak, hvad der er et forbillede på Gud og
> hans enbårne Søn.
>
> Hvordan kunne Jakob skrive om Jesus, da Jesus først blev født meget, meget
> senere.

Du forveksler denne Jakob, som vist nok siges at være Jesu halvlillebror som
Maria fik med Josef, med patriarken Jakob som i GT kaldtes "Jizre'el" eller
"Israel".

Der optræder TO Jakob'er i Ny Testamente: (Disciplen) Johannes' bror, som er
en af Zebedæussønnerne (Tordensønnerne), og så den Jakob som var i familie
med Jesus.
Jeg kan ikke huske hvilken af dem, der skrev Jakobsbrevet, men jeg tror, det
var Jesu halvlillebror.

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 07-10-01 16:01

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
ALTID
> papir jøderne ar brugt til nedskrivning af Torahen.

Hvis man læser hele Mormons Bog vil man finde ud af at tavlerne var
lavet af guld, for at de kunne holde tusinder af år op til vor tid. Guld
er jo som bekendt nærmest uforgængeligt for rust og tidens tand.

> Jeg synes det er problematisk at mormonerne ikke rigtig kan leve med,
at de
> ikke var med på Sinaj? Denne hunger efter tavler er temmelig udtalt!

Var du måske med på Sinai..?

Jeg har valgt at kill-filtre Erik, da han simpelthen er for useriøs. Jeg
vil simpelthen ikke spilde min tid på hans indlæg.

Kenn L. Schjødt
Dansk side om SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 16:36

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3bc06d85$0$8078$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Hvis man læser hele Mormons Bog vil man finde ud af at tavlerne var
> lavet af guld, for at de kunne holde tusinder af år op til vor tid. Guld
> er jo som bekendt nærmest uforgængeligt for rust og tidens tand.

Det vil sige vi kan få dem at se, fordi de er uforgængelige

Erik, fra din KILLer Fil der er genopstået.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-10-01 18:10

> [...]
> lavet af guld, for at de kunne holde tusinder af år op til vor tid. Guld
> er jo som bekendt nærmest uforgængeligt for rust og tidens tand.

Nej, det var der jo ingen af os der var, rent historisk.

Sinaj er et jødisk anliggende, som jeg ser det, og siden er der ironisk nok
mange kristne, især amerikanske retninger som mormoner og Jehovas vidner,
som i høj grad identificerer sig med pagtslutningen på Sinaj...

Jeg mener bare at udgangspunktet for at være kristen er den Ny Pagt, som
Jesus indstiftede ved Den Sidste Nadver, fordi det er den pagt, som gælder
os ikke-jøder. Og der forstår jeg ikke, hvor disse mormonske guldtavler
passer ind?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 07-10-01 18:49

> [...]

gælder
> os ikke-jøder. Og der forstår jeg ikke, hvor disse mormonske

OK, nu præsenterer jeg SDH doktrin, ikke for at vinke med en rød klud i
hovedet på dig og andre kristne, men for at udlægge hvorfor vi har
Mormons Bog (det er oversættelsen af en del af guldpladerne). Her er min
ultrakorte version af Mormons Bog og hvorfor SDH bruger den:

Mormons Bog er en beretning om en flok jøder som sejlede til
mellemamerika og etablerede en civilisation omkring 600 f.kr. Blandt
disse var der retfærdige mennesker (kaldet Nephiter) og ikke-retfærdige
mennesker (kaldet Lamanitter). Lamaniterne blander sig med de folk som
allerede bor i mellemamerika og er misundelige på Nephiterne. Nephiterne
nedskriver deres historie med fokus på det religiøse, hvor der meget tit
er kampe mod Lamaniterne (specielt på de tidspunkter hvor Nephiterne,
bliver for stolte eller uretfærdige).

Nephiterne og Lamaniterne får besøg af Jesus Kristus efter at Hans
himmelfart. Dette besøg kommer efter en stor ødelæggelse i forbindelse
med Kristi korsfæstelse, hvor den ugudelige del af befolkningerne blev
tilintegjort. Nephiter og Lamaniter lever sammen i fred i flere
generationer (ca. 200 år) efter Kristi besøg. Derefter er der igen
Nephiter og Lamaniter, da dele af befolkningen igen bliver ugudelige.
Der er krig konstant og tilsidst udryddes Nephiterne (421 e.kr.)

Den sidste Nephit kaldet Moroni, får en opgave af sin far Mormon, at han
skal gemme de guldplader hans far har udarbejdet (derfor hedder den
Mormons Bog). Den bog Mormon har udarbejdet er en forkortelse af den
religiøse historie blandt Nephiterne og indeholder vigtige ting lærdomme
fro eftertiden. Moroni selv tilføjer 10 kapitler og gemmer guldpladerne
i jorden i staten New York.

Den samme Moroni kommer til Joseph Smith i 1823 og fortæller ham om
disse ting. Joseph Smith forberedes af Moroni i 4 år, før han får
pladerne og oversætter dem sammen med Oliver Cowdery (som er skriver).

Mormons Bog opretholdes af Sidste Dages Hellige, som et andet vidne om
Jesus Kristus og vi mener den støtter Bibelen og vores doktriner. Som et
eksempel står SDH doktrin om at vi IKKE døber småbørn, direkte i Mormons
Bog. Kort sagt mener vi at Mormons Bog er Guds ord, ligesom Bibelen.

Vi mener ikke at man blot skal stole på at en eller flere Sidste Dages
Hellig(e), som fortæller at Mormons Bog er Guds ord. Men at man selv
skal bede til Gud om Mormons Bog er sand. Jeg har selv bedt og fået et
klart svar. Mormons Bog indeholder nogle vers skrevet af Moroni som
siger følgende:

3. Se, når I læser disse ting, om det er Guds visdom, at I skal læse
dem, ønsker jeg at råde jer til at erindre, hvor barmhjertig Herren har
været mod menneskenes børn fra Adams skabelse helt ned til den tid, da I
modtager disse ting, og at I overvejer det i hjertet.

4. Og når I modtager disse ting, formaner jeg jer til at adspørge Gud,
den evige Fader, i Kristi navn, om disse ting ikke er sande; og dersom I
beder af oprigtigt hjerte og med fast forsæt samt med tro på Kristus, da
vil han åbenbare sandheden deraf for jer gennem den Helligånds kraft.

5. Og gennem den Helligånds kraft kan I kende sandheden i alle ting.

Moroni 10:3-5
URL:http://www.kristus.dk/xt/default/tekst.asp?61500

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 19:10

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3bc094b6$0$8081$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> vil han åbenbare sandheden deraf for jer gennem den Helligånds kraft.
>
> 5. Og gennem den Helligånds kraft kan I kende sandheden i alle ting.

Mener du dermed at Helligånden Han har fortalt jer alt den Mormon vås,
der ikke kan bevises hverken Geologisk eller Historisk.

Erik

Din KILLer FILL der er genopstået.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-10-01 20:43

> [...]
> vil han åbenbare sandheden deraf for jer gennem den Helligånds kraft.
>
> 5. Og gennem den Helligånds kraft kan I kende sandheden i alle ting.

Hold da op.

Jeg er historiestuderende, og nok lidt for konservativ til at følge tanken
om en kolonistation af Amerika, som skulle være foregået FØR vikingerne...

Rent religiøst må jeg sige at det virker lige så....æhm...fantastisk, som
Scientologys historier om "de gode rummænd imod de onde"...

Jeg ville nok have væsentligt lettere ved at acceptere Muhammed som Guds
Profet, end jeg ville have ved at anerkende denne historie, som jeg ikke
mener på nogen kan dokumenteres.
Hvilket sprog er guldpladerne i øvrigt skrevet på? Det kunne være ret
interessant at efterprøve dem rent filologisk.

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 08-10-01 20:59

> [...]

tanken
> om en kolonistation af Amerika, som skulle være foregået FØR

Har du hørt om Thor Heyerdahl (ham nordmanden med Kontiki og Ra), han
fik samme argumenter smidt i hovedet og beviste dem egenhændigt som
værende forkerte. Han har bevist at man kunne sejle til amerika før
vikingerne, er du uenig i det..?

> Rent religiøst må jeg sige at det virker lige så....æhm...fantastisk,
som
> Scientologys historier om "de gode rummænd imod de onde"...

Det er jo din mening, jeg gav dig et seriøst svar, du laver grin med
mig...!

Hvorledes tror du historien Noahs Ark osv. lyder i en ateists øre..?

> [...]
Guds
> Profet, end jeg ville have ved at anerkende denne historie, som jeg

Endnu engang laver du grin med mig, er det en måde at have en seriøs
debat..?

> Hvilket sprog er guldpladerne i øvrigt skrevet på? Det kunne være ret
> interessant at efterprøve dem rent filologisk.

Det står faktisk i Mormons Bog selv, nemlig i Mormon 9:32-33:

"32. Og se, vi har skrevet denne beretning efter vort kendskab til de
skrifttegn, som hos os kaldes de forbedrede ægyptiske, og som er blevet
overleveret os og ændret af os efter vor sprogbrug.
33. Og dersom vore plader havde været store nok, så havde vi skrevet på
hebraisk; men det hebraiske er også blevet forandret af os; og dersom vi
kunne have skrevet på hebraisk, se, da ville der ikke have været nogen
ufuldkommenhed i vor beretning."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-10-01 02:03

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3bc204bd$0$8092$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> fik samme argumenter smidt i hovedet og beviste dem egenhændigt som
> værende forkerte. Han har bevist at man kunne sejle til amerika før

Yep, jeg kender Kon-Tiki, men at jøder i massevis skulle have sejlet ud
gennem Gibraltarstrædet, kan jeg ikke rigtig sætte mig ind i...De havde jo
masser af muligheder andre steder?

> som
>
> Det er jo din mening, jeg gav dig et seriøst svar, du laver grin med
> mig...!

Jeg prøvede ellers at formulere mig pænt, omend jeg er lidt ironisk.

Det er ikke min mening at såre dig, men jeg bliver bare nødt til at være
ærlig og fortælle dig, hvad jeg mener, når du ligefrem selv "vifter med den
røde klud" - Mormons Bog...

Men jeg synes desværre som sagt at det lyder lidt FOR fantastisk.

> [...]
> Guds
> ikke
>
> Endnu engang laver du grin med mig, er det en måde at have en seriøs

Dèt mener jeg til gengæld 100% seriøst: Jeg har lettere ved at tro på
Muhammed som profet for den jødiske Elohim, end jeg har ved at tro på jøder
i Amerika 500 år før Kristus.

Det ligger jo også kulturelt og geografisk meget tættere på hinanden.

> [...]
> skrifttegn, som hos os kaldes de forbedrede ægyptiske, og som er blevet
> overleveret os og ændret af os efter vor sprogbrug.

Aha? Altså vel en form for tidlig koptisk?

> [...]
> hebraisk; men det hebraiske er også blevet forandret af os; og dersom vi
> kunne have skrevet på hebraisk, se, da ville der ikke have været nogen

Hmmm. Skægt. Jøder er ellers legendariske for at være MEGET gode til at
bevare deres hebraiske, hvilket ikke bare er et historisk/sprogligt faktum,
men også et filologisk faktum, som er understøttet af den utroligt lille
forskel på en Torah idag, og de torahuddrag, man fandt i Dødehavsrullerne
som jo er over 2000 år gamle.

Men der skulle altså være tale om en meget hurtig degeneration i det
hebraiske sprog blandt udflyttere, som ikke engang havde andre sprog at
konkurrere med? Andet end et "nyegyptisk", som pågældende jøder stadig talte
700 år efter Udvandringen?

Jeg tillader mig at være kritisk, og jeg håber, du kan tage det.

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 09-10-01 10:05

> [...]

ud
> gennem Gibraltarstrædet, kan jeg ikke rigtig sætte mig ind i...De

De sejlede nu den lange vej, fra den arabiske halvø -> indiske ocean - >
stillehavet

Faktisk er det et af beviserne for Mormons Bog ægthed, da alle mente det
var umuligt at bygge et træskib fra et sted på den arabiske halvø.
Specielt da Mormons Bog omtaler det sted de byggede bogen som
Overflødighedens Land, hvor finder mat et sådant sted i en ørken..?

Faktisk er der et sted som først er blevet kendt af den vestlige verden
for nylig, men som ikke var kendt på det tidspunkt Mormons Bog kom frem.
Her er en artikel om det:

http://www.meridianmagazine.com/articles/000121nephiship.html

Andre ting omkring Mormons Bog er også blevet bevist, bla. er der
kiasmer i Mormons Bog, som på en måde viser et slægtsskab med semitiske
skrifter.

> Jeg prøvede ellers at formulere mig pænt, omend jeg er lidt ironisk.

Ironi præsenterer sig ikke særlig godt skriftligt

> [...]
være
> ærlig og fortælle dig, hvad jeg mener, når du ligefrem selv "vifter

Det er helt i orden du er kritisk, det var sammenligningen med
Scientology osv. jeg ikke kunne lide..!

> Men jeg synes desværre som sagt at det lyder lidt FOR fantastisk.

Der er et stort element af tro med hensyn til Mormons Bog, selvom visse
ting er blevet påvist som faktuelle, det er derfor at vi opfordrer folk
til at bede til Gud om dens sandhed.

Brigham Young University har i ca. 50 år forsket i Mormons Bog og har
fundet en del reele videnskabelige/arkæologiske argumenter for
sandheden. Men der er stadig en del som afhænger af tro..!

> Dèt mener jeg til gengæld 100% seriøst: Jeg har lettere ved at tro på
> Muhammed som profet for den jødiske Elohim, end jeg har ved at tro på
jøder
> i Amerika 500 år før Kristus.

Som sagt er det tro

> Det ligger jo også kulturelt og geografisk meget tættere på hinanden.

Uden tvivl..!

> Aha? Altså vel en form for tidlig koptisk?

En eller anden form for billedsprog, som gør at ting kan skrives meget
kompakt.

> [...]
lille
> forskel på en Torah idag, og de torahuddrag, man fandt i

Helt enig..!

> [...]
at
> konkurrere med? Andet end et "nyegyptisk", som pågældende jøder stadig

Det nyegyptiske blev kun brugt som skriftsprog, man talte hebraisk
ihvertfald blandt Nephiterne.

Nephiterne levede formentlig kun i et område, som udfra Mormons Bog kun
er ca. 500 * 300 km. BUY har etableret at dette område passer med det
sydlige Mexico og det nordlige Guatemalla, både med det angivne klima,
floder osv. Dette er beskrevet i en bog som hedder "An ancient american
setting for the Book of Mormon".

> Jeg tillader mig at være kritisk, og jeg håber, du kan tage det.

Jeg har ikke noget imod folk er kritiske eller ikke tror på det jeg
siger, bare de ikke gør grin osv.

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 22:44

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Mormons Bog er en beretning om en flok jøder som sejlede til
mellemamerika og etablerede en civilisation omkring 600 f.kr.

Ikke nok med det Mormonerne kom til Amerika før Jakob skrev
guldpladerne, der er uforgængelige men forsvundet, 500 år F.Kr.
med nogle beretninger direkte skrevet af efter NT, og så har
Mormonerne ingen problem med pladask at falde for ham som
en stor Profet.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨¨

en anden ting er Moseloven som skal holdes for at være en Guds
Jøde.

Hvordan bragte disse Amerikanske Jøder slagteofferet til Guds
alter i Jerusalem og hvordan kunne Yperstepræsten bestænke
dem mad blod fra Tyr og Bukke, for at de kunne forblive rene
indtil Påsken kommer næste år.

Men SDH har sikkert en forklaring på hvordan de Amerikanske
Jøder kunne frambærer et offer til Gud hver år i Jerusalem, som
Moseloven befaler.

Og hvad gjorde man Sabatårene og Jubelårene.

Lad os høre, for det bliver spændende.

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-10-01 22:58

> Hold da op.
>
> Jeg er historiestuderende, og nok lidt for konservativ til at følge tanken
> om en kolonistation af Amerika, som skulle være foregået FØR vikingerne...

Helt seriøst, der var mennesker i Amerika før vikingerne---------------
Thor Heyerdal har også nogle spændende teorier i den anledning.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Live4Him

Dato : 09-10-01 23:27

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message

> Helt seriøst, der var mennesker i Amerika før vikingerne---------------
> Thor Heyerdal har også nogle spændende teorier i den anledning.
~~~~~~~~~~~~~~
Hvad med Inka-riget og de meget store bygningsværker der findes i syd og
mellemamerika der tyder på en høj grad af civilisation ?

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-10-01 00:07

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Hvad med Inka-riget og de meget store bygningsværker der findes i syd og
>mellemamerika der tyder på en høj grad af civilisation ?

Ja, jeg tror ikke, der er nogen, der ved sine fulde fem vil benægte, at
inkaerne og aztekerne har eksisteret. Anders' pointe var antageligvis,
at han ikke troede, at Amerika var blevet besøgt af folk fra den
vestlige kultursfære førend vikingerne nåede derover. Der kan vist ikke
være nogen tvivl om, at der faktisk *var* mennesker i USA før
vikingerne, nemlig de indfødte amerikanske indianere, der i tidernes
morgen, dvs. ved den sidste istid ca. 20.000 fvt., har vandret over
Beringstrædet fra det nordøstlige Asien til det nordvestlige Amerika,
hvorfra de har bredt sig ud over det amerikanske dobbeltkontinent.

Der er dog visse teorier om, at særligt de sydamerikanske indianere
kunne være besøgt tidligere fra søfarere fra Afrika eller Asien. Ren
teoretisk set er det, som Thor Heyerdal har vist, muligt med ganske
primitive midler at krydse Atlanterhavet til Sydamerika, så det er ikke
ganske utænkeligt, men i tilfælde af, at der *har* været europæere,
nærasiater eller afrikanere derovre, så har de ikke efterladt sig nogen
spor.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I dine øjne er alle muslimer vist terrorister.
Prøv at forholde dig objektivt til tingene."

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 10-10-01 16:33

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ganske utænkeligt, men i tilfælde af, at der *har* været europæere,
> nærasiater eller afrikanere derovre, så har de ikke efterladt sig

Ja og nej, der er da mange forskere som er nysgerrige omkring de mange
sammenfald såsom pyramider osv. På nogle punkter har civilisationer i
mellem og sydamerika været mere avancerede i deres bygninger, end
civilisationer har været i europa eller mellemøsten.

Derudover har flere antropologer og videnskabsmænd påvist udfra analyser
af kraniumer at den oprindelige befolkning i dele af mellemamerika ikke
kun er af mongolid oprindelse. Nogle grupper er langt mere mongolide i
deres oprindelse end andre, bla. er der fundet kendetegn fra
befolkningsgrupper omkring middelhavet bla. også typer fra palæstina
området.

Hvis vi går ind i den mere religiøse side af sagen, så er der faktisk
fundet en gammel fortælling af Zosimus (det burde du kunne finde,
Rasmus). Som fortæller om en gruppe retfærdige mennesker, som forlod
Jerusalem da Jeremias var profet. De blev ledt af Gud over havet til et
land. Denne fortælling som er dateret til før 70 e.kr. har mange
paralleler med Mormons Bog.

Den kan bla. ses her:

http://www.ccel.org/fathers2/ANF-10/anf10-23.htm

Derudover vil jeg stille et enkelt (måske provokerende for nogen)
spørgsmål, som er som følger:

Hvis Gud er en kærlig Gud, som elsker alle sine børn, hvorfor er det så
forkert at tro at Gud også har haft et folk i mellemamerika, før de blev
"koloniseret" i det 15-16 århundrede......?

Jesus selv sagde følgende i Joh 10:

v16 Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem
skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én
hyrde.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 10-10-01 07:59

d. 09/10/01 23:57 skrev Bodil Grove Christensen på grovebgc@post8.tele.dk i
artiklen 3bc3729c$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Helt seriøst, der var mennesker i Amerika før vikingerne---------------
> Thor Heyerdal har også nogle spændende teorier i den anledning.

Der har også været fremført nogle teorier på Discovery Channel nogle gange.
De har nemlig sendt udsendelser, der har vist en sammenhæng mellem ægyptiske
pyramider og bygningsværker i både Asien og hos inkaerne i Sydamerika. Så
vidt jeg husker, skulle disse bygningsværker symboliserer himmelen, som den
så ud i år 10.500 før vor tidsregning.

Dog var der ingen relationer til kristendommen, og ingen af de berørte lande
var kristne. Tværtimod tilbad de nærmest solen og andre himmellegemer som
guder.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-10-01 15:50

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
lande
> var kristne. Tværtimod tilbad de nærmest solen og andre himmellegemer som

Ikke desto mindre vil du ofte finde "underlige" fordybninger
i gulvet i disse bygninger. For mig at se, så kunne det være
dåbsfonde, ganske som vi har det i vore templer.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 16:27

> [...]
> med Jesus.
> Jeg kan ikke huske hvilken af dem, der skrev Jakobsbrevet, men jeg tror,

Var Jesus halvlillebror Jakob også i Amerika med Jesus,
(du tager fis på mig, gør du ikke)

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-10-01 18:13

> [...]
> er
> det
> >

> Var Jesus halvlillebror Jakob også i Amerika med Jesus,

Det ANER jeg ikke om mormonerne mener!

> (du tager fis på mig, gør du ikke)

Næ, jeg vil da stå ved det, jeg selv har skrevet vedrørende min sparsomme
viden om Jakob i NT ...

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 07-10-01 19:00

> Det ANER jeg ikke om mormonerne mener!

Selvfølgelig gør vi ikke det

Jakob i Mormons Bog lever lidt over 500 år f.kr. Det står faktisk en ca.
tidsangivelse nederst i Mormons Bog på hver side, men der læser Erik
åbenbart ikke.

> Næ, jeg vil da stå ved det, jeg selv har skrevet vedrørende min
sparsomme
> viden om Jakob i NT ...

Det synes jeg også du skal, det var udmærket det du skrev

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 19:21

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3bc09771$0$8081$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Jakob i Mormons Bog lever lidt over 500 år f.kr. Det står faktisk en ca.
> tidsangivelse nederst i Mormons Bog på hver side, men der læser Erik
> åbenbart ikke.

Hvordan kunne han skrive om Jesus 500 år FKr ????????

Jo jeg læser det.

Erik
Din KILLer FILL der genopstod.

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 16:44

> [...]

er
> en af Zebedæussønnerne (Tordensønnerne), og så den Jakob som var i familie

26. * Og jeg, Jakob, begyndte nu at blive gammel; og eftersom dette folks
historie skrives på de andre Nephis plader, så slutter jeg denne beretning,
idet jeg erklærer, at jeg har skrevet efter bedste evne og siger, at tiden
gik, og vort liv svandt hen som en drøm, thi vi er et ensomt og højtidelig
stemt folk, vandrere, der er kastet ud af Jerusalem, født under trængsler i
ørkenen og hadet af vore brødre, som skabte grundlag for krige og
uroligheder, og vi tilbragte vore dage i sorg.

27. Og jeg, Jakob, så, at jeg snart måtte gå i graven, og derfor sagde jeg
til min søn Enos: Tag disse plader. Og jeg fortalte ham de ting, som min
broder Nephi havde befalet mig, og han lovede at vise lydighed mod disse
befalinger. Og jeg slutter mine skrivelser på disse plader, og det, jeg har
skrevet, har kun været af ringe omfang; og jeg byder læseren farvel, idet
jeg håber, at mange af mine brødre må læse mine ord. Brødre, farvel.

Det kan ikke værer en af de to Jakober nævnt i NT, fordi de blev henrettet
meget unge og uden børn.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-10-01 16:57

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> (Gud havde bare svjv ikke givet Abraham nogen bud at leve
> efter: Den slags kom først LANG tid efter med Moses...Rod
> i kronologien?

Denne påstand er da vist ikke helt rigtigt, hvis vi nu altså kan stole
på hvad vi læser i GT i Bibelen.

Prøv at læse denne tekst: "Fordi Abraham adlød mig og holdt mine bud,
mine befalinger, mine lovbud og mine love.« 1. Mos 26, 5.

Og denne er heller ikke ringe at have med i denne forbindelse, Hebr.
11, 4-5: "I tro frembar Abel Gud et rigere offer end Kain, og derved
blev det bevidnet, at han var retfærdig; det vidnesbyrd gav Gud ham
for hans offergaver, og i kraft af troen taler han endnu, skønt han er
død".

Der fandtes altså både ofringer, love, lovbud og befalinger fra Gud
allerede før Abrahams tid - så der er da slet ikke rod i kronologien,
højst i kendskabet til Bibelens indhold!

> Abraham var bare den første monoteist.

Arh, mon ikke Adam var den første monoteist!

NYT - NYT - Om skabelsen og syndfloden <http://www.syndflod.dk>
Josef i Egypten: <http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm>
"Det evige Evangelium" - <http://www.sda-net.dk>

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-10-01 18:18

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Denne påstand er da vist ikke helt rigtigt, hvis vi nu altså kan stole
> på hvad vi læser i GT i Bibelen.

Problem: Så har Bibelen et forklaringsproblem, idet der ud over Sinajpagten
ikke nævnes andre pagter med Gud end måske Noahs og Abrahams.

Der mangler lissom en uddybelse af disse bud, ikke?

> Prøv at læse denne tekst: "Fordi Abraham adlød mig og holdt mine bud,
> mine befalinger, mine lovbud og mine love.« 1. Mos 26, 5.

Anakronistisk, hvis du spørger mig.

> [...]
> blev det bevidnet, at han var retfærdig; det vidnesbyrd gav Gud ham
> for hans offergaver, og i kraft af troen taler han endnu, skønt han er

Her tales der godt nok om ofre, men ikke om nogen bud eller forordninger,
der kræver ofre...

> Der fandtes altså både ofringer, love, lovbud og befalinger fra Gud
> allerede før Abrahams tid - så der er da slet ikke rod i kronologien,

Og hvor i Bibelen finder du dem?

Hvis du er af den mening, at Bibelen er perfekt, så får du således et
forklaringsproblem...

> højst i kendskabet til Bibelens indhold!

Jamen HVOR står der om nogen bud, som Adam og hans efterkommere skulle være
pålagt?

> Arh, mon ikke Adam var den første monoteist!

Adam havde vist et lille autoritetsproblem...

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-10-01 21:26

> [...]

> Problem: Så har Bibelen et forklaringsproblem, idet der ud
> over Sinajpagten ikke nævnes andre pagter med Gud end

Tja, jeg synes da der tegnes klare konturer af en pagt med Adam.

> Der mangler lissom en uddybelse af disse bud, ikke?

Gør der?

> Anakronistisk, hvis du spørger mig.

Der står "mine bud, mine befalinger, mine lovbud og mine love", - og
da Gud ikke kan lyve, så fandtes der altså bud, lovbud og Guds love på
den tid. Det er hvad der står, og det er hvad du kan læse.

> Her tales der godt nok om ofre, men ikke om nogen bud eller
> forordninger, der kræver ofre...

Hvorfor tror du at der blev ofret så kort tid efter syndefaldet, på en
tid hvor Adam og Eva endnu begge levede?

> Og hvor i Bibelen finder du dem?

Jeg har givet dig skrifstederne i forrige indlæg, - læs dem igen.

> Hvis du er af den mening, at Bibelen er perfekt, så får du således
> et forklaringsproblem...

Hvad mener du med perfekt?

> Jamen HVOR står der om nogen bud, som Adam og hans
> efterkommere skulle være pålagt?

Tror du det var tilladt for Adam og hans efterkommere at stjæle, lyve,
bedrage og begå ægteskabsgud, misbruge Herrens navn o.s.v.?

> Adam havde vist et lille autoritetsproblem...

Ja, det får vi jo fortalt i syndefaldsberetningen, - han valgte at
gøre oprør imod Gud!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-10-01 23:59

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Tja, jeg synes da der tegnes klare konturer af en pagt med Adam.

Adam og hans slægt blev forbandet.

Det ka' man da næppe kalde en"pagt"?

> Gør der?

Ja!

> Der står "mine bud, mine befalinger, mine lovbud og mine love", - og
> da Gud ikke kan lyve, så fandtes der altså bud, lovbud og Guds love på
> den tid. Det er hvad der står, og det er hvad du kan læse.

Moses har vel læst sin egen Torah ind i Abrahams tid?

Hvis du er lige så indstillet på at Bibelen er "den fuldkomne åbenbarede
sandhed om Gud", så må man da sige, det er mærkeligt, når man som læser ikke
får indblik i disse bud, eller i det hele taget finder andet end svage
ekkoer af dem...

Rent historisk lugter det jo klart af førjødisk (oldkananæisk?) religion.
Eller af en Moses, der af respekt for forfædrene ikke tør formulere, at hans
forgængere altså bare ikke VAR "gode jøder", men hebræere, der endda - også
efter Abraham - dyrkede flere Guder (derfor nødvendigheden af 1. bud?)

Hvorfor Sinajpagten, hvis "jøderne" (hebræerne) allerede VAR jøder?

Eller hvis de i det hele taget opførte sig pænt, hvorfor så den jernhårde
disciplin i De Ti Bud?

Så vidt jeg kan se, forsøger Moses eller eventuelle andre skribenter her at
legitimere grundlaget for deres "nye" Jødedom tilbage på patriarkerne. Og
derved gør de ved et snuptag patriarkerne til talsmænd for egne samtidige
holdninger.

> Hvorfor tror du at der blev ofret så kort tid efter syndefaldet, på en
> tid hvor Adam og Eva endnu begge levede?

Gud havde jo ikke - så vidt vi ved fra Bibelen - pålagt ofre?

Hvorfor mangler der disse bud? IMHO fordi de ganske enkelt ikke fandtes. Det
er en anakronsime, som senere jøder har tilskrevet deres forfædre.

Hvorfor skulle, hvis buddene allerede fandtes, Moses overhovedet have
indgået en ny pagt, hvis betingelserne var de samme?

HVILKE LOVBUD?

Gud har indtil pagten med Abraham IKKE givet nogen bud, som man kan finde
beskrevet i GT.

Du bliver ved med at hævde det, men så mangler Bibelen (Genesis) jo nogle
kapitler?

> Jeg har givet dig skrifstederne i forrige indlæg, - læs dem igen.

Find dem lige frem igen.

> Hvad mener du med perfekt?

> Tror du det var tilladt for Adam og hans efterkommere at stjæle, lyve,
> bedrage og begå ægteskabsgud, misbruge Herrens navn o.s.v.?

De var jo forbandede, og de fandtes før Moses, så strengt taget: Ja. Men
allerede i anden generation mærkes Kain for mordet på sin bror, men det er
vist også første gang Gud lader høre fra sig siden Syndefaldet.

> Ja, det får vi jo fortalt i syndefaldsberetningen, - han valgte at
> gøre oprør imod Gud!

Ja. Præcis. Han manglede den fornødne tro på Guds Almagt, og lod sig gennem
Eva narre af Slangen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-10-01 14:00

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev

[ ... ]

> Adam og hans slægt blev forbandet.
>
> Det ka' man da næppe kalde en"pagt"?

Ud fra disse to udsagn, kan vi så kun drage den konklussion, at der
slet ikke overhovedet findes nogen som helst pagter i Bibelen, for
Adam og hans slægt er jo alle mennesker og er derfor under den
adamitiske forbandelse.

Men ikke desto mindre findes der altså pagter igennem hele Bibelen, -
den første er beskrevet i ultrakorte vendinger i 1. Mos. 3, 14-16.

[ ... ]

> Moses har vel læst sin egen Torah ind i Abrahams tid?

Dokumentation og velbegundet argumentation herpå ønskes!

> [...]
> mærkeligt, når man som læser ikke får indblik i disse bud,
> eller i det hele taget finder andet end svage ekkoer af dem...

Jeg har tidligere spurgt om det var tilladt for Adam og hans
efterkommere (i tiden indtil Sinai) at slå ihje, lyve, stæle, bedrage,
bedrive hor osv.

[ ... ]
> [...]
> Jødedom tilbage på patriarkerne. Og derved gør de ved
> et snuptag patriarkerne til talsmænd for egne samtidige

Dokumentation ønskes for at senere tider har indskrevet deres egen
"jødedom" i det værk Moses er forfatter til.

[ ... ]

> Gud havde jo ikke - så vidt vi ved fra Bibelen - pålagt ofre?

Hvorfor tror du så at der allerede i Adams levetid blev ofret til Gud?
Var det noget nogle mennesker bare sådan havde fundet på?

> Hvorfor mangler der disse bud? IMHO fordi de ganske enkelt
> ikke fandtes. Det er en anakronsime, som senere jøder har
> tilskrevet deres forfædre.

Dokumentation herfor udbedes.

[ ... ]

> HVILKE LOVBUD?

Love om ofringer, tiende, De ti Bud bl.a.

> Gud har indtil pagten med Abraham IKKE givet nogen bud, som
> man kan finde beskrevet i GT.
>
> Du bliver ved med at hævde det, men så mangler Bibelen (Genesis)
> jo nogle kapitler?

Der står i Bibelen at der fandtes både ofringer, love, lovbud og
befalinger fra Gud allerede før Abrahams tid, så der mangler ikke
noget.

Det der måske måtte "mangle" er en lidt nærmere forkalring af hvilket
bibelsyn du egentlig har, for der er i al fald ikke ret meget der
tyder på at du betraggter Bibelen som værende nedskrevet under Guds
Ånds vejledning?

> Find dem lige frem igen.

Læs selv det indlæg jeg referer til, det står her i tråden.

Dette spørgsmål forblev ubesvaret, - nogen særlig grund dertil?

[ ... ]

> De var jo forbandede, og de fandtes før Moses, så strengt taget: Ja.

Du mener altså i ramme alvor at det var tilladt for Adam og hans
efterkommere at lyve, stjæle og slå ihjel m.v.?

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 20:30

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:SoZv7.17745$lk

Mormons Bog

Leksikon

Bible Dictionary
Main Index - Words beginning with the letter: J

Jacob

Supplanter. (1) The younger of the twin sons of Isaac (Gen. 25:24 ff.). The
two brothers were rivals from their birth, and Esau's descendants, the
Edomites, were rivals of the Israelites (Gen. 25:23). The chief events of
Jacob's life were the "purchase" of the birthright (25:29 ff.); the dream
and vow (ch. 28); his long stay in the house of Laban (chs. 29-31); the
return to Canaan, the reception at Penuel of the new name of Israel, and the
reconciliation with Esau (chs. 32 - 33); his later life with his family at
Shechem, Ephrath, and Mamre (Hebron) (chs. 33 - 37); his journey into Egypt,
his death there, and his burial in the cave of Machpelah (chs. 45 - 50). It
was through Jacob that the covenant of Abraham continued (Gen.
29:1-4,12-22); it was then passed on to Joseph and Ephraim.

There has been much misunderstanding about Jacob, and even well-meaning
students of the Bible criticize some of Jacob's dealings. The supposed
deception of his father in obtaining the blessing (Gen. 27) cannot be taken
at face value. The Lord is not obligated to bless an unworthy person simply
because gracious words were pronounced upon him by mistake. The key to the
matter is expressed in Gen. 27:33 wherein Isaac, after learning Jacob's true
identity, said, "Yea, and he shall be blessed." Isaac could have revoked the
blessing at that time, but he seemed to affirm that it had been rightly
delivered. Jacob's subsequent life demonstrates that he deserved the
blessing he received, while Esau's life shows disobedience and some
displeasing choices of wives (Gen. 26:34-35; 28:8-9). The so-called purchase
of the birthright from Esau may very well be equally justified by items of
Esau's errant behavior that disqualified him, but which are not recorded in
our Bible. We learn from latter-day revelation that Jacob "did none other
things than that which [he was] commanded" and is today exalted upon a
throne in heaven, in company with Abraham and Isaac (D&C 132:37). There are
references to Jacob in Hosea 12:3-4, 12; Mal. 1 - 2; Matt. 8:11; 22:32; Rom.
9:13; Heb. 11:9, 20-21.

(2) Father of Joseph, husband of Mary (Matt. 1:15-16).

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Mormonernes egen lektikon kender ikke deres egen Jakob, som har skrevet
deres lærer ned på Guldplader

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-01 20:58

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
> Mormonernes egen lektikon kender ikke deres egen Jakob, som har skrevet

Kære Erik.
Jeg kender ikke det leksikon, du skriver om,
men hvis du slår op bagest i Mormons Bog,
vil du finde "Indholdsfortegnelsen", hvor du
kan slå ordet "Jakob" op, og vil se, at der er en
hel del henvisninger dér.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 21:29

> [...]
> men hvis du slår op bagest i Mormons Bog,
> vil du finde "Indholdsfortegnelsen", hvor du
> kan slå ordet "Jakob" op, og vil se, at der er en

Jeg fandtr den her på hjemmesiden
http://www.kristus.dk/xt/default/bdict.asp?666

Læg mærke til alle de sekstaller

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-01 20:54

> [...]
> hans enbårne Søn.
>
> Hvordan kunne Jakob skrive om Jesus, da Jesus først blev født meget, meget

Kære Erik.
Den Jakob, du skriver om, er ikke Jesu bror, men derimod
den yngste søn af Lehi, den mand, som Mormons Bog begynder
med.
Jakob er dermed bror til Nephi, den person, som er "helten"
i den første del af Mormons Bog. Jakob bliver overdraget
den hellige pligt at passe på fædrenes optegnelser, og at skrive
videre på dem, når Nephi ikke længere levede.
Lehi, Nephi og Jakob udmærker sig alle ved deres retskafne levevis,
og er alle profeter, der kommunikerer med Gud.
Og derfor er Jakob i stand til at skrive om Jesus Kristus, endda
ca. 500 år før han fødes. Det er ikke usædvanligt for en profet,
det gjorde f.eks. Esajas også.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 21:41

> [...]
> Og derfor er Jakob i stand til at skrive om Jesus Kristus, endda
> ca. 500 år før han fødes. Det er ikke usædvanligt for en profet,

Jakob

6. Derfor ransager vi profeterne, og vi har mange åbenbaringer samt
profetiens ånd, og idet vi har alle disse vidnesbyrd, får vi håb, og vor tro
bliver urokkelig, så at vi sandelig kan befale i Jesu navn, og selv træerne,
bjergene og havets bølger adlyder os.

Hvordan kan han vide dette 500 år F.Kr

^^^^^^^^^^
4. Og der findes mange blandt os, som får mange åbenbaringer, thi de er ikke
alle stivsindede. Og så mange, som ikke er stivsindede og har tro, har
samfund med den Helligånd, den der åbenbarer sig for menneskenes børn i
forhold til deres tro.

Dette vers er taget ud fra NT, da Helligånden først er udgydet over
mennerskerne på Pinsedagen år ca. 33.

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-01 22:43

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message news:q53w7.17838
> [...]
tro
> bliver urokkelig, så at vi sandelig kan befale i Jesu navn, og selv

Fordi han var en profet - og som andre profeter er han kendetegnet
ved at kunne se frem i tiden. Derfor opretholder vi også vore
profeter som "profeter, seere og åbenbarere".

> [...]
> forhold til deres tro.
>

> Dette vers er taget ud fra NT, da Helligånden først er udgydet over

Vil du dermed påstå, at Moses, Elias, Abraham, Jakob, Josef, Isak
og alle de gamle patriarker ikke havde Helligånden?

Jeg tror, at der har været flere "uddelinger", altså flere gange, hvor
Gud har givet menneskene evangeliet inkl.. Helligånden. Jeg tror også,
at vi lige nu lever i den sidste uddeling, den sidste gang, hvor evangeliet
skal forkyndes på Jorden.
Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 02:43

> [...]
> ved at kunne se frem i tiden. Derfor opretholder vi også vore
> profeter som "profeter, seere og åbenbarere".

En Profet der nøjagtigt kan beskrive hvad der skal foregå eller
ske 500 år.ind i fremtiden, og så kender ingen ham eller hans slægt.

Desuden har de Bibelske Profeter en fældesnævner, De blev alle
smit i fængsel. Var Jakob også i fængsel ???

Det er den dårligste undskyldning jeg har hørt.

> ikke

> Vil du dermed påstå, at Moses, Elias, Abraham, Jakob, Josef, Isak
> og alle de gamle patriarker ikke havde Helligånden?

Hvem har så Helligånden, for i uddraget siger Jakob, at de der ikke er
stivsindede HAR samfund med Helligånden i forhold til deres tro. (Hvad
der er NT forkyndelse).

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-10-01 20:35

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message news:wx7w7.17898

> [...]
> smit i fængsel. Var Jakob også i fængsel ???
>
> Det er den dårligste undskyldning jeg har hørt.

Jeg synes, at du vrøvler, Erik, der var masser af profeter i GT, som
ikke blev smidt i fængsel.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 20:38

> Jeg synes, at du vrøvler, Erik, der var masser af profeter i GT, som
> ikke blev smidt i fængsel.

Hvem ???

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 08-10-01 20:44

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message

> Jeg synes, at du vrøvler, Erik, der var masser af profeter i GT, som
> ikke blev smidt i fængsel.

Man kunne jo starte med at nævne Moses

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 21:33

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3bc2015d$0$8089$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Man kunne jo starte med at nævne Moses

Moses var ikke en Profet:

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-10-01 23:02

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message news:c3ow7.18093
> Moses var ikke en Profet:

Ja, der kan man bare se!
Det har jeg nu ellers altid anset ham for at være!
Hvad tror du selv, han siger til dine påstande????

LOL!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 09-10-01 23:34

> Ja, der kan man bare se!
> Det har jeg nu ellers altid anset ham for at være!
> Hvad tror du selv, han siger til dine påstande????

Ja, man kan da ihvertfald se at Erik ikke kender sin bibel særlig
godt...!

Ihvertfald kaldes Moses for en profet i bibelen i 5 Mosebog 34:10-12 som
siger:

"v10 Der fremstod ikke senere i Israel nogen profet som Moses, som
Herren omgikkes ansigt til ansigt. v11 Tænk blot på de tegn og undere,
som Herren satte ham til at udføre i Egypten mod Farao og mod alle hans
hoffolk og hele hans land, v12 eller på alt det, hans stærke hånd
udrettede, alt det store og frygtindgydende, Moses gjorde for øjnene af
hele Israel."

Erik's argument er i bedste fald useriøst...!

Fra : Erik

Dato : 10-10-01 00:34

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> siger:
>
> "v10 Der fremstod ikke senere i Israel nogen profet som Moses, som

Moses kom aldrig til Israel, det tillod Gud ham ikke.

Og Jesus der var stører end Moses, opstod i Israel,

Ingen af de to var Profeter, selv om de havde Profetiske
egenskaber.

> Erik's argument er i bedste fald useriøst...!

Ken din Gud så kender du også Bibelen.

Erik

Fra : Erik

Dato : 10-10-01 00:26

> Ja, der kan man bare se!
> Det har jeg nu ellers altid anset ham for at være!
> Hvad tror du selv, han siger til dine påstande????

Hvad har Moses profiteret???

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-10-01 16:58

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message news:c3ow7.18093

> Moses var ikke en Profet:
>
> Erik

Beklager, men jeg har stor tro på Bibelen, hvor Moses er
den største profet.
Hvad du vælger at tro på, det er dit valg.
Men jeg og mit hus, vi vil følge Herren - find selv skriftstedet
- et lille hint, det er GT!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 08-10-01 08:57

d. 07/10/01 23:42 skrev Bodil Grove Christensen på grovebgc@post8.tele.dk i
artiklen 3bc0cc25$0$51387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Vil du dermed påstå, at Moses, Elias, Abraham, Jakob, Josef, Isak
> og alle de gamle patriarker ikke havde Helligånden?

Det mener jeg (heller) ikke, de havde. I det gamle testamente taler Gud
langt mere direkte til menneskene. Efter Jesus blev båret op i himmelen,
benyttede han i stedet Helligånden.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen